• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • hymafr

Vi säger faktiskt chokladboll, även om min vuxna dotters kompis - som är kolsvart - säger negerboll Flört

• såärdet

men varför dyker det upp såna här trådar hela tiden? 

Finns det choklad i? ja
    Finns det neger i? nej

case closed

• Johan70

Du har glömt ett alternativ att rösta på:

Jag köper sådana bollar ibland, men jag använder aldrig n-ordet för dem, varken ute bland folk eller mer privat. För mig heter de cocosbollar eller möjligen chokladbollar och hette så redan när jag var liten på 70-talet.

• Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 19:16:11 följande:
    Nej, är i 20-årsåldern och min mormor är född på 30-talet. Jag vet inte hur gammal boken är, men sidorna är gulnade, så den är inte direkt skriven igår. Du tror inte att det kan ha funnits två ord för samma bakverk? Jag älskar t ex. dammsugare, men på café brukar de heta punschrullar. 

Om problemet är just att man krånglar till saker är väl ordet "chokladboll" att föredra? Det beskriver bakverket bättre än vad ordet "negerboll" gör. Enkelt och bra! 
    Då har du läst fel, på 30 och 40-talet kallade man negerboll för negerboll (precis som idag)

Varför skulle ordet chokladboll vara att föredra om man inte vill krångla till saker? Nej, att hålla på och tramsa med namnbyten är krångligt.

Nä, allt var verkligen enklare och bättre förr, här är tex en svensk tvättmedelsreklam från 40-talet. Enkelt budskap, det talas klarspråk och ingen politisk korrekthet var där med sina läbbiga fingrar för att förstöra.

• kaffeamanda
    Johan70 skrev 2014-01-09 19:24:19 följande:

Jag köper sådana bollar ibland, men jag använder aldrig n-ordet för dem, varken ute bland folk eller mer privat. För mig heter de cocosbollar eller möjligen chokladbollar och hette så redan när jag var liten på 70-talet.
    Cocosbollar för mig är de där med ägg-sockerskum i. Kallade ni negerbollar för chokladbollar på 70-talet? Jag har flera bakböcker från 70-talet och det står negerbollar i alla böcker.
  • Rocket Mania
    Johan70 skrev 2014-01-09 19:24:19 följande:

Vi har heller aldrig använt n-bollar, det har hetat chokladbollar jämt.

Men vi kanske bor i lite mer upplysta samhällen än TS som verkar bo under en sten i skogen
  • enthymeme
    Antje skrev 2014-01-09 19:24:25 följande:
    Då har du läst fel, på 30 och 40-talet kallade man negerboll för negerboll (precis som idag)

Varför skulle ordet chokladboll vara att föredra om man inte vill krångla till saker? Nej, att hålla på och tramsa med namnbyten är krångligt.

Nä, allt var verkligen enklare och bättre förr, här är tex en svensk tvättmedelsreklam från 40-talet. Enkelt budskap, det talas klarspråk och ingen politisk korrekthet var där med sina läbbiga fingrar för att förstöra.

" rel="nofollow" target="_blank">

För att vara på den säkra sidan tittade jag i boken igen. Jag hade inte läst fel. Hur det var på 30-talet vet jag inte, men idag verkar det ju onekeligen vara så att "chokladboll" är en accepterad term för bakverket. Titta här, t ex: www.ica.se/recept/chokladbollar/

Men nu blev jag så sugen och jag råkar ha ingredienserna hemma, så här blir det chokladbollar ikväll Glad
  • Johan70
    såärdet skrev 2014-01-09 19:23:27 följande:
    men varför dyker det upp såna här trådar hela tiden? 

Finns det choklad i? ja
    Finns det neger i? nej

case closed
    Faktum är att det inte finns choklad i dem heller, även om det finns kakao i dem. Men det är ju ungefär som ostkaka, det finns inte ost i ostkaka heller men det finns ostmassa.

Och vad är det du menar skulle finnas i, i det andra alternativet? Neger betyder svart, mörk, och det är därför bollarna har hetat så, för att de har haft en mörk färg. På samma sätt som Montenegro ("Svarta berget") och Nigeria ("Svarta landet").

Fast jag har som sagt aldrig kallat dem negerbollar. Jag har alltid kallat dem cocosbollar, för det hette de hemma när jag var liten. Jag kallar dem faktiskt så även i de fall då de inte är rullade i cocos utan i något annat, t.ex. strössel.
  • sch32

Har då aldrig kallat det för n-boll. Men strider folk fortfarande om n-bollens vara eller icke vara? Mår man så dåligt över att behöva säga chokladboll? Blir förbannad, skaffa ett liv och en tillstymmelse av ett riktigt problem istället.

• Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 19:29:10 följande:
    För att vara på den säkra sidan tittade jag i boken igen. Jag hade inte läst fel. Hur det var på 30-talet vet jag inte, men idag verkar det ju onekeligen vara så att "chokladboll" är en accepterad term för bakverket. Titta här, t ex: www.ica.se/recept/chokladbollar/

Men nu blev jag så sugen och jag råkar ha ingredienserna hemma, så här blir det chokladbollar ikväll Glad
    Jo det hade du. Det står negerboll i din gamla kokbok eftersom det heter så. Man ska faktiskt inte ljuga.

ICA är svenskfientliga och har givetvis inte korrekta epitet på sina bakverk, dom har ju till och med halal-kött i sina frysdiskar och presenterar muslimska högtider i sin almenacka. Självfallet kan dom då inte vara trendsättare och få tolkningsföreträde att byta ord på vår smaskiga negerboll.

Det kan givetvis inga politiskt korrekta eller svenskhatiska göra, det krävs att vi konservativa och normala agerar som motvikt till alla tokigheter som sker i samhället nu.

Det börjar med namnbyte på negerbollen och slutar i rent kaos......

Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?