Inlägg från: Fagerlund |Visa alla inlägg
  • Fagerlund

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Nej, jag förstår inte alls hur man kan hata någon eller något på grund av en politisk ståndpunkt. Personligen älskar jag alla feminister tack vare deras roliga tankar.

• Fagerlund
    sjuttiofemman skrev 2014-04-11 16:38:48 följande:

Så du menar att kvinnliga läkare och sjuksköterskor har sämre utbildning än män och det förklarar löneskillnaderna?
    Trots att flickor i mätning efter mätning slår pojkar med hästlängder i resultaten i skolan? Antar att du har källhänvisning till dina påståenden om att män är mer produktiva i samhället än kvinnor, för det kan väl inte vara dina patriarkala föreställningar som lyser igenom nu?

Ja du får väl tycka vad du vill men varför får inte feministerna vara det i fred utan måste bli hatade av såna som du? Har nån feminist varit elak mot dig?
    Du tycks anse att feminismen inte har något berättigande i Sverige? Vet du vad, jag anser att främlingsfientlighet och rasism inte har något existensberättigande i vårt samhälle men inte tramsar jag runt i tråder och beskriver mitt hat mot det. Jag möter det med sakliga argument och inte mitt eget tyckande. Kanske något att fundera på?
    Nej, kvinnliga läkare är inte lika motiverade att förhandla sig till en hög lön.
  • Fagerlund
    Gung Ho skrev 2014-04-12 08:26:26 följande:

Me me, du är ju mer än lovligt korkad i din 'argumentation'..
    Jag gillar speciellt din befängda idé att feminismen skulle förespråka den 'farlige' machomannen! Haha smile2.gif

Inte förespråkar, men leder till att macho-mannen blir populär. Det är en oavsiktlig konsekvens.
  • Fagerlund
    kerstinsmide skrev 2014-04-12 21:05:57 följande:

Jag kan förstå att man känner avsky mot extremisterna som finns inom feminismen. Men inte mot feminismen som grundtanke. Det står ju för att alla ska ha det lika. Man som kvinna, homo som hetro. Alla är vi lika värda. Dock så kan jag uppfatta det som att vissa extrimister inom feminismen vill att kvinnor ska ha mer än männen. Satt på en buss en gång, hade på mig en kjol och bara ben. Plötsligt så kommer en kvinna fram till mig och säger (ganska hetsigt och bestött) "du vet att du inte ska raka benen för någon man va? Han ska tycka om dig som du är och inte bry sig om lena ben eller orakade armhålor! Vi tjejer måste hålla ihop, feminist javisst!" Varpå jag svarade (totalt jätteförvirrad) "eh.. va... vad.. men.. nej men jag har en flickvän" och då sken hon bara upp och sa "grattis :D" sen gick hon. Detta är inte riktig Feminism enligt mig. Det är bara löjligt. Feminism står för att alla är lika värda. Gör en kvinna samma jobb som en man, ska hon få samma lön.

Nej, feminismens grundtanke är att kvinnor ska få det bättre jämfört med män. Det finns inget exempel på att feminister försöker förbättra för män.
  • Fagerlund
    mindless skrev 2014-04-12 22:41:37 följande:
    Jag har frågat innan, men gör det igen: Menar du på allvar att en uttalad feminist som Birgitta Olsson aldrig har lag ett förslag eller vidtagit någon åtgärd som förbättrar tillvaron för män? 

Senast jag frågade svarade du bara med den retoriska frågan om hon var feminism-minister, vilket var lite märkligt.  
    Feminismen har aldrig gjort något för män.
  • Fagerlund
    Rikard skrev 2014-04-13 09:56:07 följande:
    Och LO gör inte mycket för adeln.

Vi är faktiskt en försvarlig mängd män som anser att det är helt uppåt väggarna att vissa människor, för att de råkar ha fötts utan snopp, ska ha ett underläge i samhället. Detta är vad feminismen handlar om. Vi tror också att ett sådant samhälle är bättre för alla, även männen, eftersom vi inte tycker om att leva i en värld där ens öde ska avgöras av vad man har mellan benen.
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
  • Fagerlund
    sextiotalist skrev 2014-04-13 10:34:02 följande:
    Men vad är det för fel på särintressen?
    Det finns massor av organisationer som har särintressen.
    Feminismen (även om jag själv vägrar att sätta mig ett fack) har gjort massor för att se till att kvinnan inte särbehandlas pga hon är kvinna.

