• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • Tuva78
    Natulcien skrev 2014-02-13 14:22:35 följande:
    Fast om pappan vägrar och knappat finns i barnets liv, samt är ointresserad, så måste man väl ändå säga att han sviker...
    Ibland är det bättre att han är borta än faktiskt finns i barnens liv. Det finns många män som sviker i sin närvaro. Och då gör det ont. Men jag antar att detta inte hör till tråden:)
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 08:24:58 följande:
    Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.
    Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.
    så tre fyra, fem sex  månaders sjukskrivning klarar ni fast ni kanske inte vet om det fören den dagen det händer. men samma månader som fl där ni har möjlighet att planera så långt som 9 månader innan fixar ni inte.
    Ooootroligt Flört
  • modsey

..Det finns alltid ett skäl att pappan inte är hemma {#emotions_dlg.djavulsk}

*Nu stuerade mamman så det var enklast att hon pausade från det då pappan tjänade mer på jobbet så hon tog all f-ledighet.
    Nu studerade pappan så han kunde inte ta uppehåll men var ju ändå hemma mycket just pga studierna så han tog inget f- ledignet

*Nu var mamman precis klar med studierna så då passade det att hon tog all
    f -ledighet
    Nu var pappan precis klar med studierna, så han behövde komma ut på arbetsmarknaden och kunde därför inte vara f- ledig.

*Nu var mamman ny på jobbet och kunde rätt enkelt ta ledigt, de hade ju rätt tidigt vetat om hennes graviditet så hon tog all ledighet.
    Nu var pappan ny på jobbet och kunde inte börja med f-ledigt, så han tog ingen

* Nu var mamman arbetslös så hon kunde lika gärna ta all f-ledighet.
    Nu var pappan arbetslös, så han var ju ändå hemma mycket och behövde inte ta ut någon f-ledighet för att vara mycket med barnet..

*Nu var mamman egen företager, så det var rätt enkelt för henne att styra själv, så hon tog all f-ledighet.
    Nu var pappan egen företagare så han kunde inte vara f-ledig...

• Amie77
    LottaF skrev 2014-02-13 12:08:57 följande:
    Finns många jobb där föräkdern träffar barnet massor trots att man inte tar ut föräldraledigt. Akla som jobbar hemma kan ju äta frukost och lunch med barnet. Vara inne eller ute en stund mitt på dagen isv. De som har denna möjligheten träffar kanske sitt barn mer än den som är hemma de obligatoriska månaderna bara. Likaså de som jobbar dygn och sen är hemma här man då barnet hemma så blir det också tid med barnet mer än de som jobbar hela dagarna bara ledig helger, så allt är inte svart eller vitt alltid.
    Så har vi det. Medan jag skulle ha ett vanligt 8 till 17 exklusive resetid om mannen var föräldraledig. Då skulle alltså barnet träffa oss föräldrar sammanlagt mindre än vad han/hon gör nu då jag kommer att ta allt utom två-tre månader av ledigheten.
  • ingeborg34

Jo, även småföretagare kan ta ut sina föräldradagar som man kan dela upp i åttondelar och ta ut under åtta år.

Och ja, jag är småföretagare själv.

älskarlivet81 skrev 2014-02-13 11:43:05 följande:
    Absolut, det är jag medveten om! Däremot känner jag till många som skulle kunnat dela ledigheten lite mer men där pappan tycker att jobbet är så viktigt så man skolar hellre in barnet på förskola när barnet är 14 månader..

• tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 18:46:11 följande:
    så tre fyra, fem sex  månaders sjukskrivning klarar ni fast ni kanske inte vet om det fören den dagen det händer. men samma månader som fl där ni har möjlighet att planera så långt som 9 månader innan fixar ni inte.
    Ooootroligt Flört
    Jag tänkte inte på sjukskrivning under längre tid, det stod det inget om i ditt inlägg. Bara om han blir sjuk. Ett par dagar eller nåt. Inga problem.
    Sjukskrivning, ja den smällen får vi ta då. Snålt som fan blir det för att få månaden att gå runt, men då har vi inget annat val. Det har vi nu.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • tjockobbe
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 11:26:56 följande:
    Då förstår jag lite mer att ni inte kan göra som vi! Men du kan inte gå upp i tid då och mannen vara hemma?
    Det blir svårt på mitt jobb. Tidningsbud. Man har sitt distrikt och tidningen ska vara ute en viss tid så man hinner inte med mer än ett distrikt. Annars hade vi såklart funderat på det! :) Planerar såklart att hitta ett annat jobb som ger lite bättre betalt, men idag växer dem inte på träd. Tyvärr!

Jag hade jättegärna velat att han skulle vara hemma framåt hösten typ och jag jobbade, hade jag haft mer inkomst hade det fungerat också.
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:22:31 följande:
    Jag tänkte inte på sjukskrivning under längre tid, det stod det inget om i ditt inlägg. Bara om han blir sjuk. Ett par dagar eller nåt. Inga problem.
    Sjukskrivning, ja den smällen får vi ta då. Snålt som fan blir det för att få månaden att gå runt, men då har vi inget annat val. Det har vi nu.
    Märkligt att man kan " ta smällen" om man blir sjuk men inte ta det när man kan planera och vara med sina barn.-
    otroligt trist prioritering mot sina barn...
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:27:56 följande:
    Märkligt att man kan " ta smällen" om man blir sjuk men inte ta det när man kan planera och vara med sina barn.-
    otroligt trist prioritering mot sina barn...
    Det är ingen trist prioritering. Vi vill ha ekonomi så att vi kan göra roliga saker med henne utan att behöva vända på kronorna "bara för att han måste vara hemma". Det är ju bara idiotiskt att få många tusenlappar mindre ut i månaden för att nån pappskalle beslutat att allt måste delas lika idag för annars är det skit allting.
    Han är ingen dålig pappa, han är med henne hela helgerna och eftermiddagarna när han kommer hem från jobbet. Vårt barn tar inte skada utav det och deras relation är inte sämre än min och hennes relation.

De som har råd att låta den högst avlönade föräldern vara hemma längre perioder kommer aldrig fatta hur det är för dem som inte kan det i samma utsträckning. Och det är jävligt märkligt att det inte kan respekteras, utan istället kastar man skit på oss och kallar oss dåliga föräldrar.
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:33:53 följande:
    Det är ingen trist prioritering. Vi vill ha ekonomi så att vi kan göra roliga saker med henne utan att behöva vända på kronorna "bara för att han måste vara hemma". Det är ju bara idiotiskt att få många tusenlappar mindre ut i månaden för att nån pappskalle beslutat att allt måste delas lika idag för annars är det skit allting.
    Han är ingen dålig pappa, han är med henne hela helgerna och eftermiddagarna när han kommer hem från jobbet. Vårt barn tar inte skada utav det och deras relation är inte sämre än min och hennes relation.

De som har råd att låta den högst avlönade föräldern vara hemma längre perioder kommer aldrig fatta hur det är för dem som inte kan det i samma utsträckning. Och det är jävligt märkligt att det inte kan respekteras, utan istället kastar man skit på oss och kallar oss dåliga föräldrar.
    han är säkert ingen dålig pappa, men ni är dåliga förebilder och på kort men framför allt på lång sikt är det även ett dåligt val för era barn.
    Där valet att ha några tusenlappar mer några månader i livet är viktigare.....
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"