• Natulcien

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

Naturligtvis är det vettigt och viktigt att både mamma och pappa är föräldralediga, men det är ju väldigt förenklat (och lite korkat) att säga att "män som inte är pappalediga sviker sina barn."

Man kan vara pappaledig och ändå svika sina barn, likaväl som att man kan strunta i att vara pappaledig och ändå vara en bra och "o-svikande" pappa.

Det är ganska förenklat och onyanserat skrivet, tycker jag. Pappa är man hela livet, inte bara 8 månader, och allt man gör betyder något...

• Natulcien
    Tuva78 skrev 2014-02-13 12:33:40 följande:
    Och hur gör man om pappan verkligen vägrar ta ledigt? Därför att han knappt ens finns i barnets liv? Vissa av oss är illa tvungna att ta ut all mammaledighet och KAN inte ens låta en ointresserad pappa ta hand om barnet-/barnen. Det finns massor av pappor som sviker sina barn i så fall. Vissa av oss tjänar mycket lite - det är helt enkelt inte möjligt att låta pappan vara hemma. Ibland går det ju inte ens ihop ekonomiskt då.

Ja, inte vet jag. Jag är själv med sonen och har tagit all mammaledighet själv.

Min egen far tog inte ut en enda dag i barnledig. Jag känner mig inte alls sviken av honom. Inte på något sätt.
    Fast om pappan vägrar och knappat finns i barnets liv, samt är ointresserad, så måste man väl ändå säga att han sviker...
  • Natulcien
    modsey skrev 2014-02-15 18:00:17 följande:

det finns ganska mycket som visar att par som delar fl tenderar att sedan dela vabb mer än familjer där mamman tar all fl och fortsätter ta vabbandet.
    Det finns undersökningar som visar att par som delar fl faktiskt skiljer sig mindre.
    '
    Men självklart finns det ojämlika familjer som delat fl och jämlika familjer som inte gjort det, men generellt visar det så.

"Det finns ganska mycket som visar"...låter lite luddigt..? Vad kan det tänkas vara för undersökning?
    Jag tog all föräldraledighet, men - hör och häpna - min sambo tar all VAB. Hoppsan, vi platsade inte i den undersökningen...

Dessutom..när jag skriver att jag tog all föräldraledighet, så menar jag alla f-dagar. Däremot var min sambo hemma på heltid han också det första halvåret. Men han tog inte ut några f-dagar. Han har dessutom valt att inte jobba heltid sen sonen föddes för 3 år sen, men tar inte ut några f-dagar de dagar han är hemma heller.... Var hamnar vi i de där "ganska-mycket-undersökningarna" du hänvisar till, tro..?

Man ska inte lita blint på statistik och undersökningar. Allt är inte så svartvitt i verkligheten.
  • Natulcien
    Gurkan skrev 2014-02-15 17:57:07 följande:

Vad säger att man inte lever jämställt även om man inte delar på ledigheten? Jag vet att så inte alltid är fallet men jag, som jag skrev innan i tråden, tog all föräldraledighet. Trots det lever vi mer jämställt än många andra och uppfostrar vårt barn i att alla har lika värde oavsett kön, religionstillhörighet, social status eller sexuell läggning. Att alla kan göra allt oavsett om de är en flicka eller en pojke. Jag vet familjer som delat på föräldraledigheten men är så pass stereotypa i sitt leverne att jag faktiskt tvivlar på att det gör någon skillnad att båda föräldrarna varit hemma. Jag är inte helt övertygad att bara för jag är hemma mindre kommer min yrkesroll som förskollärare att värderas högre, få bättre status och högre lön. Trenden visar snarare på att omsorgsyrken, även de anm kräver en högskoleutbildning, är riktigt lågstatusyrken.
  • Natulcien
    modsey skrev 2014-02-15 20:26:15 följande:
    som jag skrev så är det generellt .
    Det är svårt att se på saken ur små enskilda fall utan man  måste lyfta blicken och se på det ur ett vidare perspektiv
    Självklart...och frågan här var ju om "det vidare perspektivet" verkligen har någon substans..?
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"