• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • KillBill
    Gung Ho skrev 2015-01-29 20:43:56 följande:
    När man ser vissa mäns gnällande på

Familjeliv så börjar man undra vad männen egentligen är för sörja av tragiska människor.

Ja jag har märkt att det finns män på Familjeliv som skräms av andra kulturer, andra religioner, andra folkslag och kvinnor..

• Bjoer
    Prällen skrev 2015-01-29 15:07:27 följande:
    Ganska starka påståenden eftersom det faktiskt är lag på det. Varje person som anser sig ha mindre lön för samma arbete kan alltså gå till domstol. Om det är någon här som ska presentera siffror så är det du.
    Nu påstod du att det varit lika lön för lika arbete långt innan lagen. Dessutom, som jag redan påpekat, så betyder inte en lag att den följs eller att överträdelser anmäls. Eller menar du att inga andra olagligheter begås och att de eventuella brott som faktiskt begås alltid anmäls?

Varför ska jag presentera siffror? Jag har inte påstått något, utom att du inte har kött på benen och det påståendet bevisas genom avsaknaden av siffror från dig.
  • Bjoer
    mr me skrev 2015-01-29 19:24:44 följande:
    Den där frågan har redan ställts och jag har redan besvarat den.

Jag är fortfarande inte feminist och har inte en feministisk utgångspunkt i livet.

Sedan 1800-talet är det mycket som har förändrats i Sverige, vissa saker till det bättre och andra till det sämre, både för män och för kvinnor. Och vad som är vad är inte heller alla gånger så lätt att avgöra.

Det fanns en fattigdom och en, i synnerhet i Stockholm, utbredd misär som vi idag har svårt att riktigt fatta. Medellivslängden var skrämmande låg, under 30 år. De flesta män dog innan de ens hunnit lämna tonåren bakom sig.

Det var ingen bra miljö kort och gott och jag är glad att vi lämnat den misären bakom oss. Men för feminister tycks allt kretsa kring hur kvinnor hade det då och att de for illa, utan att man ens nämner hur mycket sämre det var för de flesta av männen.

Män hade inte heller rösträtt på 1800-talet, många var fattiga, många dog i sjukdomar. På många sätt hade kvinnor det bättre än männen då, de levde längre, var generellt sett friskare och drabbades sällan av samma misär.

Men mitt svar på din fråga kommer gå över huvudet på en feminist som du eftersom verkligheten är för komplex för de flesta feminister att förstå.

I feministernas värld är det ett ont patriarkat och sexistiska män överallt som hotar deras tillvaro.
    Skönt politikersvar som undviker frågan. Ja, alla hade det sämre. Det var synd osv. Berätta nått vi mer vi vet! Men anser du att det var jämställt? Om inte, till mannens fördel? Till kvinnans? Eller svarar du "Vet ej.", vilket också är ett helt ok svar?

Medellivslängden verkar har legat på 48,8 för kvinnor och 45,1 för män 1861 och därefter en stadigt ökande trend. Vid 1800 låg den på 37 år (ospecificerat kön, lite längre för kvinnor, lite kortare för män). Fast du lär väl påstå att jag ljuger igen antar jag..., trots källor.

Förövrigt är kvinnor precis lika sexistiska som män och inga av dem är överallt på det sätt du tror feminister ser världen.
  • Solidaritet
    mr me skrev 2015-01-27 14:51:56 följande:
    Fast kan du ens definiera det där? Vad är "samma rättigheter"? Vad menar man ens med det?

Det är ju bara feministiska floskler och tomma ord som saknar all form av verklighetsförankring.
    Vad tror du att en menar med det? Om du har svårigheter att förstå det kan en bara tolka det som om du inte vet så mycket om feminism eller vad feminismen står för. Konstigt att vara emot något man inte känner till. 
  • Solidaritet
    mr me skrev 2015-01-27 16:26:29 följande:
    DET är jag inte så säker på. Vad har du för belägg för det?

Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
    Vad har du för belägg för någonting överhuvudtaget som du kväker ur dig?
  • mr me
    Gung Ho skrev 2015-01-29 20:43:56 följande:
    När man ser vissa mäns gnällande på

Familjeliv så börjar man undra vad männen egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jaha?

Var du tvungen att skriva det för att du var rädd för att jag för ett ögonblick skulle tvivla på det manshat som de flesta feminister odlar?

Glad
    Bjoer skrev 2015-02-03 10:38:10 följande:
    Skönt politikersvar som undviker frågan. Ja, alla hade det sämre. Det var synd osv. Berätta nått vi mer vi vet! Men anser du att det var jämställt? Om inte, till mannens fördel? Till kvinnans? Eller svarar du "Vet ej.", vilket också är ett helt ok svar?

Medellivslängden verkar har legat på 48,8 för kvinnor och 45,1 för män 1861 och därefter en stadigt ökande trend. Vid 1800 låg den på 37 år (ospecificerat kön, lite längre för kvinnor, lite kortare för män). Fast du lär väl påstå att jag ljuger igen antar jag..., trots källor.

Förövrigt är kvinnor precis lika sexistiska som män och inga av dem är överallt på det sätt du tror feminister ser världen.
    Nej, det var ett faktabaserat svar. Jag vet inte ens vad jämställdhet är, ingen tycks veta det, män och kvinnor är inte likadana och vad syftet med jämställdhet är eller om det ens är eftersträvansvärt är jag inte övertygad om.

Du tycks, återigen, missa att jag inte är feminist.

Jag är emot tanken på kvoteringar och på att forcera fram en feminist-marxistisk totalitär samhällssyn eftersom jag inte bekänner mig till den ideologin.

Du gör missen att tro att jag skriver under på din ganska inskränkta och intoleranta syn på världen, vilket jag inte gör. Om någon kommer till mig och börjar prata om jämställdhet så vill jag ha en definition av vad det är och vad man rent konkret är missnöjd med.

När dessa feminister sedan börjar prata om löneskillnader och mäns våld mot kvinnor anför jag som motargument att de påståenden som görs i lönedebatten är felaktiga och att feminismen som ideologi snarare gynnar än motverkar det man menar är "mäns våld mot kvinnor".
  • mr me
    Solidaritet skrev 2015-02-03 11:28:02 följande:
    Väldigt bra belägg, beroende på vad du syftar på?

Är det något särskilt av det jag skriver som du tänker på?
  • Solidaritet
    mr me skrev 2015-02-03 13:05:29 följande:
    Väldigt bra belägg, beroende på vad du syftar på?

Är det något särskilt av det jag skriver som du tänker på?
    Nej, det gäller samtliga inlägg i tråden. 
  • Linnea1994
    Solidaritet skrev 2015-02-03 11:28:02 följande:
    Vilket syftar du på? Hedersvåldet eller att antalet våldtäkter har ökat dramatiskt sedan dess?
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?