• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • mr me
    sjuttiofemman skrev 2014-04-14 09:22:25 följande:
    Sd hatar feminismen eftersom de får kväljningar av tanken på allas lika värde, det är något väldigt främmande för dem.
    Vad mycket prat det blev om SD i den här tråden, var det nödvändigt att ta upp? Vad hade det med saken att göra?

Och så den där floskeln om "allas lika värde" som ingen riktigt tycks kunna förklara innebörden av. Hmm...
    hannis skrev 2014-04-15 11:30:07 följande:
    Svar: Nej jag förstår dig inte alls. Som kvinna kan jag överhuvudtaget inte förstå hur man INTE kan vilja ha jämlikhet mellan kvinnor och män. Och det är ju det feminism står för, inget annat.  
    Vad betyder ens "jämlikhet" i sammanhanget? Vad menar man med det? Och med tanke på hur sexistisk och rasistisk feminismen är med alla sina påhopp på "kränkta män", "gubbslem, prat om "rasifiering" och liknande så förstår jag inte riktigt hur man tänkt sig att det ska gå ihop? Det är inte konsekvent någonstans...
  • sjuttiofemman
    Fagerlund skrev 2014-04-15 11:58:54 följande:
    Stämmer inte heller. Det förekommer ingen diskriminering av kvinnor i Sverige. Du säger alltså att män i samtliga avseenden har det bättre än kvinnor?

Vad grundar du det på, att det inte förekommer någon diskriminering av kvinnor? Diskriminering är ett väldigt brett ord och innebär att någon särbehandlas negativt baserat på i det här fallet sitt kön. Så du menar att detta inte förekommer alls?
  • sjuttiofemman
    Fagerlund skrev 2014-04-15 11:42:28 följande:
    Stämmer inte. Feminismen står endast för kvinnors rättigheter i samhället. Feminismen arbetar överhuvud taget inte för mäns rättigheter.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier som verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen"

sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

www.ne.se/feminism

Inom vilket område blir män diskriminerade då..? Det sker säkert och jag kan komma på några områden men speciellt utbrett är det inte. Diskriminering av kvinnor sker dagligen.
  • sjuttiofemman
    mr me skrev 2014-04-15 12:06:52 följande:
    Vad mycket prat det blev om SD i den här tråden, var det nödvändigt att ta upp? Vad hade det med saken att göra?

Och så den där floskeln om "allas lika värde" som ingen riktigt tycks kunna förklara innebörden av. Hmm...Vad betyder ens "jämlikhet" i sammanhanget?.

Förstår att allas lika värde är ett besvärligt begrepp för dig. Det är vad det står, alla ska behandlas lika i samhället. Krångligt?
  • mr me
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 13:44:12 följande:

Förstår att allas lika värde är ett besvärligt begrepp för dig. Det är vad det står, alla ska behandlas lika i samhället. Krångligt?
    Haha, nej, det är ju inte vad det står? Att alla ska "behandlas lika" och att alla är "lika värda" är inte nödvändigtvis samma sak. Sedan måste man då fråga sig vad det betyder att alla ska behandlas lika? Vad betyder det, rent konkret? I sådana fall borde du vara motståndare till kvotering exempelvis? Och du borde vara emot att invandrare får etableringsstöd, eftersom det inte är något som svenskar har rätt till.

Dessutom borde det betyda att skattebördan borde vara lika hög för alla. Jag menar, om jag betalar hundratusen kronor i skatt varje år, så ska min granne Muhammed som lever på socialbidrag minsann också göra det. Eller? Annars är det ju inte lika.

Kan du inte bara erkänna att begreppet "alla människors lika värde" är en väldigt korkad floskel som inte betyder någonting alls?
  • Linnea1994

Kan gott förstå att man känner hatet mot den!
    När man låter folk som Fanny Å och LadyDahmar få sprida rent och falskt hat över alla icke hbtq män så kan jag förstå det också.

• Fagerlund
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 13:38:43 följande:

Vad grundar du det på, att det inte förekommer någon diskriminering av kvinnor? Diskriminering är ett väldigt brett ord och innebär att någon särbehandlas negativt baserat på i det här fallet sitt kön. Så du menar att detta inte förekommer alls?
    Jag grundar det på att det inte finns någon diskriminering av kvinnor i Sverige. Eller har du ett exempel?
  • Linnea1994
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 13:44:12 följande:

Vem har sagt att alla inte har lika värde? Det var något som förekom fram till 50-talet men knappast aktuellt nu längre.

Kan du inte i stället svara på det näthatet som det ivrigaste tokfesministerna sprider mot alla icke HBTQ-män?

Varför kan inte F! tänka sej en helt könsneutral lagbok tex vilket dom sagt nej till?
  • Gert

Jag behöver inte kalla mig feminist för att förstå allas lika värde. 

• Stjärnfall76

Jag förstår. Från att ha varit nödvändiga, som att hjälpa kvinnor att få bli  myndiga, börjar de nu försövka tvinga kvinnor att bli som män. Allt som har med vårdande att göra är fel. Mammor som vill vara hemma med sina barn gör fel, och förstår inte sitt eget bästa. 

De har blivit lika dana som männen var för 200 år sedan. De ville inte tillåta kvinnor att lämna spisen. Feministerna vill inte tillåta kvinnor att stå vid spisen. Från ett förtryck till ett annat.

Det har blivit fel någonstans....

Feminismen borde uppgraderas till humanism, allas lika värde, och respekt för olika val. 

Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?