• tjockobbe

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

Hade min samboende varit pappaledig hade vi inte klarat månaden. Han sviker inte sitt barn på något sätt genom att jobba så vi kan leva hela månaden.

Vera 130923
  • tjockobbe

Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.

Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.

modsey skrev 2014-02-13 07:50:20 följande:
    hur ska ni göra om er pappa blir sjukskriven ?Ni har ju ett allvarligt problem om ni är beroende av att enbart ha arbetar för att få mat på bordet.

Bar ert barn oplanerat eller visste ni  inte innan strax före födseln att barnet skulle födas?

Vera 130923
  • tjockobbe
    asta66 skrev 2014-02-13 09:34:26 följande:

Då lär ni era barn att mäns arbete är viktigare än kvinnors.
    Nej det gör vi inte. Vi, mest han faktiskt, har valt att göra så för att kunna må gott hela månaden istället för att vända på varje krona efter två veckor. 10.000 kr skillnad i lön i månaden gör massor på föräldrapenningen. Ekonomin är viktig för hela familjens välbefinnande.
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 10:18:32 följande:
    Min man tjänar 11 000 mer än jag och han är ändå hemma ca 6 månader med barnen...
    Grattis till er som känner att ni kan göra så. Det kan inte vi.

Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • tjockobbe
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 10:37:56 följande:
    Då undrar jag vad ni egentligen har för inkomster? Och utgifter! Jag har ca 25 000 kr och min man 36 000 kr i lön.. Jag är hemma ca 1,5 år med barnen och vi tar ut 1-2 fp-dagar/vecka det första året. Totalt är vi hemma ca 2 år med varje barn.. Vi bor i hus men klarar oss med en bil t.ex.
    Betydligt mindre inkomster. Jag får ut ca 8200 kr på 55% natt när jag jobbar. En bra månad får han ut 22.000 kr. Jag tar FP 5 dagar i veckan o får ut 5000-6000 kr i månaden. Att jag går hemma gör som du ser inte så stor skillnad inkomstvis, men om jag skulle jobba o han går hemma med FP tappar vi betydligt mer. DÄRFÖR kan inte han vara hemma längre perioder.
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 18:46:11 följande:
    så tre fyra, fem sex  månaders sjukskrivning klarar ni fast ni kanske inte vet om det fören den dagen det händer. men samma månader som fl där ni har möjlighet att planera så långt som 9 månader innan fixar ni inte.
    Ooootroligt Flört
    Jag tänkte inte på sjukskrivning under längre tid, det stod det inget om i ditt inlägg. Bara om han blir sjuk. Ett par dagar eller nåt. Inga problem.
    Sjukskrivning, ja den smällen får vi ta då. Snålt som fan blir det för att få månaden att gå runt, men då har vi inget annat val. Det har vi nu.
  • tjockobbe
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 11:26:56 följande:
    Då förstår jag lite mer att ni inte kan göra som vi! Men du kan inte gå upp i tid då och mannen vara hemma?
    Det blir svårt på mitt jobb. Tidningsbud. Man har sitt distrikt och tidningen ska vara ute en viss tid så man hinner inte med mer än ett distrikt. Annars hade vi såklart funderat på det! :) Planerar såklart att hitta ett annat jobb som ger lite bättre betalt, men idag växer dem inte på träd. Tyvärr!

Jag hade jättegärna velat att han skulle vara hemma framåt hösten typ och jag jobbade, hade jag haft mer inkomst hade det fungerat också.
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:27:56 följande:
    Märkligt att man kan " ta smällen" om man blir sjuk men inte ta det när man kan planera och vara med sina barn.-
    otroligt trist prioritering mot sina barn...
    Det är ingen trist prioritering. Vi vill ha ekonomi så att vi kan göra roliga saker med henne utan att behöva vända på kronorna "bara för att han måste vara hemma". Det är ju bara idiotiskt att få många tusenlappar mindre ut i månaden för att nån pappskalle beslutat att allt måste delas lika idag för annars är det skit allting.
    Han är ingen dålig pappa, han är med henne hela helgerna och eftermiddagarna när han kommer hem från jobbet. Vårt barn tar inte skada utav det och deras relation är inte sämre än min och hennes relation.

De som har råd att låta den högst avlönade föräldern vara hemma längre perioder kommer aldrig fatta hur det är för dem som inte kan det i samma utsträckning. Och det är jävligt märkligt att det inte kan respekteras, utan istället kastar man skit på oss och kallar oss dåliga föräldrar.
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:44:27 följande:
    han är säkert ingen dålig pappa, men ni är dåliga förebilder och på kort men framför allt på lång sikt är det även ett dåligt val för era barn.
    Där valet att ha några tusenlappar mer några månader i livet är viktigare.....
    Kan inte se att det är ett dåligt val att ha några tusen extra för att kunna åka ut och göra saker med barnet istället för att bara sitta hemma och glo.
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:51:51 följande:
    med all respekt, ni har vetat i nio månader innan att barnet skulle komma.
    Om det endast fattas några tusenlappar för er att kunna göra det ni kan om din man blir sjuk oplanerat förstår jag verkligen inte att ni inte sparat något inför detta om ni är helt tomma på alla bankkonton.
    Och jag har aldrig setat hemma och glott, inte när jag var hemma med barnen då de var små heller, o vi var fattiga som kyrkråttor! Det finns ganska mycket gratissaker man kan göra under några få månader i livet för att bädda för en bättre framtid för sina barn!
    Ja, vi har besparingar. Besparingar plockar man av vid akuta behov eller oförutsedda kostnader, inte genom att aktivt välja att behöva plocka av dem varje månad.

Jag ser inte problemet, han har valt att jobba för att vi ska ha det bra varje månad. Han har en toppenrelation till sin dotter och är med henne varje ledig stund han har. Han kommer ta ut FP i samband med sommar- och vintersemester.
  • tjockobbe
    Paulina P P skrev 2014-02-14 12:37:15 följande:
    Gissar att det främst är dig hon går till när hon är ledsen.
    Hon är snart 5 månader gammal, den som är närmast tar henne. Är pappa hemma tar han henne och det går minst lika bra som med mig.
    modsey skrev 2014-02-14 16:43:22 följande:
    och att ta av besparingar till saker, resor mm är alltså ok men inte att lägga dem på sina barn.- helt galet prioriterat tycker jag!
    En resa, en kyl eller en bil är viktigare än era barn i er prioritering

Oförutsedda utgifter ÄR en trasig kyl. Ska man lägga alla besparingar på föräldraledighet och inte ha pengar till en ny kyl ifall det händer? Vad är det för en prioritering egentligen?? Vi tänker framåt, vad gör vi om någonting skulle hända och vi inte har några pengar att ersätta det? Hackar iskuber och stoppar in i den trasiga kylen som någon sa? Ja, gör du det då men vi lever lite högre än så och vill ha en fungerande kyl.

Vår dotter är det viktigaste vi har, hon tar inte skada av att pappa jobbar för att hon ska kunna ha det bra och sen är med henne hela eftermiddagarna och helgerna.
    Du har slut på motargument så du hittar bara på massa skit nu. Vad lär du dina barn av att döma andra för att de inte har samma tänk som du? Inte nåt bra.

• tjockobbe
    Flash Gordon skrev 2014-02-15 10:32:27 följande:
    ?

På riktigt?

Det där var ju ett jä*la lågvattenmärke till och med för att vara på ett fördomsfyllt och fördömande FL.

"Ni är dåliga förebilder och ett dåligt val för era barn..."

Som om du hade någon aning om vad som är bäst för den signaturens familj och deras barn.

Vera 130923
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"