• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • Natulcien
    Gurkan skrev 2014-02-15 17:57:07 följande:

Vad säger att man inte lever jämställt även om man inte delar på ledigheten? Jag vet att så inte alltid är fallet men jag, som jag skrev innan i tråden, tog all föräldraledighet. Trots det lever vi mer jämställt än många andra och uppfostrar vårt barn i att alla har lika värde oavsett kön, religionstillhörighet, social status eller sexuell läggning. Att alla kan göra allt oavsett om de är en flicka eller en pojke. Jag vet familjer som delat på föräldraledigheten men är så pass stereotypa i sitt leverne att jag faktiskt tvivlar på att det gör någon skillnad att båda föräldrarna varit hemma. Jag är inte helt övertygad att bara för jag är hemma mindre kommer min yrkesroll som förskollärare att värderas högre, få bättre status och högre lön. Trenden visar snarare på att omsorgsyrken, även de anm kräver en högskoleutbildning, är riktigt lågstatusyrken.
  • modsey
    Natulcien skrev 2014-02-15 20:18:02 följande:
    "Det finns ganska mycket som visar"...låter lite luddigt..? Vad kan det tänkas vara för undersökning?
    Jag tog all föräldraledighet, men - hör och häpna - min sambo tar all VAB. Hoppsan, vi platsade inte i den undersökningen...

Dessutom..när jag skriver att jag tog all föräldraledighet, så menar jag alla f-dagar. Däremot var min sambo hemma på heltid han också det första halvåret. Men han tog inte ut några f-dagar. Han har dessutom valt att inte jobba heltid sen sonen föddes för 3 år sen, men tar inte ut några f-dagar de dagar han är hemma heller.... Var hamnar vi i de där "ganska-mycket-undersökningarna" du hänvisar till, tro..?

Man ska inte lita blint på statistik och undersökningar. Allt är inte så svartvitt i verkligheten.
    som jag skrev så är det generellt .
    Det är svårt att se på saken ur små enskilda fall utan man  måste lyfta blicken och se på det ur ett vidare perspektiv
  • Natulcien
    modsey skrev 2014-02-15 20:26:15 följande:
    som jag skrev så är det generellt .
    Det är svårt att se på saken ur små enskilda fall utan man  måste lyfta blicken och se på det ur ett vidare perspektiv
    Självklart...och frågan här var ju om "det vidare perspektivet" verkligen har någon substans..?
  • modsey
    Natulcien skrev 2014-02-15 20:38:09 följande:
    Självklart...och frågan här var ju om "det vidare perspektivet" verkligen har någon substans..?
    ja det tror jag, för samhället i stort så påverkar det ju många av oss och allas våra barn.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2014-02-15 17:01:14 följande:
    ja på riktigt så tycker jag att de familjer där mamman roffar åt sig all ledighet är dåliga förebilder i den frågan. Det betyder inte att man är en dålig förälder för det om du tolkade min åsikt så. men för mig och många andra är jämställdheten en viktig fråga av flera skäl och inte minst för våra barns skull

Då skriver du "JAG tycker att ni är ..."

Inte ett bestämt: "Ni är ..."

Vad som är bäst för den signaturens familj torde de själva vara experter på. Sedan kan du göra som du vill i din familj.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 06:11:32 följande:

Då skriver du "JAG tycker att ni är ..."

Inte ett bestämt: "Ni är ..."

Vad som är bäst för den signaturens familj torde de själva vara experter på. Sedan kan du göra som du vill i din familj.
    du jag tycker ingen är en dålig förälder för att kvinnan roffar åt sig all fl, men jag tycker det är ett dåligt val.
    För familjen, för ens egna barn och för andra familjer och för andra familjers val.
    Stör du dig på formuleringar här mer än åsikten ska du nog skriva i något svensk litterärt nätforum.
    Jag skriver åter, man är inte en dålig förälder, men det är ett dåligt val. För alla och inte bara för den familjen.
    Och det är min åsikt
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2014-02-17 07:46:54 följande:
    du jag tycker ingen är en dålig förälder för att kvinnan roffar åt sig all fl, men jag tycker det är ett dåligt val.
    För familjen, för ens egna barn och för andra familjer och för andra familjers val.
    Stör du dig på formuleringar här mer än åsikten ska du nog skriva i något svensk litterärt nätforum.
    Jag skriver åter, man är inte en dålig förälder, men det är ett dåligt val. För alla och inte bara för den familjen.
    Och det är min åsikt

Det handlar bara om att som du skriver det sätter du dig på den du skriver till.

