• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • tjockobbe
    modsey skrev 2014-02-13 19:44:27 följande:
    han är säkert ingen dålig pappa, men ni är dåliga förebilder och på kort men framför allt på lång sikt är det även ett dåligt val för era barn.
    Där valet att ha några tusenlappar mer några månader i livet är viktigare.....
    Kan inte se att det är ett dåligt val att ha några tusen extra för att kunna åka ut och göra saker med barnet istället för att bara sitta hemma och glo.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-13 19:47:54 följande:
    Kan inte se att det är ett dåligt val att ha några tusen extra för att kunna åka ut och göra saker med barnet istället för att bara sitta hemma och glo.
    med all respekt, ni har vetat i nio månader innan att barnet skulle komma.
    Om det endast fattas några tusenlappar för er att kunna göra det ni kan om din man blir sjuk oplanerat förstår jag verkligen inte att ni inte sparat något inför detta om ni är helt tomma på alla bankkonton.
    Och jag har aldrig setat hemma och glott, inte när jag var hemma med barnen då de var små heller, o vi var fattiga som kyrkråttor! Det finns ganska mycket gratissaker man kan göra under några få månader i livet för att bädda för en bättre framtid för sina barn!
  • Paulina P P
    modsey skrev 2014-02-13 18:52:43 följande:
    ..Det finns alltid ett skäl att pappan inte är hemma {#emotions_dlg.djavulsk}

*Nu stuerade mamman så det var enklast att hon pausade från det då pappan tjänade mer på jobbet så hon tog all f-ledighet.
    Nu studerade pappan så han kunde inte ta uppehåll men var ju ändå hemma mycket just pga studierna så han tog inget f- ledignet

*Nu var mamman precis klar med studierna så då passade det att hon tog all
    f -ledighet
    Nu var pappan precis klar med studierna, så han behövde komma ut på arbetsmarknaden och kunde därför inte vara f- ledig.

*Nu var mamman ny på jobbet och kunde rätt enkelt ta ledigt, de hade ju rätt tidigt vetat om hennes graviditet så hon tog all ledighet.
    Nu var pappan ny på jobbet och kunde inte börja med f-ledigt, så han tog ingen

* Nu var mamman arbetslös så hon kunde lika gärna ta all f-ledighet.
    Nu var pappan arbetslös, så han var ju ändå hemma mycket och behövde inte ta ut någon f-ledighet för att vara mycket med barnet..

*Nu var mamman egen företager, så det var rätt enkelt för henne att styra själv, så hon tog all f-ledighet.
    Nu var pappan egen företagare så han kunde inte vara f-ledig...
    Precis så är det!

Om det vore så att det ibland inte alls funkar att pappan tar ut sen hälft av f-ledigheten skulle det bli 50-50. Att kvinnorna tar ut 80% innebär att det är ett aktivt val.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: en minskad standard borde inte vara ett högt pris att betala för att umgås med och lära känna sina barn. Det är inte så att 80% av föräldrarna ligger på marginalen och vänder på varenda krona. Ja, när man får veta att man väntar barn kanske man måste börja spara och inte åka på den där Thailandsresan eller köpa nya platt-TV:n eller mobilen. Men är det inte värt det? Tänk på att det faktum att mammorna är hemma mest leder bl.a till:

- att alla kvinnor får lägre lön än män och i vissa fall inte ens får jobbet och en lika bra eller nästan lika bra man sökt det. Ja, det gäller alla kvinnor eftersom alla kinnor är potentiella barnaföderskor och alltså potentiella risker vad gäller f-ledighet, VAB och liknande

- att kvinnorna tar huvudansvar för hem och hushåll. Det blir lätt så att den som är hemma med barnen tar städning och matlagning också. När man sedan börjar jobba igen hänger det kvar. Om du tar all föräldraledighet så gnäll inte sedan om mannen inte städar eller om du plötsligt märker att du bliit hemmets projektledare!
  • Paulina P P
    modsey skrev 2014-02-13 19:51:51 följande:
    med all respekt, ni har vetat i nio månader innan att barnet skulle komma.
    Om det endast fattas några tusenlappar för er att kunna göra det ni kan om din man blir sjuk oplanerat förstår jag verkligen inte att ni inte sparat något inför detta om ni är helt tomma på alla bankkonton.
    Och jag har aldrig setat hemma och glott, inte när jag var hemma med barnen då de var små heller, o vi var fattiga som kyrkråttor! Det finns ganska mycket gratissaker man kan göra under några få månader i livet för att bädda för en bättre framtid för sina barn!
  • MalinEddie
    modsey skrev 2014-02-13 18:52:43 följande:
    ..Det finns alltid ett skäl att pappan inte är hemma {#emotions_dlg.djavulsk}

*Nu stuerade mamman så det var enklast att hon pausade från det då pappan tjänade mer på jobbet så hon tog all f-ledighet.
    Nu studerade pappan så han kunde inte ta uppehåll men var ju ändå hemma mycket just pga studierna så han tog inget f- ledignet

*Nu var mamman precis klar med studierna så då passade det att hon tog all
    f -ledighet
    Nu var pappan precis klar med studierna, så han behövde komma ut på arbetsmarknaden och kunde därför inte vara f- ledig.

