• modsey

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

har inte läst artikeln men vettiga sunda föräldrar vill väl dela den här tiden?

Varför vill man inte vara föräldraledig som man begriper jag inte utan väljer att tro att man är något bakom flötet och troligen inte mogen att bli pappa.

• modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-05 12:41:58 följande:
    Hade min samboende varit pappaledig hade vi inte klarat månaden. Han sviker inte sitt barn på något sätt genom att jobba så vi kan leva hela månaden.

hur ska ni göra om er pappa blir sjukskriven ?

Ni har ju ett allvarligt problem om ni är beroende av att enbart ha arbetar för att få mat på bordet.
    Bar ert barn oplanerat eller visste ni  inte innan strax före födseln att barnet skulle födas?

• modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 08:24:58 följande:
    Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.
    Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.
    så tre fyra, fem sex  månaders sjukskrivning klarar ni fast ni kanske inte vet om det fören den dagen det händer. men samma månader som fl där ni har möjlighet att planera så långt som 9 månader innan fixar ni inte.
    Ooootroligt Flört
  • modsey

..Det finns alltid ett skäl att pappan inte är hemma {#emotions_dlg.djavulsk}

*Nu stuerade mamman så det var enklast att hon pausade från det då pappan tjänade mer på jobbet så hon tog all f-ledighet.
    Nu studerade pappan så han kunde inte ta uppehåll men var ju ändå hemma mycket just pga studierna så han tog inget f- ledignet

*Nu var mamman precis klar med studierna så då passade det att hon tog all
    f -ledighet
    Nu var pappan precis klar med studierna, så han behövde komma ut på arbetsmarknaden och kunde därför inte vara f- ledig.

*Nu var mamman ny på jobbet och kunde rätt enkelt ta ledigt, de hade ju rätt tidigt vetat om hennes graviditet så hon tog all ledighet.
    Nu var pappan ny på jobbet och kunde inte börja med f-ledigt, så han tog ingen

* Nu var mamman arbetslös så hon kunde lika gärna ta all f-ledighet.
    Nu var pappan arbetslös, så han var ju ändå hemma mycket och behövde inte ta ut någon f-ledighet för att vara mycket med barnet..

*Nu var mamman egen företager, så det var rätt enkelt för henne att styra själv, så hon tog all f-ledighet.
    Nu var pappan egen företagare så han kunde inte vara f-ledig...

• modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:22:31 följande:
    Jag tänkte inte på sjukskrivning under längre tid, det stod det inget om i ditt inlägg. Bara om han blir sjuk. Ett par dagar eller nåt. Inga problem.
    Sjukskrivning, ja den smällen får vi ta då. Snålt som fan blir det för att få månaden att gå runt, men då har vi inget annat val. Det har vi nu.
    Märkligt att man kan " ta smällen" om man blir sjuk men inte ta det när man kan planera och vara med sina barn.-
    otroligt trist prioritering mot sina barn...
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:33:53 följande:
    Det är ingen trist prioritering. Vi vill ha ekonomi så att vi kan göra roliga saker med henne utan att behöva vända på kronorna "bara för att han måste vara hemma". Det är ju bara idiotiskt att få många tusenlappar mindre ut i månaden för att nån pappskalle beslutat att allt måste delas lika idag för annars är det skit allting.
    Han är ingen dålig pappa, han är med henne hela helgerna och eftermiddagarna när han kommer hem från jobbet. Vårt barn tar inte skada utav det och deras relation är inte sämre än min och hennes relation.

De som har råd att låta den högst avlönade föräldern vara hemma längre perioder kommer aldrig fatta hur det är för dem som inte kan det i samma utsträckning. Och det är jävligt märkligt att det inte kan respekteras, utan istället kastar man skit på oss och kallar oss dåliga föräldrar.
    han är säkert ingen dålig pappa, men ni är dåliga förebilder och på kort men framför allt på lång sikt är det även ett dåligt val för era barn.
    Där valet att ha några tusenlappar mer några månader i livet är viktigare.....
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:47:54 följande:
    Kan inte se att det är ett dåligt val att ha några tusen extra för att kunna åka ut och göra saker med barnet istället för att bara sitta hemma och glo.
    med all respekt, ni har vetat i nio månader innan att barnet skulle komma.
    Om det endast fattas några tusenlappar för er att kunna göra det ni kan om din man blir sjuk oplanerat förstår jag verkligen inte att ni inte sparat något inför detta om ni är helt tomma på alla bankkonton.
    Och jag har aldrig setat hemma och glott, inte när jag var hemma med barnen då de var små heller, o vi var fattiga som kyrkråttor! Det finns ganska mycket gratissaker man kan göra under några få månader i livet för att bädda för en bättre framtid för sina barn!
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-14 10:49:38 följande:
    Ja, vi har besparingar. Besparingar plockar man av vid akuta behov eller oförutsedda kostnader, inte genom att aktivt välja att behöva plocka av dem varje månad.