Sedan finns det de som vill driva saker till sin spets, och de behövs också.
    Det finns många grupper som jag inte sympatiserar med, men jag är ändå glad att de finns, för att de lyfter saker mer än vad andra gör. Ibland behövs dessa som en liten otrevlig vagel vid ögat, gör sig påminda om saker man vill blunda för, för att det känns bekvämt att inte se det (t.ex miljöpartiet)
    Ibland är det bra att de finns för att de gör sig påminda om saker som man vill blunda för, egentligen inte glad för att de finns, mer sorgsen, för att de visar obehagliga sidor hos mänskligheten (t.ex SD)
    Inget fel alls med särintressen. Dom flesta politiska frågor är just särintressen för vissa grupper. Jag vill peka på att även feminismen är ett särintresse för en viss grupp, inte en allmän politisk fråga.
  • Fagerlund
    Rikard skrev 2014-04-13 13:24:33 följande:
    Att feminismen inte skulle haft någon betydelse för framstegen rörande kvinnors rättigheter är något av det mest korkade jag läst på länge.
    Du har rätt - det är feminismen som gett kvinnor deras jämställdhet med mannen. Det målet är sedan länge uppfyllt, och feminismen har till och med skjutit över målet till viss del. Vilket också visar på att feminismen bara verkar för kvinnors rättigheter, inte mäns. 
  • Fagerlund
    Rikard skrev 2014-04-13 17:28:25 följande:
    Om du, Fagerlund, anser att vi har full jämställdhet idag så har vi olika uppfattning.
    Lagarna må vara jämställda, men samhället är det inte.
    Kan du ge något exempel på ojämställdhet i dagens Sverige?
  • Fagerlund
    Rikard skrev 2014-04-13 18:59:06 följande:
    Ja, det kan jag, men nu försöker du bara blanda bort korten.
    Jag började med att be att få syna feministhatarnas påstående om att kvinnor enligt lag har fler rättigheter och att kvinnor försöker tillskansa sig fördelar jämfört med män. Konkreta exempel, inte svepande påståenden!
    Jag väntar fortfarande och låter mig inte förledas av att ni försöker byta ämne.
    Gärna?
  • Fagerlund
    hannis skrev 2014-04-15 11:30:07 följande:
    Svar: Nej jag förstår dig inte alls. Som kvinna kan jag överhuvudtaget inte förstå hur man INTE kan vilja ha jämlikhet mellan kvinnor och män. Och det är ju det feminism står för, inget annat.  
    Stämmer inte. Feminismen står endast för kvinnors rättigheter i samhället. Feminismen arbetar överhuvud taget inte för mäns rättigheter.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier som verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen"

sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

www.ne.se/feminism
  • Fagerlund
    hannis skrev 2014-04-15 11:45:37 följande:
    OMG! Nej eftersom kvinnor och män inte är jämlika idag så behövs det knappast arbetas för mäns rättigheter...

Läs sista orden i ditt citat: "och kvinnans likställighet med mannen" 
    Stämmer inte heller. Det förekommer ingen diskriminering av kvinnor i Sverige. Du säger alltså att män i samtliga avseenden har det bättre än kvinnor?
  • Fagerlund
    sjuttiofemman skrev 2014-04-15 13:38:43 följande:

Vad grundar du det på, att det inte förekommer någon diskriminering av kvinnor? Diskriminering är ett väldigt brett ord och innebär att någon särbehandlas negativt baserat på i det här fallet sitt kön. Så du menar att detta inte förekommer alls?
    Jag grundar det på att det inte finns någon diskriminering av kvinnor i Sverige. Eller har du ett exempel?
  • Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 08:53:59 följande:
    Feminismen behövs i samhället eftersom det fortfarande finns stora skillnader mellan könen som inte borde finnas. 
    Menar du att det egentligen inte finns några skillnader mellan kvinnor och män?
  • Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 09:04:55 följande:
    Nej, det finns vissa skillnader mellan kvinnor och män generellt men framförallt handlar det om skillnader mellan individer. Om vi börjar med att sluta skilja på könen av slentrian och i stället se alla som individer så har vi en mycket bättre grundförutsättning för ett rättvist samhälle.
    Kvinnor har bröst och män har snopp, men personligheten sitter varken i brösten eller snoppen. Det är jag hyfsat säker på 
    Självklart inte, personligheten sitter i hjärnan. Men mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt.
  • Fagerlund
    Kasperina skrev 2014-04-23 09:39:28 följande:
    Det där är att generalisera. Många feminister tenderar att hamna i läget då de jobbar för att kvinnor ska få det bättre, gärna på bekostnad av männen, medan grundtanken med feminsimen var ett rättvisare samhälle.
    Jag tror inte på att feminismen i allmänhet arbetar för ett rättvisare samhälle. För att få ett rättvisare samhälle krävs att man slutar se skillnader mellan män och kvinnor och i stället börjar fokusera på skillnader mellan individer.
    Jag tror att det är skillnad på olika individers hjärnor, där det finns saker som är vanligast hos kvinnor och saker som är vanligast hos män. Jag tror även att det finns män vars hjärnor är "kvinnliga" och kvinnor vars hjärnor är "manliga". Därför tycker jag att man ska sluta generalisera och börja se till olika individer, och jag tycker man ska göra det redan i förskolan.
    Min son älskar maskiner, ett intresse som han visade redan som ettåring trots att ingen av oss visat nåot sådant intresse innan. Hans lillasyster älskar också maskiner, något som jag tror är inlärt. Hon kramar och gosar med gosedjuren, något som storebror aldrig gjort. Detta kan man betrakta som manligt resp kvinnligt, men det är även individuellt. Jag försöker satsa på individen, och jag har för avsikt att lära båda barnen laga mat och sticka och båda barnen att matematik inte är svårt.
    Som barn älskade jag barbiedockor, men ville även leka med bilar, garage och elektroniklådor. Gissa vilket som var enklast att få från släkt och vänner vid jul och födelsedagar...
    Väl skrivet! Du har rätt i att feminismen ofta försöker förbättra för kvinnor, på mäns bekostnad. Feminismen arbetar aldrig för att förbättra mäns villkor.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?