Inlägg från: Antje |Visa alla inlägg
  • Antje

Säger du "negerboll" när du äter på café?

enthymeme skrev 2014-01-09 19:16:11 följande:
    Nej, är i 20-årsåldern och min mormor är född på 30-talet. Jag vet inte hur gammal boken är, men sidorna är gulnade, så den är inte direkt skriven igår. Du tror inte att det kan ha funnits två ord för samma bakverk? Jag älskar t ex. dammsugare, men på café brukar de heta punschrullar. 

Om problemet är just att man krånglar till saker är väl ordet "chokladboll" att föredra? Det beskriver bakverket bättre än vad ordet "negerboll" gör. Enkelt och bra! 
    Då har du läst fel, på 30 och 40-talet kallade man negerboll för negerboll (precis som idag)

Varför skulle ordet chokladboll vara att föredra om man inte vill krångla till saker? Nej, att hålla på och tramsa med namnbyten är krångligt.

Nä, allt var verkligen enklare och bättre förr, här är tex en svensk tvättmedelsreklam från 40-talet. Enkelt budskap, det talas klarspråk och ingen politisk korrekthet var där med sina läbbiga fingrar för att förstöra.

• Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 19:29:10 följande:
    För att vara på den säkra sidan tittade jag i boken igen. Jag hade inte läst fel. Hur det var på 30-talet vet jag inte, men idag verkar det ju onekeligen vara så att "chokladboll" är en accepterad term för bakverket. Titta här, t ex: www.ica.se/recept/chokladbollar/

Men nu blev jag så sugen och jag råkar ha ingredienserna hemma, så här blir det chokladbollar ikväll Glad
    Jo det hade du. Det står negerboll i din gamla kokbok eftersom det heter så. Man ska faktiskt inte ljuga.

ICA är svenskfientliga och har givetvis inte korrekta epitet på sina bakverk, dom har ju till och med halal-kött i sina frysdiskar och presenterar muslimska högtider i sin almenacka. Självfallet kan dom då inte vara trendsättare och få tolkningsföreträde att byta ord på vår smaskiga negerboll.

Det kan givetvis inga politiskt korrekta eller svenskhatiska göra, det krävs att vi konservativa och normala agerar som motvikt till alla tokigheter som sker i samhället nu.

Det börjar med namnbyte på negerbollen och slutar i rent kaos......

• Antje
    Labolina skrev 2014-01-09 19:50:23 följande:
    Har aldrig sagt negerboll, inte ens som barn, och tänker inte börja nu. Vare sig på café eller annorstädes. Varför säga negerboll när det bevisligen är en chockladboll?
    Wow, du får säkert skriva in dig i den politiska korrekthetens Hall of fame.

Vilken brutta liksom.
  • Antje
    Malva05 skrev 2014-01-09 20:00:09 följande:
    Har inte röstat, säger chokladboll  hemma och på cafe  och bland vänner och ovänner.
    Varför det? Det heter ju negerboll.

Nu får du nog allt förklara dig, vi är många som vill ha ett tillkännagivande till din märkliga och udda namnsättning på negerbollen.

Lite som att jag skulle säga:  "jag kallar bil för cykel, både hemma, på verkstaden och bland vänner - gjorde det redan som barn" Du hör väl själv hur sjukt det låter?
  • Antje
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:13:45 följande:
    Svårt det måste vara med ett så specifikt talfel. Du kan säga skruvmejsel, men när det kommer till chokladboll så ploppar det ut ett n-e-g... OJOJOJ så fel det kan bli!
    Vadå när det kommer till chokladboll? Det ordet finns inte och har aldrig funnits. Det heter negerboll och det är just precis därför att just det ordet ploppar ur munnen då bakverket ska benämnas.

Och ja, jag säger även skruvmejsel eftersom det heter så.

Varför använder du ord som inte finns istället för att använda den korrekta benämningen? Jag fattar ingenting ....
  • Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 20:23:55 följande:
    Intressant att du har bättre koll på vad det står i boken framför mig än vad jag har. Chokladbollarna blev bra i alla fall. Det blev lite kaos i köket, men inte så jättefarligt. 
    Vad är chokladbollar? Är det något nytt?

