• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • Sebastian72
    asta66 skrev 2014-02-13 09:34:26 följande:
    Då lär ni era barn att mäns arbete är viktigare än kvinnors.

Sånt jävla enögt perspektiv. Min sambo tjänar mer än jag och jag är lite mer flexibel. Alltså är jag hemma mer. Lär vi våra barn att kvinnors arbete är viktigare än mäns? Ibland blir jag bara trött. Tror familjens ekonomi är viktigare för välbefinnandet än millimeterrättvis ang arbetstid.
  • asta66
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 09:39:22 följande:

Sånt jävla enögt perspektiv. Min sambo tjänar mer än jag och jag är lite mer flexibel. Alltså är jag hemma mer. Lär vi våra barn att kvinnors arbete är viktigare än mäns? Ibland blir jag bara trött. Tror familjens ekonomi är viktigare för välbefinnandet än millimeterrättvis ang arbetstid.

Jag är inte för millimetersrättvisa. Men jag tror att även om den som tjänar 10 000 mer kan ta lite mer än strödagar. Är man så fokuserad på att maxa sin inkomst så har man nog inte råd med barn. Jag är fullt medveten om att många barnfamiljer har det extremt knappert. Sen har ju alla inte räknat efter på hur det blir med den faktiska totala nettoinkomsten. Så jag har nog inget enögt perspektiv. Kanske lite mer långsiktigt än de som skyller på att den ene tjänar mer. Jag tror att barnen är de stora vinnarna av att få bra relationer till båda sina föräldrar.
  • Cider

Hos oss tar jag, mamman, ut all föräldraledighet. Från födsel till dagisstart.

Min man är egenföretagare, ägare av en större maskinpark. Inga anställda. Hyr ibland in F-skattare när det är högsäsong.

Han Kan inte vara ledig! Skulle han säga till sina kunder att han ska vara borta i 8 månader, vad tror ni händer? Jo, kunden ringer en annan maskinpark.

Sviker min man våra barn? Verkligen inte! Han jobbar som han gör för att trygga deras framtid.

• Annica80

Hos oss kommer jag oxå, mamma alltså, ta ut all ledighet. Med samma anledning som Cider skriver ovan, min sambo är egenföretagare utan anställda så han kan inte vara ledig. De 60 dagar han har kommer han ta ut som strödagar då det passar in med hans jobb. Men en planerad längre pappaledighet går inte, då skulle hans firma gå omkull och det skulle för oss vara ett större problem än att han inte tar ut pappaledighet.

• älskarlivet81
    tjockobbe skrev 2014-02-13 08:24:58 följande:
    Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.
    Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.
    Min man tjänar 11 000 mer än jag och han är ändå hemma ca 6 månader med barnen...
  • asta66
    Annica80 skrev 2014-02-13 10:17:22 följande:
    Hos oss kommer jag oxå, mamma alltså, ta ut all ledighet. Med samma anledning som Cider skriver ovan, min sambo är egenföretagare utan anställda så han kan inte vara ledig. De 60 dagar han har kommer han ta ut som strödagar då det passar in med hans jobb. Men en planerad längre pappaledighet går inte, då skulle hans firma gå omkull och det skulle för oss vara ett större problem än att han inte tar ut pappaledighet.
    Strödagar är väl också dagar!
  • Annica80
    asta66 skrev 2014-02-13 10:18:45 följande:
    Strödagar är väl också dagar!
    Det är santGlad
    Men jag tänkte mer på en längre sammanhängade ledighet. Det kommer han inte kunna ta, den får jag stå för!
  • tjockobbe
    asta66 skrev 2014-02-13 09:34:26 följande:

Då lär ni era barn att mäns arbete är viktigare än kvinnors.
    Nej det gör vi inte. Vi, mest han faktiskt, har valt att göra så för att kunna må gott hela månaden istället för att vända på varje krona efter två veckor. 10.000 kr skillnad i lön i månaden gör massor på föräldrapenningen. Ekonomin är viktig för hela familjens välbefinnande.
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 10:18:32 följande:
    Min man tjänar 11 000 mer än jag och han är ändå hemma ca 6 månader med barnen...
    Grattis till er som känner att ni kan göra så. Det kan inte vi.

Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • älskarlivet81
    tjockobbe skrev 2014-02-13 10:35:54 följande:
    Nej det gör vi inte. Vi, mest han faktiskt, har valt att göra så för att kunna må gott hela månaden istället för att vända på varje krona efter två veckor. 10.000 kr skillnad i lön i månaden gör massor på föräldrapenningen. Ekonomin är viktig för hela familjens välbefinnande.

Grattis till er som känner att ni kan göra så. Det kan inte vi.

Då undrar jag vad ni egentligen har för inkomster? Och utgifter! Jag har ca 25 000 kr och min man 36 000 kr i lön.. Jag är hemma ca 1,5 år med barnen och vi tar ut 1-2 fp-dagar/vecka det första året. Totalt är vi hemma ca 2 år med varje barn.. Vi bor i hus men klarar oss med en bil t.ex.
  • tjockobbe
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 10:37:56 följande:
    Då undrar jag vad ni egentligen har för inkomster? Och utgifter! Jag har ca 25 000 kr och min man 36 000 kr i lön.. Jag är hemma ca 1,5 år med barnen och vi tar ut 1-2 fp-dagar/vecka det första året. Totalt är vi hemma ca 2 år med varje barn.. Vi bor i hus men klarar oss med en bil t.ex.
    Betydligt mindre inkomster. Jag får ut ca 8200 kr på 55% natt när jag jobbar. En bra månad får han ut 22.000 kr. Jag tar FP 5 dagar i veckan o får ut 5000-6000 kr i månaden. Att jag går hemma gör som du ser inte så stor skillnad inkomstvis, men om jag skulle jobba o han går hemma med FP tappar vi betydligt mer. DÄRFÖR kan inte han vara hemma längre perioder.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"