Inlägg från: Antje |Visa alla inlägg
  • Antje

Säger du "negerboll" när du äter på café?

La Lola skrev 2014-01-09 08:18:01 följande:
    Självklart inte.
    Det heter chokladboll oavsett var jag befinner mig.
    Nej, så är det inte.

Det heter negerboll, det har det alltid gjort.
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 17:06:20 följande:
    Det är möjligt att du inte har förmågan att ta till dig nya ord men det har jag.
    Varför har du fått för dig att man ska ändra på gamla ord som fungerat bra i alla tider?

Vilket märkligt beteende, är det några andra ord som du helt plötsligt börjat kalla något annat?

Tex. spade?
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 17:20:12 följande:
    Men jag får väl säga det jag vill till dessa o du får säga vad du vill?
    Appropå märkligt beteende.....

Fast du måste väl hålla med om att det är märkligt beteende att plötsligt byta ut ett ord? Du är väl inte en sådandär politiskt korrekt och menlös människa som rättar kappan efter vinden utan egna reflektioner?

Nä, det skulle jag aldrig tro om dig.
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 17:31:28 följande:
    Näe det tycker jag inte att det är.
    Verkar det att jag är en pk o menlös människa utan egna reflektioner så har du nog inte läst så många inlägg av mig.....
    Så om det politiskt korrekta etablissemanget inte berättat för dig att det numera är något fult att säga negerboll så skulle du ändå slutat att säga negerboll på egen hand?

Jag tror faktiskt inte det. 

Barnsligt beteende faktiskt, om några knasiga 15-åringar från socialdemokraternas ungdomsförbund skulle få för sig att börja kalla den goda negerbollen för något annat utan anledning så skulle man någonstans förstå det då rödmärkta ungdomar kan vara väldigt irrationella.

Men när vuxna människor håller på så blir man konfunderad, vad handlar det om? Du säger ju själv att det var på eget bevåg du bytte namn på negerbollen utan att influeras av den politiska korrekthetens konsensus?

Hur kom du helt på egen hand på den idén? Finns det andra ord som du på egen hand börjat kalla för något annat?
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 17:48:47 följande:
    Men vad spelar det dig för roll vad jag säger och varför jag säger det?
    Hitta nån annan att hoppa på.
    Är bara intresserad av det mänskliga psyket, det här med den politiskta korrektheten och dess menlösa medlöpare är ett intressant fenomen, tyvärr väldigt skadligt för Sverige men desto viktigare att förstå dom bakomliggande faktorerna för att komma tillrätta med den kollektiva mentala härdsmältan.

Det här med negerbollen är såklart bara en banal liten petitess i sammanhanget, dock en del av helheten och en pusselbit för att förstå sjukdomsbilden bättre hos den politiskt korrekte.
  • Antje
    bitterkopp skrev 2014-01-09 17:59:40 följande:
    Säger aldrig negerboll. Varför skulle jag göra det?
    Kanske för att du säkerligen kallar soffa för soffa, spade för spade och träd för träd?

Med det sagt så framträder det märkliga i att du vägrar kalla negerboll för negerboll, jag tror att det finns djupa bakomliggande psykologiska faktorer som grund till det barnsliga och irrationella beteendet.

Hur började det för dig då du kände ett inre tvång att byta namn på bakverket? Hur mådde du vid tidpunkten?
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 18:11:58 följande:
    Men ge dig nu.
    Nej, jag tycker vi ska gå till botten med det här, 45 personer har röstat att dom helt utan anledning plötsligt bytt namn på ett av sveriges vanligaste bakverk.

Tycker inte du att det är märkligt? Det kan naturligtvis handla om ren barnslighet men det kan också vara komplicerade psykologiska mekanismer som spelar in i det irrationella agerandet.

Om du får ge dig på en kvalificerad gissning, vad tror du det beror på?
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 18:36:10 följande:
    Känner du dig väldigt besatt av detta ord eller är det bara en känsla jag får?
    Inte speciellt, kallar det för negerboll och har alltid gjort. Det är ju lika självklart som att kalla skruvmejsel för skruvmejsel.

Det verkar dock som du och många andra känner en besatthet över bakverket och av någon anledning till och med bytt namn på det. det är mer det jag undrar över?

Negerbollen i sig råder det inga konstigheter med.
  • Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 18:57:14 följande:
    Nej, jag säger chokladboll eller kokosboll eller vad det nu står på skylten i just det caféet, men aldrig negerboll.

När flera säger att man "plötsligt bytt namn på ett av Sveriges vanligaste bakverk" började jag undra om jag har förträngt någonting, då jag inte kan minnas att alla brukade säga negerboll när jag var liten. Jag kom på att jag har en gammal handskriven bakbok som min mormor har skrivit i, så jag tittade i den. Chokladboll står det där. Kan min mormor ha blivit övertalad av en tidsresande PK-ist? Märkligt!

Är du 12 år eller? Så måste det vara om jag är äldre än din mormor. Chokladboll har det aldrig hetat och heter såklart inte nu heller, det verkar vara något slags märkligt nyspråk skapat av politiskt korrekta flummare, lite som ordet hen, det ordet finns inte heller.

För att klargöra, negerbollen heter alltså negerboll och antal kön för arten homosapiens är två. Det här är alltså inga konstigheter egentligen och det är besynnerligt att vissa känner något sjukligt behov av att krångla till saker och skapa debatter av luft.
  • Antje
    La Lola skrev 2014-01-09 19:06:43 följande:
    Finns det verkligen inga nya ord alls som du tar till dig?
    Om jag numera kallar polisen för aina?

Nej, det gör jag inte. Vi har alla ord vi behöver.
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?