Inlägg från: flambards |Visa alla inlägg
  • flambards

Första barnet, november 2014

Hej alla!

Jag tänkte nog också hoppa in här. Just nu är jag i vecka 14 och är beräknad den 2/11.  Det kommer att bli det första barnet för både mig och min sambo, jag är 29 och han 37. Vi berättade ganska tidigt för våra vänner, de ifrågasatte oss nämligen med en gång när vi tackade nej till en större fest.

På jobbet var jag tvungen att berätta och det berodde på illamående. Det har varit så svårt att jag sedan ett par veckor tillbaka har varit sjukskriven vilket är supertrist eftersom tiden går så förbannat sakta när en inte har något att göra. Märkligt nog har illamåendet också varvats med en omättlig aptit vilket gör att jag äter typ allt mataktigt som kommer i min väg, i vanliga fall så är det ju ytterst sällan som en kan trycka i sig mat direkt efter uppkastning. 

Nåväl, snart är det dags att börja arbeta igen och jag hoppas på att må bättre den här gången!

I övrigt kan jag berätta att jag blev rund om magen väldigt snabbt, redan i vecka 7 såg jag ut att vara i månad 7. I vanliga fall är jag ganska kort och smal så det kan tänkas att min mage svullnade svårt hårt när det var dags att möblera om för att ge plats till bebisen. Förstoppning i kombination med hetsätande har såklart också varit bidragande faktorer till skapandet av min "preggomage". Dock stannade den av i storlek där, den har inte blivit större utan bara hårdare. 

Förra veckan gjorde vi ett så kallat KUB-test vilket har skrämt mig en hel del. Det är inte själva testet i sig som jag har oroat mig för, jag har inte varit särskilt orolig för Downs. Det som har skrämt mig är om bebisens hjärta inte skulle slå. Men! När barnmorskan hittade bebisen i min mage så var det en högst levande liten filur som gömde sig därinne. Bebin rörde på sig konstant och såg oförskämt mänsklig ut för att vara så liten. Det var mäktigt. KUB'en visade inte heller prov på någonting konstigt, 1:20'000 var resultatet. Det var skönt men det bästa var att se hur levande bebisen var. 

Så där kom också första tillfället för mig att slappna av. Nu är jag glad, dock fortfarande illamående, men jag kan iallafall tycka att det känns roligt!

Någon som känner igen sig?

• flambards
    clu81 skrev 2014-05-11 11:40:21 följande:
    Hej Jag är ny här. 32 år och gravid för första gång, går in i vecka 13 imon. Bor i Tromsø (nordnorge) med min man som jobbar på havet så han är borta en del. Jag var väldigt illamående intill en vecka sen, gick på dubbel dos á la Lergigan (Phenergan heter d här) men mår lite bättre nu. Försökt komma igång med träning efter att ha vart däckad en längre stund, hade en svår lunginflammation i samband med att jag fick reda på att jag var gravid i vecka 6 ungefär. Jag fick domen när jag var 16 år att jag aldrig skulle kunna bli gravid, har bara en fungerande äggstock som har endometrios. Har många tankar om graviditeten, som alla såklart Är fascinerad över att magen kan vara 4 gånger så stor på kvällen. Att d faktiskt är något därinne. Längtar efter att få en mer utmärkande mage istället för att känna mig svullen. Oroar mig över för stor viktuppgång och tror jag tänker för mycket på d ibland. Har lätt för att söka på magstorlekar på nätet och jämföra. Har inte börjat tänka så mycket på hur mammalivet kommer att bli för d känns så långt bort men ändå så är d så nära. Blir så fort irriterad på folk numera smile1.gif Och så har jag annan sak jag tänker mycket på. Enligt beräkningarna (sista mens första dag) så har jag bf 17 nov. Men jag gjorde ett sånt vul (heter d så?) där d ser hjärljud osv. Och då sa hon att bf var 30 nov! Men när jag ser efter och räknar lite - jag hade ägglossning en vecka senare än normalt den gången jag blev gravid och min man reste ut på havet samma dag. Så jag har kompromissat och satt "fram" bf en vecka till 24 nov istället. För d finns inte en chans att jag blivit gravid efter det. Men men - d visar sig ju smile1.gif Kram från mig!Skrattande
    Vilken historia du kommer med och vad spännande att du ändå blev gravid nu, grattis! 

Jag känner igen mycket i allt du säger om mag-googlande och tankar kring viktuppgång. Folk runtomkring säger att det inte är något som man ska tänka på nu (någon sa till och med att hon blev stött när jag nämnde det), men det spelar ingen roll vad de säger. Det här är ju inte min kropp, jag vet inte vad det är och på kvällen är jag också som 4ggr så stor som på morgonen.