*Nu var mamman ny på jobbet och kunde rätt enkelt ta ledigt, de hade ju rätt tidigt vetat om hennes graviditet så hon tog all ledighet.
    Nu var pappan ny på jobbet och kunde inte börja med f-ledigt, så han tog ingen

* Nu var mamman arbetslös så hon kunde lika gärna ta all f-ledighet.
    Nu var pappan arbetslös, så han var ju ändå hemma mycket och behövde inte ta ut någon f-ledighet för att vara mycket med barnet..

*Nu var mamman egen företager, så det var rätt enkelt för henne att styra själv, så hon tog all f-ledighet.
    Nu var pappan egen företagare så han kunde inte vara f-ledig...
    Avskyr CIO-metoder.
  • En blå giraff

Jag tycker det är ett jättebra blogginlägg, precis så är det. Däremot tycker jag att pappor sviker både barnen och sig själva då de inte tar ut pappaledighet. Många pappor får en mycket sämre relation till sina barn jämfört med mamman. Och det hänger med hela livet sen. Även de vuxna barnen går hellre till mamma. 

Med vårt äldsta barn var pappan hemma mycket, t.o.m. mer än mig eftersom jag fick nytt jobb när bebisen var 7 månader. Med yngsta var jag hemma i stort sett hela ledigheten eftersom pappan ville bli klar med sin utbildning han gick då. Och visst är det skillnad på barnens beteende mot mig. Yngsta tyr sig hela tiden mest till mig och vill alltid bli tröstad av mig i första hand. Så var det aldrig med äldsta som var mer med pappa när han var liten.

Jag tycker att det borde vara en delad föräldraförsäkring i Sverige.

• En blå giraff
    Kasperina skrev 2014-02-13 12:02:09 följande:
    Jag blir mer och mer kluven. Jag är emot att tvinga män att vara hemma då det finns familjer som absolut inte kan dela föräldraledigheten lika av olika anledningar, men samtidigt önskar jag att mitt ex hade varit hemma med sonen åtminstone några månader - vi kanske hade lyckats rädda förhållandet då. En familjerådgivare föreslog det, men exet sa då att han absolut tänkte vara hemma med sonen - ett par veckor nån gång...
    Jag är högutbildad och högavlönad och fastnade ändå i den klassiska kvinnofällan bara för att jag ville hjälpa min sambo och göra livet lättare för honom. När jag sedan bad honom hjälpa mig lite (hämta två dagar/vecka så att jag kunde gå upp och jobba heltid) så blev det ett jävla liv och det hette att jag försökte kontrollera hans tid... Ungefär då insåg jag vilka usla förebilder vi var för vårt barn
    Nu hämtar exet fem dagar varannan vecka, men nu är det hans eget val så då går det bra... *suck*
    Precis. Det finns ju forskning på att antalet skilsmässor minskar om pappan tar föräldraledigt. Jag tror dessutom det är viktigt att båda föräldrarna är med barnet mycket under det första året. Man kan inte helt lätt bara ta igen det senare när barnet är flera år gammalt. Det grundläggs mycket under bebistiden tror jag.
  • En blå giraff
    Tuva78 skrev 2014-02-13 12:33:40 följande:
    Och hur gör man om pappan verkligen vägrar ta ledigt? Därför att han knappt ens finns i barnets liv? Vissa av oss är illa tvungna att ta ut all mammaledighet och KAN inte ens låta en ointresserad pappa ta hand om barnet-/barnen. Det finns massor av pappor som sviker sina barn i så fall. Vissa av oss tjänar mycket lite - det är helt enkelt inte möjligt att låta pappan vara hemma. Ibland går det ju inte ens ihop ekonomiskt då.

Ja, inte vet jag. Jag är själv med sonen och har tagit all mammaledighet själv.

Min egen far tog inte ut en enda dag i barnledig. Jag känner mig inte alls sviken av honom. Inte på något sätt.
    Men om man är ensamstående och pappan inte finns närvarande är det väl självklart att mamman måste ta hela föräldraledigheten.... Dock är det ju så för de flesta att det faktiskt finns en pappa i samma hushåll.
  • En blå giraff
    Tuva78 skrev 2014-02-13 12:53:51 följande:
    Varför det? Pappan kanske inte är intresserad av en baby? Han kanske är en bättre pappa till större barn? Familjen har kanske inte RÅD att han skall vara hemma? Mamman kanske är överlycklig för att ta ledigheten själv?

Jag har så svårt för alla dessa generaliseringar. ALLA familjer är olika - och varför mästra och fördöma? Acceptera att alla har det inte likadant. Och jag har fantastiskt svårt att tro att bara för att man som pappa inte tar föräldraledighet så blir ungen kriminell, mobbad i skolan, ledsen resten av livet och börjar tröstäta......
    Mamman då? Tänk om hon inte heller är intresserad av en baby? Eller om hon är en bättre mamma till större barn? Eller om pappan vore överlycklig över att ta all ledighet själv? Då kan jag lova att den mamman blir stämplad av många som en dålig förälder....
  • En blå giraff

Kan tillägga att jag faktiskt ångrar idag att vi inte delade upp fl mer med yngsta sonen. Det är egentligen ett dåligt argument att pappan ville bli klar med studierna. Skulle om vi fick fler barn inte dela så ojämlikt igen utan då får det blir 50/50.

Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"