• Liv82

Första barnet, november 2014

Hej alla! 
    Har funnit ett par trådar för oss som väntar barn i november men kände lite spontant att en egen tråd för oss förstföderskor också vore fint. Är ni fler som vill följas åt?

Gick precis in i vecka 5 (4+0) och plussade i torsdags. MAGISKT. Hade då haft en mängd olika symptom i 10 dagar men då är jag också en person som känner min kropp rätt väl och rätt så känslig med. 

Jag har har haft ilningar i tänder, haft orolig mage, har gulaktiga flytningar, är och har varit extremt trött hela tiden, känt mig yr och lätt illamående, som åksjuka (inte lika illamående längre) har väldigt svullen mage, kissar oftare än vanligt, har huvudvärk då och då, känner mig tung i huvudet, hård i magen, har metallsmak i munnen, haft ont i svanken, har större bröstvårtor som också är lite mörkare och känner mig hungrig ofta och sugen på saker jag annars inte känner sug efter. Det var nog det. Ser fram emot att höra hur ni andra mår, känner och drömmer. :)

BF - November:
    Liv13, 32 år, Hägersten (Stockholm), 22 november. 

• Svar på tråden Första barnet, november 2014
  • clu81
    Rosarosen skrev 2014-05-15 21:33:10 följande:
    Är i vecka 14. Jag har en samtalsperson som jag går och pratar med, viktigt när man tidigare haft ätstörning. Jo nu känner man sig mest uppsvälld inte gravid. Men hoppas också att man vänjer sig med tiden. Ja man går från botten till toppen på några minuter. I grunden är jag så väldigt glad att jag äntligen är gravid, och överlycklig att cub visade att allt var bra med bebisen. Men känns jobbigt med  illamående,huvudvärk, humörsvängningar och viktuppgång. Konstigt det  känns att vara gravid ;) hihi

Så bra att du får prata med nån, skall också göra det nu.
  • 1a skatten

Halloj!

Imorgon går jag in i vecka 17, och inte en tillstymmelse till mage har man! Hur är det för er andra? :) och hur mår ni?

• Stenungsundsbo

Hej!

Jag gick in i vecka 15 idag och jag har liten liten bebismage. Traderashoppade i helgen, 2 par 3/4 byxor i mammamodell. Tänkte att de kommer väl till användning om någon månad eller så. Men fick hem dem idag och provade dem. Så sköna och inte alls för stora. Visst finns det att växa i för magen, men funkar absolut redan nu.

Läst för mycket på nätet och levde på hoppet att kommer man bara in i vecka 12-13 så ska man må bättre. Varit grymt trött sedan plusset samt gått med småillamående i stort sett hela dagarna (illamående som ökat på kvällarna), men inga kräkningar. Så kom jag in i vecka 13-14, då ökar illamåendet och kräks flera gånger i veckan. Runt tretiden på dagen är energin totalt väck. Sitter på jobbet och kan knappt hålla ögonen öppna. När tröttheten slår till ökar illamåendet. Från femtiden är det bara liggandes ställning som fungerar. Minsta ansträngning (som duscha, eller gå upp för trappan i huset) innebär stor risk att behöva kräkas. Fått en tid i em på vårdcentralen för att diskutera deltidssjukskrivning ett par veckor. Kanske medicin, inte bestämt mig än. Apoteksvarianterna funkar inte alls. Men vill egentligen inte stoppa i mig mediciner. Får trots allt behålla det mesta jag äter så det bör inte vara någon fara för bebisen. Tyvärr har min mvc inga läkare kopplade till sig, så jag blev hänvisad till vårdcentralen. Segt... 

• flambards
    Stenungsundsbo skrev 2014-05-21 14:53:06 följande:
    Hej!

Jag gick in i vecka 15 idag och jag har liten liten bebismage. Traderashoppade i helgen, 2 par 3/4 byxor i mammamodell. Tänkte att de kommer väl till användning om någon månad eller så. Men fick hem dem idag och provade dem. Så sköna och inte alls för stora. Visst finns det att växa i för magen, men funkar absolut redan nu.