Jag ser inte problemet, han har valt att jobba för att vi ska ha det bra varje månad. Han har en toppenrelation till sin dotter och är med henne varje ledig stund han har. Han kommer ta ut FP i samband med sommar- och vintersemester.
    du ser inte ens problemet och det är ett problem i sig....
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-14 10:49:38 följande:
    Ja, vi har besparingar. Besparingar plockar man av vid akuta behov eller oförutsedda kostnader, inte genom att aktivt välja att behöva plocka av dem varje månad.

Jag ser inte problemet, han har valt att jobba för att vi ska ha det bra varje månad. Han har en toppenrelation till sin dotter och är med henne varje ledig stund han har. Han kommer ta ut FP i samband med sommar- och vintersemester.
    och att ta av besparingar till saker, resor mm är alltså ok men inte att lägga dem på sina barn.- helt galet prioriterat tycker jag!
    En resa, en kyl eller en bil är viktigare än era barn i er prioritering
  • modsey
    Amie77 skrev 2014-02-14 21:18:38 följande:
    Den sista meningen i inlägget ovan tycker jag bara är låg. Det är väl ingen som på allvar tror att någon där pappan enbart tar 2-3 månaders föräldraledighet prioriterar en KYL framför sina barn? Däremot är kyl något man måste ha eller ska tjockobbe och hennes man börja hacka isblock i närmsta sjö om kylen ryker?

Dessutom, om tjockobbe inte har skrivit annat någon annanstans så lägger du ord i hennes mun. Var har hon sagt att resor är ett akut behov eller en oförutsedd utgift? Inte i inlägget du citerar i alla fall, men möjligen nån annanstans.

Fattar inte varför många måste vara så småjävliga då de diskuterar saker. Särskilt denna fråga verkar få folk att se chansen att ifrågasätta föräldrars kärlek till sina barn - DET är helt galet tycker jag! Acceptera att folk är olika och har olika förutsättningar, men ändå älskar sina barn!

Antar att även jag kommer att få en nedlåtande och låg kommentar nu, men låt det så vara i så fall!
    Eftersom alla familjer som resonerar och agerar som ex ovan, påverkar mig och ännu mer mina döttrar och deras framtid och eftersom allas fl finansieras av alla våras skattemedel har jag all rätt i världen att ha åsikter i frågan!
  • modsey
    Amie77 skrev 2014-02-14 21:30:23 följande:
    Åsikter har jag väl inte sagt något om? Men däremot tycker jag inte att någon har rätt att påstå att föräldrar prioriterar resor framför sina barn om det inte finns belägg för det. Då kan jag lika gärna  uttrycka att din personlighet, med låga kommentarer etc, visar att dina döttrar kommer att få en dålig förebild och då prioriterar du ditt behov av att med låga medel argumentera i en diskussion framför att vara en god förebild för dina barn.

Bring it on!! Såna som du finns det många av på FL så jag vet att du kommer att verbalt örfila upp mig nu.
    jag har inget behov av att örfila upp dig eller någon.
    'men jag har en åsikt att man gör ett dåligt val om man väljer att inte dela fl, har man dessutom pengar på banken så ser jag det som riktigt kasst att man inte kan ta några tusen av dem för några ynkliga månader i livet
  • modsey
    saltgurka skrev 2014-02-14 21:46:53 följande:
    Haha, går inte på feministpropaganda. Varje enskild familj bestämmer hur de ska dela upp föräldraledigheten sinsemellan. Punkt slut.
    helt ok för mig så länge man inte nyttjar det statliga föräldrarledighetsystemet som finansieras av allas skatteintäkter.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-15 10:32:27 följande:

?

På riktigt?

Det där var ju ett jä*la lågvattenmärke till och med för att vara på ett fördomsfyllt och fördömande FL.

"Ni är dåliga förebilder och ett dåligt val för era barn..."

Som om du hade någon aning om vad som är bäst för den signaturens familj och deras barn.
    ja på riktigt så tycker jag att de familjer där mamman roffar åt sig all ledighet är dåliga förebilder i den frågan. Det betyder inte att man är en dålig förälder för det om du tolkade min åsikt så. men för mig och många andra är jämställdheten en viktig fråga av flera skäl och inte minst för våra barns skull
  • modsey
    Gurkan skrev 2014-02-15 17:57:07 följande:

Vad säger att man inte lever jämställt även om man inte delar på ledigheten? Jag vet att så inte alltid är fallet men jag, som jag skrev innan i tråden, tog all föräldraledighet. Trots det lever vi mer jämställt än många andra och uppfostrar vårt barn i att alla har lika värde oavsett kön, religionstillhörighet, social status eller sexuell läggning. Att alla kan göra allt oavsett om de är en flicka eller en pojke. Jag vet familjer som delat på föräldraledigheten men är så pass stereotypa i sitt leverne att jag faktiskt tvivlar på att det gör någon skillnad att båda föräldrarna varit hemma. Jag är inte helt övertygad att bara för jag är hemma mindre kommer min yrkesroll som förskollärare att värderas högre, få bättre status och högre lön. Trenden visar snarare på att omsorgsyrken, även de anm kräver en högskoleutbildning, är riktigt lågstatusyrken.

det finns ganska mycket som visar att par som delar fl tenderar att sedan dela vabb mer än familjer där mamman tar all fl och fortsätter ta vabbandet.
    Det finns undersökningar som visar att par som delar fl faktiskt skiljer sig mindre.
    '
    Men självklart finns det ojämlika familjer som delat fl och jämlika familjer som inte gjort det, men generellt visar det så.