Vad du TYCKER är dåligt är en annan sak än att tvärsäkert tala om för folk vad som är fel.

Men du har klargjort det nu att det enbart är din personliga åsikt så det behöver inte ältas nå' mer.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 08:50:53 följande:

Det handlar bara om att som du skriver det sätter du dig på den du skriver till.

Vad du TYCKER är dåligt är en annan sak än att tvärsäkert tala om för folk vad som är fel.

Men du har klargjort det nu att det enbart är din personliga åsikt så det behöver inte ältas nå' mer.
    fast det är ju du som ältar det att jag har en åsikt. uttryck din egen i stället med motiveringar så blir debatten mer utvecklande. För vet du det är ett diskussionsforum.

• Flash Gordon
    modsey skrev 2014-02-17 08:53:24 följande:
    fast det är ju du som ältar det att jag har en åsikt. uttryck din egen i stället med motiveringar så blir debatten mer utvecklande. För vet du det är ett diskussionsforum.

Jag uttryckte min åsikt om ditt sätt att döma andra.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 08:59:22 följande:

Jag uttryckte min åsikt om ditt sätt att döma andra.
    du kan ju inte ens läsa, jag dömer som person, ingen jag ifrågasätter deras val då det har negativa samhällseffekter för oss alla.
  • PrinsessanLeia

Har ibte läst artikeln men eftersom jag anser att föräldraledigheten är till för BARNET s anknytning till de vuxna så tycker jag att man ska dela, sen bejöver det ibte vara 50/50 men båda föräldrana bör iaf ha varit hemma 3-4 mön på heltid för att lära sig barnets behov och för att barnet ska få en trygg anknytning till dem. Aporpå tidigare i teåden så är det väääldigt få som lämnar 12 månaders barn på förskola, de flesta börjar senare och då finns det gott om tid till både amning och delad föräldraledighet.

• ulfsas
    PrinsessanLeia skrev 2014-02-17 09:07:19 följande:
    Har ibte läst artikeln men eftersom jag anser att föräldraledigheten är till för BARNET s anknytning till de vuxna så tycker jag att man ska dela, sen bejöver det ibte vara 50/50 men båda föräldrana bör iaf ha varit hemma 3-4 mön på heltid för att lära sig barnets behov och för att barnet ska få en trygg anknytning till dem. Aporpå tidigare i teåden så är det väääldigt få som lämnar 12 månaders barn på förskola, de flesta börjar senare och då finns det gott om tid till både amning och delad föräldraledighet.
    Passade inte i vårt fall. Jag tog ut en månad delad i 4 veckor(''tvingad pappamånad'').
    Mamman ville ha och ''tog'' resten.
    Man, 50 år, Sundbyberg.
  • PrinsessanLeia

Fast ville ha är ju inget skäl, då måste ju du stå på dig. För mig är det otänkbart att ha en förälder till mina barn som inte tagit hand om barnen pä heltid under någon period. Barnen har rätt till två föräkdrar (när det finns tvp) som förstår deras behov.

ulfsas skrev 2014-02-17 09:22:39 följande:
    Passade inte i vårt fall. Jag tog ut en månad delad i 4 veckor(''tvingad pappamånad''). Mamman ville ha och ''tog'' resten.
    Man, 50 år, Sundbyberg.

• Gurkan
    PrinsessanLeia skrev 2014-02-17 10:20:23 följande:
    Fast ville ha är ju inget skäl, då måste ju du stå på dig. För mig är det otänkbart att ha en förälder till mina barn som inte tagit hand om barnen pä heltid under någon period. Barnen har rätt till två föräkdrar (när det finns tvp) som förstår deras behov.

Måste man vas föräldraledig för att förstå sitt barns behov?
  • ulfsas
    PrinsessanLeia skrev 2014-02-17 10:20:23 följande:
    Det handlade dels om en ny stor och dyr lägenhet ,5a, i Stockholm som vi just fått. Min lön krävdes för att betala den.
    Dels handlade det om att mamman ville vara hemma i 18 månader och det var svårt att få en vikarie för kortare tid än så på hennes arbete.
    Så såg det ut i vårt fall. Alla har det olika.
    Man, 50 år, Sundbyberg.
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"