• Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"
  • Sebastian72
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 10:37:56 följande:
    Då undrar jag vad ni egentligen har för inkomster? Och utgifter! Jag har ca 25 000 kr och min man 36 000 kr i lön.. Jag är hemma ca 1,5 år med barnen och vi tar ut 1-2 fp-dagar/vecka det första året. Totalt är vi hemma ca 2 år med varje barn.. Vi bor i hus men klarar oss med en bil t.ex.
    Märkligt hur folk med trygga, goda inkomster kan vara så fördömande. Vi lever idag i ett land där många vänder på varenda krona för att få det att fungera. Ganska många har inget val - den som tjänar mest jobbar. Så enkelt är det.
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:14:07 följande:
    Märkligt hur folk med trygga, goda inkomster kan vara så fördömande. Vi lever idag i ett land där många vänder på varenda krona för att få det att fungera. Ganska många har inget val - den som tjänar mest jobbar. Så enkelt är det.
    Jag är inte fördömande, men säger man att mannen tjänar 15 000 mer så tänker i alla fall jag inte att mannen enbart tjänar 22000 kr...

Jag växte själv upp i ett hem där man vände och vred på varenda krona så jag vet hur det kan vara..
  • älskarlivet81
    tjockobbe skrev 2014-02-13 10:43:56 följande:
    Betydligt mindre inkomster. Jag får ut ca 8200 kr på 55% natt när jag jobbar. En bra månad får han ut 22.000 kr. Jag tar FP 5 dagar i veckan o får ut 5000-6000 kr i månaden. Att jag går hemma gör som du ser inte så stor skillnad inkomstvis, men om jag skulle jobba o han går hemma med FP tappar vi betydligt mer. DÄRFÖR kan inte han vara hemma längre perioder.
    Då förstår jag lite mer att ni inte kan göra som vi! Men du kan inte gå upp i tid då och mannen vara hemma?
  • Sebastian72
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 11:26:12 följande:
    Jag är inte fördömande, men säger man att mannen tjänar 15 000 mer så tänker i alla fall jag inte att mannen enbart tjänar 22000 kr...

Jag växte själv upp i ett hem där man vände och vred på varenda krona så jag vet hur det kan vara..
    Finns många småföretagare där det är omöjligt att lämna jobbet. Det kan man tycka vad man vill om men det är ett faktum. Tror inte barnen blir lyckligare av att firman läggs ner och farsan, eller morsan, blir arbetslös. 
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:30:45 följande:
    Finns många småföretagare där det är omöjligt att lämna jobbet. Det kan man tycka vad man vill om men det är ett faktum. Tror inte barnen blir lyckligare av att firman läggs ner och farsan, eller morsan, blir arbetslös. 
    Absolut, det är jag medveten om! Däremot känner jag till många som skulle kunnat dela ledigheten lite mer men där pappan tycker att jobbet är så viktigt så man skolar hellre in barnet på förskola när barnet är 14 månader..
  • Sebastian72
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 11:43:05 följande:
    Absolut, det är jag medveten om! Däremot känner jag till många som skulle kunnat dela ledigheten lite mer men där pappan tycker att jobbet är så viktigt så man skolar hellre in barnet på förskola när barnet är 14 månader..
    En annan diskussion men mina ungar har älskat livet på förskolan. Ibland mycket roligare än att hänga med mamma eller pappa dagarna i ända. 

Ännu en fördömande åsikt om att en 14-månaders inte har något utbyte av förskola. 
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:50:11 följande:
    En annan diskussion men mina ungar har älskat livet på förskolan. Ibland mycket roligare än att hänga med mamma eller pappa dagarna i ända. 

Ännu en fördömande åsikt om att en 14-månaders inte har något utbyte av förskola. 
    Jag är inte fördömande.. Gud, vad du lägger ord i din mun! Min äldsta älskar också livet på förskolan, men var hemma med oss i 2 år! Tycker det är mer fördömande mot oss som har möjlighet och vill ha barnen hemma lite längre. Och nej, en sådan liten har inget utbyte av förskolan. INget kan ersätta att få vara hemma med mamma och pappa! Den dagen det blir små grupper och mycket personal kanske jag omvärdera och menar att både förskolan och vara hemma kan vara bra för små barn. Har hört så många som tycker att det är jobbigt att vara hemma med barnen för man måste ju aktivera dem...
  • Kasperina

Jag blir mer och mer kluven. Jag är emot att tvinga män att vara hemma då det finns familjer som absolut inte kan dela föräldraledigheten lika av olika anledningar, men samtidigt önskar jag att mitt ex hade varit hemma med sonen åtminstone några månader - vi kanske hade lyckats rädda förhållandet då. En familjerådgivare föreslog det, men exet sa då att han absolut tänkte vara hemma med sonen - ett par veckor nån gång...
    Jag är högutbildad och högavlönad och fastnade ändå i den klassiska kvinnofällan bara för att jag ville hjälpa min sambo och göra livet lättare för honom. När jag sedan bad honom hjälpa mig lite (hämta två dagar/vecka så att jag kunde gå upp och jobba heltid) så blev det ett jävla liv och det hette att jag försökte kontrollera hans tid... Ungefär då insåg jag vilka usla förebilder vi var för vårt barn
    Nu hämtar exet fem dagar varannan vecka, men nu är det hans eget val så då går det bra... *suck*

• det vanliga
    Cider skrev 2014-02-13 10:01:20 följande:
    Hos oss tar jag, mamman, ut all föräldraledighet. Från födsel till dagisstart.
    Min man är egenföretagare, ägare av en större maskinpark. Inga anställda. Hyr ibland in F-skattare när det är högsäsong.
    Han Kan inte vara ledig! Skulle han säga till sina kunder att han ska vara borta i 8 månader, vad tror ni händer? Jo, kunden ringer en annan maskinpark.
    Sviker min man våra barn? Verkligen inte! Han jobbar som han gör för att trygga deras framtid.
    Men konstigt nog kan kvinnliga företagare vara föräldralediga ... 
  • LottaF

Finns många jobb där föräkdern träffar barnet massor trots att man inte tar ut föräldraledigt. Akla som jobbar hemma kan ju äta frukost och lunch med barnet. Vara inne eller ute en stund mitt på dagen isv. De som har denna möjligheten träffar kanske sitt barn mer än den som är hemma de obligatoriska månaderna bara. Likaså de som jobbar dygn och sen är hemma här man då barnet hemma så blir det också tid med barnet mer än de som jobbar hela dagarna bara ledig helger, så allt är inte svart eller vitt alltid.

Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"