den här krönikan är bra. www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article14448652.ab
"
”Staten ska inte bestämma över familjerna”. Etta på tröttsamhetstoppen. Föräldrapenningen är inget tvång utan en frivillig förmån. En gåva. Därför är det inte konstigt om den som motprestation används för att öka jämställdheten.
”Vi förlorar på pappaledigheten”. Alla familjer har så klart sin ekonomiska situation, men jag vägrar tro att 60 procent skulle bli bankrutt om pappan var hemma några månader. Så många är det nämligen som inte tar pappaledigt alls. Ja, barn kostar. Faktum är att de är en enda utgiftspost men varför ska det ekonomiska argumentet värderas tyngre än alla andra? Det var väl knappast för att göra en god affär som man valde att skaffa barn. Varför hör man aldrig kvinnor som tjänar mer än sina män klaga över hur mycket de förlorar på sin mammaledighet? Eller kvinnliga egenföretagare som hellre värnar om sina kunder än sina barn? Jo, för att det alltid är självklart att mammor ska vara hemma.
”Mamman kräver hela ledigheten själv”. Det bevisas i ”undersökningar”, hör man ständigt och jämt. Vilka undersökningar undrar jag. Var är källan? Även om det stämmer, undrar jag hur det går till när alla dessa egoistiska mammor stjäl pappaledigheter, såvitt jag vet måste man skriva på en blankett för att överlåta sina dagar. Kom igen. De pappor som verkligen vill vara hemma, är det.
”Det är naturligt att mamman är hemma”. Att säga så, är att underkänna pappan som förälder. Och att förväxla ordet ”naturligt” med ”traditionellt”. Visst gör amningen att mamman oftast är hemma den första tiden men den svenska föräldraledigheten är längst i världen och ingen helammar 16 månader i sträck. I så fall borde de sluta med det omedelbart."