• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • ulfsas
    Gurkan skrev 2014-02-15 10:07:03 följande:
    Blogginlägget kanske stämmer på vissa men inte på vår familj. Vi kanske är undantaget som bekräftar regeln vad vet jag men jag tror inte världen är så svart och vit. Jag som mamma tog hela föräldraledigheten eftersom vi då ekonomiskt kunde vara hemma mycket längre med barnet. För oss var det viktigt att kunna vara hemma med sonen så länge som möjligt. Och det är klart att sonen föredrog mig nästan hela det första året och speciellt det första halvåret när jag ammade som mest intensivt. Sambon har alltid tagit alla kvällarna när han kommit hem från jobbet, då har jag passat på att göra hushållssaker som att städa och tvätta., laga mat och skotta snö eller klippa gräs. Dessutom har de umgåtts mycket på helgerna och jag har sett till att åka hemifrån så de ska få helt eget tid. Sonen har varit mammig och pappig i omgångar. Minns fortfarande första gången sonen blev pappig. Han var runt året gammal och helt plötsligt dög jag inte till något, och det var så skönt! Och det utan att pappan varit föräldraledig. Jag vet att kvantitet går före kvalitet när de är små men första halvåret när sonen i perioder ammade fem timmar i sträck så fanns det inte så mycket utrymme för pappan. Och jag tänker inte ge upp amningen för flaskan bara för jämställdhetens skull. Idag är sonen fyra år och han föredrar ingen mer än den andra.
    Baby
    Man, 50 år, Jobbar som pilot om du har frågor som rör flyg.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2014-02-13 19:44:27 följande:
    han är säkert ingen dålig pappa, men ni är dåliga förebilder och på kort men framför allt på lång sikt är det även ett dåligt val för era barn.
    Där valet att ha några tusenlappar mer några månader i livet är viktigare.....

?

På riktigt?

Det där var ju ett jä*la lågvattenmärke till och med för att vara på ett fördomsfyllt och fördömande FL.

"Ni är dåliga förebilder och ett dåligt val för era barn..."

Som om du hade någon aning om vad som är bäst för den signaturens familj och deras barn.
  • tjockobbe
    Flash Gordon skrev 2014-02-15 10:32:27 följande:
    ?

På riktigt?

Det där var ju ett jä*la lågvattenmärke till och med för att vara på ett fördomsfyllt och fördömande FL.

Som om du hade någon aning om vad som är bäst för den signaturens familj och deras barn.

Vera 130923
  • ViVäntarLois

?

På riktigt?

• modsey

?

På riktigt?

ja på riktigt så tycker jag att de familjer där mamman roffar åt sig all ledighet är dåliga förebilder i den frågan. Det betyder inte att man är en dålig förälder för det om du tolkade min åsikt så. men för mig och många andra är jämställdheten en viktig fråga av flera skäl och inte minst för våra barns skull
  • Gurkan
    modsey skrev 2014-02-15 17:01:14 följande:
    ja på riktigt så tycker jag att de familjer där mamman roffar åt sig all ledighet är dåliga förebilder i den frågan. Det betyder inte att man är en dålig förälder för det om du tolkade min åsikt så. men för mig och många andra är jämställdheten en viktig fråga av flera skäl och inte minst för våra barns skull

Vad säger att man inte lever jämställt även om man inte delar på ledigheten? Jag vet att så inte alltid är fallet men jag, som jag skrev innan i tråden, tog all föräldraledighet. Trots det lever vi mer jämställt än många andra och uppfostrar vårt barn i att alla har lika värde oavsett kön, religionstillhörighet, social status eller sexuell läggning. Att alla kan göra allt oavsett om de är en flicka eller en pojke. Jag vet familjer som delat på föräldraledigheten men är så pass stereotypa i sitt leverne att jag faktiskt tvivlar på att det gör någon skillnad att båda föräldrarna varit hemma. Jag är inte helt övertygad att bara för jag är hemma mindre kommer min yrkesroll som förskollärare att värderas högre, få bättre status och högre lön. Trenden visar snarare på att omsorgsyrken, även de anm kräver en högskoleutbildning, är riktigt lågstatusyrken.
  • modsey
    Gurkan skrev 2014-02-15 17:57:07 följande:

