• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • modsey
    tjockobbe skrev 2014-02-05 12:41:58 följande:
    Hade min samboende varit pappaledig hade vi inte klarat månaden. Han sviker inte sitt barn på något sätt genom att jobba så vi kan leva hela månaden.

hur ska ni göra om er pappa blir sjukskriven ?

Ni har ju ett allvarligt problem om ni är beroende av att enbart ha arbetar för att få mat på bordet.
    Bar ert barn oplanerat eller visste ni  inte innan strax före födseln att barnet skulle födas?

• straw2008

Min man tar ut fl istället för semester, han har alltså tagit fl men inte varit hemma något med barnen förutom på gemensamma semestern. Vi är helt enklet för rädda om hans konsultuppdrag som försörjer hela familjen. Skulle han däremot förlora det skulle han nog vara hemma minst 10 mån med barnet vi väntar nu.

I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist

Jag delar inte hans uppfattning, föräldradaskapet är ju mycket mer än 6 månaders föräldraledighet. Det finns så mycket  mer i föräldraskapet än det första året.

Min pappa var aldrig föräldraledig (fanns inte på den tiden, när jag föddes så fick mamman 4 månader, obetalt tom) och han har alltid stått närmare mig än min mamma.

• sextiotalist
    modsey skrev 2014-02-13 07:47:48 följande:

har inte läst artikeln men vettiga sunda föräldrar vill väl dela den här tiden?

Varför vill man inte vara föräldraledig som man begriper jag inte utan väljer att tro att man är något bakom flötet och troligen inte mogen att bli pappa.

Alla är inte fan av den första tiden. Min sambo tog ut sin pappaledighet först när vårt barn var 3-4 år. Men det är väl att svära  kyrkan, att här skriva att detn absolut tråkigaste perioden i ett barns liv är spädbarnstiden.
    Att inte vilja dela på föräldraledigheten har inget med att man inte är mogen att vara förälder, det är ganska omoget att påstå något sådant.

Själv har jag nog aldrig varit mogen nog att bli förälder, eftersom jag inte delar mångas uppfattning hur man ska vara som förälder, men jag tycker vi lyckats bra ändå med vår tonåring Flört
  • ingeborg34

Det är lätt att plocka fram argumentet "just i vårt fall går det inte". Så kan det förstås vara men borde gälla kvinnor lite mer ofta om det verkligen är skälet till en så snedfördelad föräldraledighet; alltså "mamman hade gärna varit föräldraledig men det gick inte för att hon tjänar för mycket/har ett viktigare jobb etc". Gärna med tillägget "...men hon är en JÄTTEBRA mamma ändå som är med sina barn när hon inte jobbar"

• Litet My

Sessan03: Instämmer med dig.

• ingeborg34

Jag hållr med om att den första tiden i ett barns liv inte är den roligaste. för en pappa är det alltid "valbart" om man vill ta hand om sitt barn då, det är det knappast för mamman...(i andra folks ögon)

sextiotalist skrev 2014-02-13 07:57:51 följande:
    Alla är inte fan av den första tiden. Min sambo tog ut sin pappaledighet först när vårt barn var 3-4 år. Men det är väl att svära  kyrkan, att här skriva att detn absolut tråkigaste perioden i ett barns liv är spädbarnstiden.

Att inte vilja dela på föräldraledigheten har inget med att man inte är mogen att vara förälder, det är ganska omoget att påstå något sådant.

Själv har jag nog aldrig varit mogen nog att bli förälder, eftersom jag inte delar mångas uppfattning hur man ska vara som förälder, men jag tycker vi lyckats bra ändå med vår tonåring

• En glad tjej

Min man och jag har i stort sett delat på föräldradagarna rakt av för våra två barn. Vi ville båda två vara lediga och det enda alternativet var att dela på ledigheten. Både jag och min man är glada över att vi hade denna möjlighet.

• tjockobbe

Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.

Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.

modsey skrev 2014-02-13 07:50:20 följande:
    hur ska ni göra om er pappa blir sjukskriven ?Ni har ju ett allvarligt problem om ni är beroende av att enbart ha arbetar för att få mat på bordet.

Bar ert barn oplanerat eller visste ni  inte innan strax före födseln att barnet skulle födas?

Vera 130923
  • asta66
    tjockobbe skrev 2014-02-13 08:24:58 följande:
    Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.
    Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.

Då lär ni era barn att mäns arbete är viktigare än kvinnors.
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"