Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 18:28:12 följande:
@ Bjoer
Ja,mman skulle ev ta enäggstvillingar och utsätta dem för olika påverkan (tror dock inte etiska rådet skulle tillåta det) . Men du skulle i alla fall inte kunna säga "det här är bilologi och det här är kultur" eftersom vi utsätts för påverkan från omgivningen och dess förväntan på oss utifrån kön redan som spädbarn. Då skulle vi tvingas isolera tvillingarna från världen - inget någon skulle tillåta tror jag. Du kan aldrig få en "ren" studie som bevisar något. Du kan bara göra sannolikt.
Var har du fått det ifrån att män är mer introverta? Den forskning jag sett visar på ingen skillnad mellan könen avseende introvert-extrovert.
Vidare, den forskning jag tagit del av visar att det finns en sådan tendens som du nämner; kvinno-status män-utseende. MEN ju jämlikare samhälle, desto svagare är den. I Norden är det knappt mätbart. Alltså finns här en mycket stark kulturell påverkan.
Givetvis separerar man inte tvillingar vid födseln med flit, utan tittar på sådana som av andra skäl redan blivit separerade. Adoptivbarn är t.ex. vanligt vid tvillingstudier just för att de har samma arv men har växt upp i olika miljöer. Du kan också jämföra enäggstvillingar med tvåäggstvillingar och se vilka likheter och skillnader det är. Är enäggstvillingar alltid mycket mer lika i personlighet än tvåäggstvillingar inser man lätt att att arv har en betydande del av personligheter. Exakt vilka egenskaper kan man givetvis studera djupare i, om man är intresserad.
När det gäller "bevis" så sysslar inte vetenskap med bevisning. All vetenskap handlar om sannolikhet. Bevisa kan man bara göra inom logiken under förutsättning att premisserna är sanna, och där det väl där som allt reduceras till sannolikhet inom vetenskap, eftersom man inte kan garantera sanningshalten hos premisserna mer än att de är sannolika. Normal vetenskap sysslar ju med induktion. Dvs, det hände igår, i förrgår och alla andra dagar, så det händer troligen imorn också.
Följande inslag i morgonpasset i P3 är rätt intressant. Börja lyssna från 35:20.
http://podtail.com/podcast/morgonpasset-i-p3/morgonpasset-podd-2011-09-228/34643/
Angående introverthet så var det bara ett exempel på hur man kan dra slutsatser till kön även om studierna inte är gjorda på olika kön. Jag tror inte att män är mer introverta än kvinnor. :)
Det är mycket möjligt att det är stor kulturell variation. Det innebär inte att arvet är betydelselöst. Du kan ha arv som ger möjligheter under rätt förutsättningar. När det gäller just det här ser vi inte i någon kultur att män attraheras av kvinnor med status och kvinnor attraheras av snygga män (generellt, med plats för individvariation). Hade sambandet bara berott på kultur hade vi sett samhällen av båda typer, men nu ser vi bara variationer av ena sidan.