mr me skrev 2015-01-27 17:39:25 följande:
JA. Svenska Wikipedia är erkänt vänstervriden och hänvisar till opålitliga källor.
Bjoer skrev 2015-01-27 17:26:21 följande:
Jag utgår inte från att alla män våldtog sina fruar hela tiden men nog fan skedde det mycket oftare innan det ens var olagligt än efter.
Fast det där VET vi ju ingenting om. Det kan finnas kvinnor som blir våldtagna inom ett förhållande och inte anmäler trots att det är olagligt. Och det var förmodligen väldigt många män som inte våldtog sina fruar trots att det var "lagligt" (vilket det inte var).Nja, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är lite mer insatt, har läst in mig på ämnet och tänker lite längre än att blint tro på Wikipedias artikel som hänvisar till en numera nedlagd feministisk blogg.
Det finns ju en ordentligt infekterad, men nedtystad, debatt i Sverige kring vad en våldtäkt faktiskt är och om det är så att bara män kan förgripa sig på kvinnor. Enligt Strafflagen såg man våldtäkter mot kvinnor som ett betydligt allvarligare brott än den nya lag som kom under 60-talet. Samtidigt spädde man ut våldtäktsbegreppet ordentligt.
Hehe, paranoid much? Svenska wikipedia är knappast "erkänt vänstervriden". Kanske i dina kretsar. Är rfsu en bra källa då? Växjö Universitet?
www.rfsu.se/sv/Om-RFSU/RFSUs-historia/Viktiga-artal-och-reformer/
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:235039/FULLTEXT02
Varför är det så svårt att tro på just den här saken?
Nej, det är sant, vi VET inte eftersom det inte anmäldes, eftersom det var lagligt (vilket det var). Så jag tror inte skillnaden mellan dig och mig är att du är mer insatt. Du har säkert läst mer än mig men jag undrar lite vad du har läst för du verkar ju inte ha en historiskt korrekt syn på feminism och dess grunder. Då är det ju inte så konstigt att du börjar känna hat och avsky. Som jag sa tidigare, kanske i en annan tråd, det verkar vara ett starkt fall av confirmation bias (och selection bias).
Sen vet jag inte om debatten är speciellt infekterad eller nertystad. Det är allmänt känt att lagen som den är formulerad nu (om det inte redan ändrats) är konstigt eftersom den implicerar att en man inte kan bli våldtagen av en kvinna.