Läst för mycket på nätet och levde på hoppet att kommer man bara in i vecka 12-13 så ska man må bättre. Varit grymt trött sedan plusset samt gått med småillamående i stort sett hela dagarna (illamående som ökat på kvällarna), men inga kräkningar. Så kom jag in i vecka 13-14, då ökar illamåendet och kräks flera gånger i veckan. Runt tretiden på dagen är energin totalt väck. Sitter på jobbet och kan knappt hålla ögonen öppna. När tröttheten slår till ökar illamåendet. Från femtiden är det bara liggandes ställning som fungerar. Minsta ansträngning (som duscha, eller gå upp för trappan i huset) innebär stor risk att behöva kräkas. Fått en tid i em på vårdcentralen för att diskutera deltidssjukskrivning ett par veckor. Kanske medicin, inte bestämt mig än. Apoteksvarianterna funkar inte alls. Men vill egentligen inte stoppa i mig mediciner. Får trots allt behålla det mesta jag äter så det bör inte vara någon fara för bebisen. Tyvärr har min mvc inga läkare kopplade till sig, så jag blev hänvisad till vårdcentralen. Segt... 
    Precis sådär har det varit för mig också. Jag är sjukskriven på heltid ett par veckor nu, pga illamåendet. Lergigan Comp kan du prova, det funkade dock inte på mig. Piggelin är bra att ha hemma, sedan är det nog bara att vänta ut'et tyvärr =( Hoppas du blir bättre snart.
  • EnPetra

jag hade "lite hull", eller vad man ska kalla det, innan jag blev gravid. Men jag har VERKLIGEN fått ett mage (är i v.15). Dock är det ju ett litet mellanstadie, där folk som inte vet om det, säkert inte ser om det är en gravidmage eller om jag bara gått upp i vikt.

Magen syns genom tröjor, och det är ingen idé att försöka dra in den, för det går inte längre. 

Jag älskar min mage, såklart, då jag vet vad som finns där inne. Men samtidigt vill jag dölja den, dels för att jag inte berättat nyheten för alla på jobbet, och dels för att jag verkligen känner mig stor nu (och större ska jag bli).. Men det blir nog bättre när den format till sig, växt, och mer folk vet om det :) 

• Kittten
    1a skatten skrev 2014-05-21 13:00:33 följande:
    Halloj!
    Imorgon går jag in i vecka 17, och inte en tillstymmelse till mage har man! Hur är det för er andra? :) och hur mår ni?
    Jag har fått en mage redan nu (är i v14), den är helt omöjlig att dölja också! Börjar må mycket bättre nu, slipper för det mesta illamående men blir direkt illamående så fort jag känner konstiga/äckliga lukter. Ganska trött fortfarande men börjar bli piggare och piggare. Försöker att bara njuta över att vara gravid nu! Hur mår du? 
  • 1a skatten
    Kittten skrev 2014-05-23 09:14:25 följande:
    Jag har fått en mage redan nu (är i v14), den är helt omöjlig att dölja också! Börjar må mycket bättre nu, slipper för det mesta illamående men blir direkt illamående så fort jag känner konstiga/äckliga lukter. Ganska trött fortfarande men börjar bli piggare och piggare. Försöker att bara njuta över att vara gravid nu! Hur mår du? 
    Jag mår faktiskt bra nu!

Mår helt som vanligt, känner inte att jag är gravid liksom! Mer än att det moler lite i magen då och då!

Jag kan bli lite illamående eller "svimfärdig" om det går för lång tid mellan måltiderna! Det är väl det ändå! Blodsockret eller blodtrycket eller nåt!

Annars njuter jag också :)
  • MrsGalotti

Hej tjejer! Jag "hör egentligen till" oktobergrupperna från början men idag var vi på RUL och det ett nytt BF visar på 1/11 så jag tänkte att jag kan kanske vara med er och dela den tiden vi väntar våra bebisar.

Är en tjej på 29 år som bor i Stockholm tillsammans med min make (33) och en hund (4). Vi försökte skaffa barn i många år men det funkade liksom inte, i början på året fick jag Provera utskriven av en gynekolog för att få ordning på mina mens och så... ja, så är jag här med en liten bebis i magen Superhärligt!

Symtom? Ömma bröst hela graviditeten, hatar kaffelukten sen v 5 och har molvärk lite till och från. Nu för ett par dagar sen kände jag första fosterrörelser Har en doppler men tycker inte om att använda den, första gången hörde vi ingenting, andra gången hörde vi ingenting... det tog mig alltså 3 försök att hitta hjärtljudet och tänk bara hur orolig jag var under tiden!

Hoppas jag får vara med i gruppen. Har ni någon fb-grupp också?

• flambards

Välkommen och grattis till bebi!

Då är jag beräknad dagen efter dig, 2/11 har jag fått som datum, men det var från KUB så vi får se om rul kanske ger något annat resultat. 

Svar på tråden Första barnet, november 2014