Negerbollar däremot som är ett känt gammalt svenskt bakverk innehåller kakao, är det där "chokladbollar" som en del pratar om egentligen negerbollar där man bytt ut kakaon mot choklad?

Smakar det bättre än traditionella negerbollar?
  • Antje
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:29:07 följande:
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

Första spalten, trettonde ordet nerifrån.
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Tredje spalten, femte ordet nedifrån. Jag har förstått nu att det kan finnas någon annan form av negerboll som man använder choklad i istället för kakao - den kallas visst för chokladboll

I den här tråden tror jag dock TS menade att den traditionella negerbollen skulle diskuteras, varför vet jag inte, att negerboll heter negerboll är ju något självklart och bör inte frammana till diskussion.
  • Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 20:30:21 följande:
    Kakao ger ju chokladsmak, så jag tycker inte att det är så märkligt att de kallas det. Men jag borde inte skriva mer till dig. Risken finns ju att jag läser fel igen och missförstår dig.
    Ja, du verkar läsa fel lite då och då. Chokladsmak och choklad är absolut inte samma sak.
  • Antje
    Rainbow gg skrev 2014-01-09 20:36:44 följande:
    Säger negerbollar hemma och kokosbollar ute - oftast. Vilket inte är så ofta för jag gillar inte kokos. Bollarna smakar inte så gott för den delen heller. Choklad tycker inte jag de smakar, kanske för att det varit kaffe i de jag smakat ( är det alltid det?).
    Det hette alltid negerbollar på tex förskolan, hos dagmamma, söndagsskolan (eller vad det egentligen heter, kvällsdagis där folk försöker få en att tro på gud), så i ung ålder så tänkte jag aldrig på det. Sen när man blev lite äldre så var det ju så fult att säga neger, så då började jag säga kokosboll istället.
    Ryggradslöst.
  • Antje
    Hannah76 skrev 2014-01-09 20:38:54 följande:
    Säger det varken på café eller hemma. Förstår inte hur man kan slåss med näbbar o klor för att "få" säga negerboll?
    Förstår inte hur man kan slåss med näbbar o klor för att få säga "chokladboll" då det inte heter så.

Det heter ju negerboll. Det här vet ju alla egentligen.
  • Antje
    Jenn86 skrev 2014-01-09 20:47:47 följande:
    Vad sägs om alternativet: jag säger aldrig negerboll. Mina är gjorda med kakao, inte afrikaner.
    Du kallar säkert kakan "dröm" för dröm trots att den har helt andra ingredienser än drömmar.

Sluta vara så barnslig, är alla på Familjeliv 13år? Åldersgräns mod?
  • Antje
    Tonka skrev 2014-01-09 20:28:28 följande:
    VARFÖR säger man "negerboll"??? Det är väll förfasiken inga negrer i dom... :/ Varför ska det då va så jäkla svårt att säga chokladboll? Det ÄR ju kakao i!!
    Varför säger du i så fall inte kakaoboll?

Negerboll säger man av en enkla anledningen att det heter så, visste du verkligen inte det?

Visst har man hört att skolresultaten försämrats i Sverige men det här är ju verkligen basala kunskaper som dom flesta barn under tio år känner till, min yngsta bad om en negerboll på ett cafe för första gången redan i fyraårsåldern.

Jag vet ärligt talat inte varför så många inte vet om det korrekta namnet på just det här bakverket, ej heller hur jag ska kunna lära er? Handlar det om någon slags politiskt korrekt hysteri eller någonting annat? Ni är väl vuxna människor här?

Jag provar med en bild som kommer från en bakrecepts-bok för barn ifall ni på ett mer pedagogiskt vis behöver hjälp att lära er det korrekta namnet på negerbollen.

• Antje
    Pyret 85 skrev 2014-01-09 21:58:08 följande:
    Chokladboll säger jag för det är väl så det heter eller? Flört
    Ursäkta? Vart har du fått det ifrån?
  • Antje
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-09 23:47:44 följande:
    Jag säger aldrig negerboll, det är rasistiskt.
    Nej det är det inte, negerbollen är ett bakverk.

Ett ganska gott sådant.

Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?