• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • Paulina P P
    ingeborg34 skrev 2014-02-13 07:58:43 följande:
    Det är lätt att plocka fram argumentet "just i vårt fall går det inte". Så kan det förstås vara men borde gälla kvinnor lite mer ofta om det verkligen är skälet till en så snedfördelad föräldraledighet; alltså "mamman hade gärna varit föräldraledig men det gick inte för att hon tjänar för mycket/har ett viktigare jobb etc". Gärna med tillägget "...men hon är en JÄTTEBRA mamma ändå som är med sina barn när hon inte jobbar"
  • älskarlivet81
    Paulina P P skrev 2014-02-13 12:38:20 följande:
    En hel del skulle klara en period av minskade inkomster genom att spara undan lite innan (man vet ju om flera månader innan att man kommer att få ett barn). Andra kanske skulle fundera på om det kanske är värt att inte ha lite lägre inkomster mot att man får umgås och lära känna sitt barn. Nu pratar jag inte om det fåtal som verkligen är fattiga.

• Lena

Utnyttjar man inte pappamånaderna tycker jag man sviker sitt barn och sin partner.

• supersötasilversara
    modsey skrev 2014-02-13 07:47:48 följande:
    har inte läst artikeln men vettiga sunda föräldrar vill väl dela den här tiden? Varför vill man inte vara föräldraledig som man begriper jag inte utan väljer att tro att man är något bakom flötet och troligen inte mogen att bli pappa.

Det låter mer som den som skriver sådana här kommentarer inte tänker moget.
  • Tuva78
    Lena skrev 2014-02-13 12:44:55 följande:
    Utnyttjar man inte pappamånaderna tycker jag man sviker sitt barn och sin partner.
    Varför det? Pappan kanske inte är intresserad av en baby? Han kanske är en bättre pappa till större barn? Familjen har kanske inte RÅD att han skall vara hemma? Mamman kanske är överlycklig för att ta ledigheten själv?

Jag har så svårt för alla dessa generaliseringar. ALLA familjer är olika - och varför mästra och fördöma? Acceptera att alla har det inte likadant. Och jag har fantastiskt svårt att tro att bara för att man som pappa inte tar föräldraledighet så blir ungen kriminell, mobbad i skolan, ledsen resten av livet och börjar tröstäta......
  • Kasperina
    Paulina P P skrev 2014-02-13 12:38:20 följande:
    En hel del skulle klara en period av minskade inkomster genom att spara undan lite innan (man vet ju om flera månader innan att man kommer att få ett barn). Andra kanske skulle fundera på om det kanske är värt att inte ha lite lägre inkomster mot att man får umgås och lära känna sitt barn. Nu pratar jag inte om det fåtal som verkligen är fattiga.
    Det finns folk som skulle kunna göra det, och så finns det andra som inte kan av olika anledningar.
    Jag är inte fattig, men när jag bestämde mig för att ge mitt barn ett syskon på egen hand så ville jag inte sänka det äldre barnets levnadsstandard pga mitt beslut. Det har kostat mig 150000 av mina sparpengar. Då har jag inte köpt en massa nya saker utan jag har bara hållit samma livsstil med bil, bra mat, bra kläder (när det behövs större eller helare) samt någon aktivitet på helgen (varannan helg). Jag har inte heller tummat på våra försäkringar eller barnens sparande. Till saken hör att lillasyster vägrat amma och sedan vägrade äta annat än ersättning tills hon var över året, samt att jag blev sjukskriven sista 2,5 månaderna av graviditeten.
    Som höginkomsttagare förlorar man sjukt mycket pengar på att vara hemma. Jag får 50% av min normala inkomst om jag tar ut 7 dagar/vecka, 40% av inkomsten när jag vabbar. Naturligtvis är det en vanesak, men inte enbart. Man har anpassat sitt och barnens liv till en viss inkomst och det finns egentligen två gränser. Den ena är den man inte vill överskrida för att det känns som att man straffar de äldre syskonen, den andra kan man inte överskrida för att man då får svårt att klara av att leva.
  • Cider
    det vanliga skrev 2014-02-13 12:05:19 följande:
    Men konstigt nog kan kvinnliga företagare vara föräldralediga ... 

Intressant! Hur löste dom det? Och vad hade dom för typ av företag?
  • tessi3h
    modsey skrev 2014-02-13 07:47:48 följande:
    har inte läst artikeln men vettiga sunda föräldrar vill väl dela den här tiden? Varför vill man inte vara föräldraledig som man begriper jag inte utan väljer att tro att man är något bakom flötet och troligen inte mogen att bli pappa.

Haha, min man är allt annat än "bakom flötet" och han har bara varit hemma någon månad med första barnet, vi har tre. Att vara fördömande tycker du ger ett intelligent intryck? Vi har valt att vara hemma länge med barnen istället. Vårt yngsta barn börjar förskolan till hösten när hon blir 2 år och 7 månader. Vi tycker inte att våra barn har varit mogna för förskolan före två års ålder och det blir på bekostnad att min man endast kan vara hemma de dagar han inte kan ge mig. Vi känner att våra barn mår bäst av att vänta med förskolan så valet har varit enkelt.
  • Lena

Pappamånaderna kan inte mamman tar utan pappan måste ta dem innan barnet är åtta år. Kan man inte planera in 80 dagar ledigt under åtta år är jag tveksam till att man prioriterar sitt barn. Någon eller några måste vara hemma tills barnet är ett, varför är det alltid pappan som kan välja bort det för det är tråkigt?

• Natulcien
    Tuva78 skrev 2014-02-13 12:33:40 följande:
    Och hur gör man om pappan verkligen vägrar ta ledigt? Därför att han knappt ens finns i barnets liv? Vissa av oss är illa tvungna att ta ut all mammaledighet och KAN inte ens låta en ointresserad pappa ta hand om barnet-/barnen. Det finns massor av pappor som sviker sina barn i så fall. Vissa av oss tjänar mycket lite - det är helt enkelt inte möjligt att låta pappan vara hemma. Ibland går det ju inte ens ihop ekonomiskt då.

Ja, inte vet jag. Jag är själv med sonen och har tagit all mammaledighet själv.

Min egen far tog inte ut en enda dag i barnledig. Jag känner mig inte alls sviken av honom. Inte på något sätt.
    Fast om pappan vägrar och knappat finns i barnets liv, samt är ointresserad, så måste man väl ändå säga att han sviker...
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"