• modsey

den här krönikan är bra. www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article14448652.ab

"

Staten ska inte bestämma över familjerna”. Etta på tröttsamhetstoppen. Föräldrapenningen är inget tvång utan en frivillig förmån. En gåva. Därför är det inte konstigt om den som motprestation används för att öka jämställdheten.

Vi förlorar på pappaledigheten”. Alla familjer har så klart sin ekonomiska situation, men jag vägrar tro att 60 procent skulle bli bankrutt om pappan var hemma några månader. Så många är det nämligen som inte tar pappaledigt alls. Ja, barn kostar. Faktum är att de är en enda utgiftspost men varför ska det ekonomiska argumentet värderas tyngre än alla andra? Det var väl knappast för att göra en god affär som man valde att skaffa barn. Varför hör man aldrig kvinnor som tjänar mer än sina män klaga över hur mycket de förlorar på sin mammaledighet? Eller kvinnliga egenföretagare som hellre värnar om sina kunder än sina barn? Jo, för att det alltid är självklart att mammor ska vara hemma.

Mamman kräver hela ledigheten själv”. Det bevisas i ”undersökningar”, hör man ständigt och jämt. Vilka undersökningar undrar jag. Var är källan? Även om det stämmer, undrar jag hur det går till när alla dessa egoistiska mammor stjäl pappaledigheter, såvitt jag vet måste man skriva på en blankett för att överlåta sina dagar. Kom igen. De pappor som verkligen vill vara hemma, är det.

Det är naturligt att mamman är hemma”. Att säga så, är att underkänna pappan som förälder. Och att förväxla ordet ”naturligt” med ”traditionellt”. Visst gör amningen att mamman oftast är hemma den första tiden men den svenska föräldraledigheten är längst i världen och ingen helammar 16 månader i sträck. I så fall borde de sluta med det omedelbart."

• modsey
    Natulcien skrev 2014-02-15 20:18:02 följande:
    "Det finns ganska mycket som visar"...låter lite luddigt..? Vad kan det tänkas vara för undersökning?
    Jag tog all föräldraledighet, men - hör och häpna - min sambo tar all VAB. Hoppsan, vi platsade inte i den undersökningen...

Dessutom..när jag skriver att jag tog all föräldraledighet, så menar jag alla f-dagar. Däremot var min sambo hemma på heltid han också det första halvåret. Men han tog inte ut några f-dagar. Han har dessutom valt att inte jobba heltid sen sonen föddes för 3 år sen, men tar inte ut några f-dagar de dagar han är hemma heller.... Var hamnar vi i de där "ganska-mycket-undersökningarna" du hänvisar till, tro..?

Man ska inte lita blint på statistik och undersökningar. Allt är inte så svartvitt i verkligheten.
    som jag skrev så är det generellt .
    Det är svårt att se på saken ur små enskilda fall utan man  måste lyfta blicken och se på det ur ett vidare perspektiv
  • modsey
    Natulcien skrev 2014-02-15 20:38:09 följande:
    Självklart...och frågan här var ju om "det vidare perspektivet" verkligen har någon substans..?
    ja det tror jag, för samhället i stort så påverkar det ju många av oss och allas våra barn.
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 06:11:32 följande:

Då skriver du "JAG tycker att ni är ..."

Inte ett bestämt: "Ni är ..."

Vad som är bäst för den signaturens familj torde de själva vara experter på. Sedan kan du göra som du vill i din familj.
    du jag tycker ingen är en dålig förälder för att kvinnan roffar åt sig all fl, men jag tycker det är ett dåligt val.
    För familjen, för ens egna barn och för andra familjer och för andra familjers val.
    Stör du dig på formuleringar här mer än åsikten ska du nog skriva i något svensk litterärt nätforum.
    Jag skriver åter, man är inte en dålig förälder, men det är ett dåligt val. För alla och inte bara för den familjen.
    Och det är min åsikt
  • modsey
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 08:50:53 följande:

Det handlar bara om att som du skriver det sätter du dig på den du skriver till.

Vad du TYCKER är dåligt är en annan sak än att tvärsäkert tala om för folk vad som är fel.

Men du har klargjort det nu att det enbart är din personliga åsikt så det behöver inte ältas nå' mer.
    fast det är ju du som ältar det att jag har en åsikt. uttryck din egen i stället med motiveringar så blir debatten mer utvecklande. För vet du det är ett diskussionsforum.

Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"