• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:51:51 följande:
    med all respekt, ni har vetat i nio månader innan att barnet skulle komma.
    Om det endast fattas några tusenlappar för er att kunna göra det ni kan om din man blir sjuk oplanerat förstår jag verkligen inte att ni inte sparat något inför detta om ni är helt tomma på alla bankkonton.
    Och jag har aldrig setat hemma och glott, inte när jag var hemma med barnen då de var små heller, o vi var fattiga som kyrkråttor! Det finns ganska mycket gratissaker man kan göra under några få månader i livet för att bädda för en bättre framtid för sina barn!
    Ja, vi har besparingar. Besparingar plockar man av vid akuta behov eller oförutsedda kostnader, inte genom att aktivt välja att behöva plocka av dem varje månad.

Jag ser inte problemet, han har valt att jobba för att vi ska ha det bra varje månad. Han har en toppenrelation till sin dotter och är med henne varje ledig stund han har. Han kommer ta ut FP i samband med sommar- och vintersemester.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • Paulina P P
    tjockobbe skrev 2014-02-14 10:49:38 följande:
    Ja, vi har besparingar. Besparingar plockar man av vid akuta behov eller oförutsedda kostnader, inte genom att aktivt välja att behöva plocka av dem varje månad.

Jag ser inte problemet, han har valt att jobba för att vi ska ha det bra varje månad. Han har en toppenrelation till sin dotter och är med henne varje ledig stund han har. Han kommer ta ut FP i samband med sommar- och vintersemester.
    Gissar att det främst är dig hon går till när hon är ledsen.
  • modsey

du ser inte ens problemet och det är ett problem i sig....
  • modsey

och att ta av besparingar till saker, resor mm är alltså ok men inte att lägga dem på sina barn.- helt galet prioriterat tycker jag!
    En resa, en kyl eller en bil är viktigare än era barn i er prioritering
  • Amie77

Den sista meningen i inlägget ovan tycker jag bara är låg. Det är väl ingen som på allvar tror att någon där pappan enbart tar 2-3 månaders föräldraledighet prioriterar en KYL framför sina barn? Däremot är kyl något man måste ha eller ska tjockobbe och hennes man börja hacka isblock i närmsta sjö om kylen ryker?

Dessutom, om tjockobbe inte har skrivit annat någon annanstans så lägger du ord i hennes mun. Var har hon sagt att resor är ett akut behov eller en oförutsedd utgift? Inte i inlägget du citerar i alla fall, men möjligen nån annanstans.

Fattar inte varför många måste vara så småjävliga då de diskuterar saker. Särskilt denna fråga verkar få folk att se chansen att ifrågasätta föräldrars kärlek till sina barn - DET är helt galet tycker jag! Acceptera att folk är olika och har olika förutsättningar, men ändå älskar sina barn!

Antar att även jag kommer att få en nedlåtande och låg kommentar nu, men låt det så vara i så fall!

• modsey
    Amie77 skrev 2014-02-14 21:18:38 följande:
    Den sista meningen i inlägget ovan tycker jag bara är låg. Det är väl ingen som på allvar tror att någon där pappan enbart tar 2-3 månaders föräldraledighet prioriterar en KYL framför sina barn? Däremot är kyl något man måste ha eller ska tjockobbe och hennes man börja hacka isblock i närmsta sjö om kylen ryker?

Dessutom, om tjockobbe inte har skrivit annat någon annanstans så lägger du ord i hennes mun. Var har hon sagt att resor är ett akut behov eller en oförutsedd utgift? Inte i inlägget du citerar i alla fall, men möjligen nån annanstans.

Fattar inte varför många måste vara så småjävliga då de diskuterar saker. Särskilt denna fråga verkar få folk att se chansen att ifrågasätta föräldrars kärlek till sina barn - DET är helt galet tycker jag! Acceptera att folk är olika och har olika förutsättningar, men ändå älskar sina barn!

Antar att även jag kommer att få en nedlåtande och låg kommentar nu, men låt det så vara i så fall!
    Eftersom alla familjer som resonerar och agerar som ex ovan, påverkar mig och ännu mer mina döttrar och deras framtid och eftersom allas fl finansieras av alla våras skattemedel har jag all rätt i världen att ha åsikter i frågan!
  • Amie77

Åsikter har jag väl inte sagt något om? Men däremot tycker jag inte att någon har rätt att påstå att föräldrar prioriterar resor framför sina barn om det inte finns belägg för det. Då kan jag lika gärna  uttrycka att din personlighet, med låga kommentarer etc, visar att dina döttrar kommer att få en dålig förebild och då prioriterar du ditt behov av att med låga medel argumentera i en diskussion framför att vara en god förebild för dina barn.

Bring it on!! Såna som du finns det många av på FL så jag vet att du kommer att verbalt örfila upp mig nu.

• modsey
    Amie77 skrev 2014-02-14 21:30:23 följande:
    Åsikter har jag väl inte sagt något om? Men däremot tycker jag inte att någon har rätt att påstå att föräldrar prioriterar resor framför sina barn om det inte finns belägg för det. Då kan jag lika gärna  uttrycka att din personlighet, med låga kommentarer etc, visar att dina döttrar kommer att få en dålig förebild och då prioriterar du ditt behov av att med låga medel argumentera i en diskussion framför att vara en god förebild för dina barn.

Bring it on!! Såna som du finns det många av på FL så jag vet att du kommer att verbalt örfila upp mig nu.
    jag har inget behov av att örfila upp dig eller någon.
    'men jag har en åsikt att man gör ett dåligt val om man väljer att inte dela fl, har man dessutom pengar på banken så ser jag det som riktigt kasst att man inte kan ta några tusen av dem för några ynkliga månader i livet
  • elyse

Jag tror absolut att det påverkar relationen förälder-barn när man är föräldraledig och att det är bra att man tvingas in i vissa situationer när det faktiskt inte finns någon annan där; det är bara du och barnet. 

Hur vi kommer att göra vet jag inte exakt. Men jag tjänar mest. Han har nyss fått jobb. Om jag tar FP 3-4 dagar i veckan och han jobbar så kommer vi ekonomiskt att ligga på ungefär samma summa som vi hittills gjort; jag har heltidslön och han ersättning från FK. Det är upp till honom hur han vill göra, men jag förstår om han gärna vill jobba ett tag innan han går på ledighet. Vi har pratat om att jag kan börja jobba, 80%, efter ca ett år och att han då tar ca sex månader föräldraledigt innan det är dags för förskola.  

• Amie77

Ja, där uttrycker du en åsikt utan att använda låga medel och det var enbart det mitt inlägg handlade om.

Håller jag med dig? Inte nödvändigtvis. Jag tar mer av föräldraledigheten än min man. Betyder det att vi drar ekonimisk fördel av det? Nej, nackdel faktiskt! Men att jag är föräldraledig mer ger vårt barn mer tid med båda sina föräldrar under den tid han har hemma innan det är dags för förskolan. Detta pga att min man arbetar hemifrån och fördelar sin tid som han vill. Dvs alltid lunchpromenader och lugn morgon tillsammans och en del jobb sen kväll/natt då bebis ändå sover, medan jag har ett jobb hemifrån med resetid dessutom.

Man kan tycka att vi ändå gör en felprioritering (jag vet dock inte hur man skulle kunna få till det!), men jag vet att vi gör rätt för vår familj i vår situation och att mitt barn har två föräldrar som älskar honom mer än vad som kan beskrivas med simpla ord.

Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"