Vad säger att man inte lever jämställt även om man inte delar på ledigheten? Jag vet att så inte alltid är fallet men jag, som jag skrev innan i tråden, tog all föräldraledighet. Trots det lever vi mer jämställt än många andra och uppfostrar vårt barn i att alla har lika värde oavsett kön, religionstillhörighet, social status eller sexuell läggning. Att alla kan göra allt oavsett om de är en flicka eller en pojke. Jag vet familjer som delat på föräldraledigheten men är så pass stereotypa i sitt leverne att jag faktiskt tvivlar på att det gör någon skillnad att båda föräldrarna varit hemma. Jag är inte helt övertygad att bara för jag är hemma mindre kommer min yrkesroll som förskollärare att värderas högre, få bättre status och högre lön. Trenden visar snarare på att omsorgsyrken, även de anm kräver en högskoleutbildning, är riktigt lågstatusyrken.

det finns ganska mycket som visar att par som delar fl tenderar att sedan dela vabb mer än familjer där mamman tar all fl och fortsätter ta vabbandet.
    Det finns undersökningar som visar att par som delar fl faktiskt skiljer sig mindre.
    '
    Men självklart finns det ojämlika familjer som delat fl och jämlika familjer som inte gjort det, men generellt visar det så.

• modsey

den här krönikan är bra. www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article14448652.ab

"

Staten ska inte bestämma över familjerna”. Etta på tröttsamhetstoppen. Föräldrapenningen är inget tvång utan en frivillig förmån. En gåva. Därför är det inte konstigt om den som motprestation används för att öka jämställdheten.

Vi förlorar på pappaledigheten”. Alla familjer har så klart sin ekonomiska situation, men jag vägrar tro att 60 procent skulle bli bankrutt om pappan var hemma några månader. Så många är det nämligen som inte tar pappaledigt alls. Ja, barn kostar. Faktum är att de är en enda utgiftspost men varför ska det ekonomiska argumentet värderas tyngre än alla andra? Det var väl knappast för att göra en god affär som man valde att skaffa barn. Varför hör man aldrig kvinnor som tjänar mer än sina män klaga över hur mycket de förlorar på sin mammaledighet? Eller kvinnliga egenföretagare som hellre värnar om sina kunder än sina barn? Jo, för att det alltid är självklart att mammor ska vara hemma.

Mamman kräver hela ledigheten själv”. Det bevisas i ”undersökningar”, hör man ständigt och jämt. Vilka undersökningar undrar jag. Var är källan? Även om det stämmer, undrar jag hur det går till när alla dessa egoistiska mammor stjäl pappaledigheter, såvitt jag vet måste man skriva på en blankett för att överlåta sina dagar. Kom igen. De pappor som verkligen vill vara hemma, är det.

Det är naturligt att mamman är hemma”. Att säga så, är att underkänna pappan som förälder. Och att förväxla ordet ”naturligt” med ”traditionellt”. Visst gör amningen att mamman oftast är hemma den första tiden men den svenska föräldraledigheten är längst i världen och ingen helammar 16 månader i sträck. I så fall borde de sluta med det omedelbart."

• Natulcien
    modsey skrev 2014-02-15 18:00:17 följande:

det finns ganska mycket som visar att par som delar fl tenderar att sedan dela vabb mer än familjer där mamman tar all fl och fortsätter ta vabbandet.
    Det finns undersökningar som visar att par som delar fl faktiskt skiljer sig mindre.
    '
    Men självklart finns det ojämlika familjer som delat fl och jämlika familjer som inte gjort det, men generellt visar det så.

"Det finns ganska mycket som visar"...låter lite luddigt..? Vad kan det tänkas vara för undersökning?
    Jag tog all föräldraledighet, men - hör och häpna - min sambo tar all VAB. Hoppsan, vi platsade inte i den undersökningen...

Dessutom..när jag skriver att jag tog all föräldraledighet, så menar jag alla f-dagar. Däremot var min sambo hemma på heltid han också det första halvåret. Men han tog inte ut några f-dagar. Han har dessutom valt att inte jobba heltid sen sonen föddes för 3 år sen, men tar inte ut några f-dagar de dagar han är hemma heller.... Var hamnar vi i de där "ganska-mycket-undersökningarna" du hänvisar till, tro..?

Man ska inte lita blint på statistik och undersökningar. Allt är inte så svartvitt i verkligheten.
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"