Det där med att räkna veckor blir jag inte klok på, jag var på UL i vad jag tror var vecka 12 och då fick jag beräknat datum 2/11-14. Det tror jag försätter mig i vecka 14 nu. Dock så sa barnmorskan i veckan att jag är i vecka 13 (tror att det är det som heter typ 13+X, BM räknar väl hela veckor tror jag), men! När jag följer alla olika förslossningsuträknare efter förlossningsdatumet så är jag enligt dem i vecka 15. Då räknar jag efter förslossningsdatum. Jag fattar ingenting. Baby kommer väl när hen kommer, men det hade varit kul att veta så att man kan följa utvecklingen någorlunda korrekt...

Någon som fattar det här?
  • flambards
    Stenungsundsbo skrev 2014-05-21 14:53:06 följande:
    Hej!

Jag gick in i vecka 15 idag och jag har liten liten bebismage. Traderashoppade i helgen, 2 par 3/4 byxor i mammamodell. Tänkte att de kommer väl till användning om någon månad eller så. Men fick hem dem idag och provade dem. Så sköna och inte alls för stora. Visst finns det att växa i för magen, men funkar absolut redan nu.

Läst för mycket på nätet och levde på hoppet att kommer man bara in i vecka 12-13 så ska man må bättre. Varit grymt trött sedan plusset samt gått med småillamående i stort sett hela dagarna (illamående som ökat på kvällarna), men inga kräkningar. Så kom jag in i vecka 13-14, då ökar illamåendet och kräks flera gånger i veckan. Runt tretiden på dagen är energin totalt väck. Sitter på jobbet och kan knappt hålla ögonen öppna. När tröttheten slår till ökar illamåendet. Från femtiden är det bara liggandes ställning som fungerar. Minsta ansträngning (som duscha, eller gå upp för trappan i huset) innebär stor risk att behöva kräkas. Fått en tid i em på vårdcentralen för att diskutera deltidssjukskrivning ett par veckor. Kanske medicin, inte bestämt mig än. Apoteksvarianterna funkar inte alls. Men vill egentligen inte stoppa i mig mediciner. Får trots allt behålla det mesta jag äter så det bör inte vara någon fara för bebisen. Tyvärr har min mvc inga läkare kopplade till sig, så jag blev hänvisad till vårdcentralen. Segt... 
    Precis sådär har det varit för mig också. Jag är sjukskriven på heltid ett par veckor nu, pga illamåendet. Lergigan Comp kan du prova, det funkade dock inte på mig. Piggelin är bra att ha hemma, sedan är det nog bara att vänta ut'et tyvärr =( Hoppas du blir bättre snart.
  • flambards

Välkommen och grattis till bebi!

Då är jag beräknad dagen efter dig, 2/11 har jag fått som datum, men det var från KUB så vi får se om rul kanske ger något annat resultat. 

• flambards
    hanosa skrev 2014-06-16 08:10:55 följande:
    Någon av er som gjort ul, funderar lite på om ni blev flyttad mycket?
    Jag gjorde det i onsdags, blev framflyttad två dagar så det var inte så farligt!
  • flambards
    EmiliaN skrev 2014-07-28 17:11:19 följande:
    Vad kul att läsa om era bebisar! Min bebis i magen protesterar också vid värme, bankar och slår tills jag svalkar med något blött. Min mage är ganska vit i jämförelse med resten av kroppen :)

Jag har också börjat känna en molande värk. Kommer främst på nätterna när jag vaknar av sprickfärdig urinblåsa och stenhård sammandragning. Någon som hört om det kan vara någon fara? Är i vecka 26.

1a skatten, jag måste säga tvärtom här! Fått frågan om tvillingar och "är du säker på datumet", förra gånger. Vad olika det kan vara! Jag ligger på plus 10 kg hittills.

Har ni möjlighet att träna något? Jag har inte rört mig på ett halvår!
    Så skönt att det inte bara är jag som är stillasittande, har inte heller rört på mig på typ ett halvår och ligger också +10 kg i vecka 26. Jag är också väldigt fascinerad av sparkarna och att man kan se bebisen sparka från utsidan. Jag längtar ihjäl mig till november och har aldrig tidigare tyckt att tiden har gått så långsamt som nu haha!
  • flambards

Jag är i vecka 29 (28+6) idag och får höra vilken STOOOOR mage jag har hela tiden. Det är också tröttsamt kan jag säga. Jag fattar inte varför folk har mage (hö hö) att kommentera en sådan sak överhuvudtaget, hoppas att jag själv var mer finkänslig än så förr. Förmodligen menar folk ingenting med det, men det är rätt trist att lyssna på. 

Glukosbelastningen gjorde jag i förra veckan och det gick bra. Ta med en citron. Det är rätt äckligt... Jag tog också med tandborste och tandkräm så jag kunde borsta tänderna efter. 

• flambards

Jag tror att det är beroende på vilken region som du tillhör. Jag själv bor i Skåne och här erbjuds det till alla gravida. En väninna till mig som bor i Uppsala hade aldrig heller hört talas om det förrän jag skulle göra det. Där gör en bara glukosbelastningen om en hör till någon riskgrupp.

Svar på tråden Första barnet, november 2014