modsey skrev 2014-02-15 18:00:17 följande:
det finns ganska mycket som visar att par som delar fl tenderar att sedan dela vabb mer än familjer där mamman tar all fl och fortsätter ta vabbandet.
Det finns undersökningar som visar att par som delar fl faktiskt skiljer sig mindre.
'
Men självklart finns det ojämlika familjer som delat fl och jämlika familjer som inte gjort det, men generellt visar det så.
"Det finns ganska mycket som visar"...låter lite luddigt..? Vad kan det tänkas vara för undersökning?
Jag tog all föräldraledighet, men - hör och häpna - min sambo tar all VAB. Hoppsan, vi platsade inte i den undersökningen...
Dessutom..när jag skriver att jag tog all föräldraledighet, så menar jag alla f-dagar. Däremot var min sambo hemma på heltid han också det första halvåret. Men han tog inte ut några f-dagar. Han har dessutom valt att inte jobba heltid sen sonen föddes för 3 år sen, men tar inte ut några f-dagar de dagar han är hemma heller.... Var hamnar vi i de där "ganska-mycket-undersökningarna" du hänvisar till, tro..?
Man ska inte lita blint på statistik och undersökningar. Allt är inte så svartvitt i verkligheten.