• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • Labolina

Har aldrig sagt negerboll, inte ens som barn, och tänker inte börja nu. Vare sig på café eller annorstädes. Varför säga negerboll när det bevisligen är en chockladboll?

• La Lola
    Antje skrev 2014-01-09 19:47:55 följande:
    Jo det hade du. Det står negerboll i din gamla kokbok eftersom det heter så. Man ska faktiskt inte ljuga.

ICA är svenskfientliga och har givetvis inte korrekta epitet på sina bakverk, dom har ju till och med halal-kött i sina frysdiskar och presenterar muslimska högtider i sin almenacka. Självfallet kan dom då inte vara trendsättare och få tolkningsföreträde att byta ord på vår smaskiga negerboll.

Det kan givetvis inga politiskt korrekta eller svenskhatiska göra, det krävs att vi konservativa och normala agerar som motvikt till alla tokigheter som sker i samhället nu.

Det börjar med namnbyte på negerbollen och slutar i rent kaos......

Men annars mår du bra eller?Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Antje
    Labolina skrev 2014-01-09 19:50:23 följande:
    Har aldrig sagt negerboll, inte ens som barn, och tänker inte börja nu. Vare sig på café eller annorstädes. Varför säga negerboll när det bevisligen är en chockladboll?
    Wow, du får säkert skriva in dig i den politiska korrekthetens Hall of fame.

Vilken brutta liksom.
  • Malva05

Har inte röstat, säger chokladboll  hemma och på cafe  och bland vänner och ovänner.

• Antje
    Malva05 skrev 2014-01-09 20:00:09 följande:
    Har inte röstat, säger chokladboll  hemma och på cafe  och bland vänner och ovänner.
    Varför det? Det heter ju negerboll.

Nu får du nog allt förklara dig, vi är många som vill ha ett tillkännagivande till din märkliga och udda namnsättning på negerbollen.

Lite som att jag skulle säga:  "jag kallar bil för cykel, både hemma, på verkstaden och bland vänner - gjorde det redan som barn" Du hör väl själv hur sjukt det låter?
  • Voluptuous Shalimar
    Antje skrev 2014-01-09 20:08:55 följande:
    Varför det? Det heter ju negerboll.

Nu får du nog allt förklara dig, vi är många som vill ha ett tillkännagivande till din märkliga och udda namnsättning på negerbollen.

Lite som att jag skulle säga:  "jag kallar bil för cykel, både hemma, på verkstaden och bland vänner - gjorde det redan som barn" Du hör väl själv hur sjukt det låter?
    Svårt det måste vara med ett så specifikt talfel. Du kan säga skruvmejsel, men när det kommer till chokladboll så ploppar det ut ett n-e-g... OJOJOJ så fel det kan bli!
  • Labolina
    Antje skrev 2014-01-09 19:53:44 följande:
    Wow, du får säkert skriva in dig i den politiska korrekthetens Hall of fame.

Vilken brutta liksom.
    Men oh tack. Vad snällt, jag blir alldeles rörd.
  • Hetlena
    såärdet skrev 2014-01-09 19:23:27 följande:
    men varför dyker det upp såna här trådar hela tiden?  Finns det choklad i? ja Finns det neger i? nej case closed

• Voluptuous Shalimar
    Johan70 skrev 2014-01-09 19:32:29 följande:
    Faktum är att det inte finns choklad i dem heller, även om det finns kakao i dem. Men det är ju ungefär som ostkaka, det finns inte ost i ostkaka heller men det finns ostmassa.

Och vad är det du menar skulle finnas i, i det andra alternativet? Neger betyder svart, mörk, och det är därför bollarna har hetat så, för att de har haft en mörk färg. På samma sätt som Montenegro ("Svarta berget") och Nigeria ("Svarta landet").

Fast jag har som sagt aldrig kallat dem negerbollar. Jag har alltid kallat dem cocosbollar, för det hette de hemma när jag var liten. Jag kallar dem faktiskt så även i de fall då de inte är rullade i cocos utan i något annat, t.ex. strössel.
    Fast de är ju bruna och inte svarta, så då borde de hetat brunbollar (med färgen på spanska av någon anledning, så det skulle då bli "marrónbollar"). 
  • Antje
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:13:45 följande:
    Svårt det måste vara med ett så specifikt talfel. Du kan säga skruvmejsel, men när det kommer till chokladboll så ploppar det ut ett n-e-g... OJOJOJ så fel det kan bli!
    Vadå när det kommer till chokladboll? Det ordet finns inte och har aldrig funnits. Det heter negerboll och det är just precis därför att just det ordet ploppar ur munnen då bakverket ska benämnas.

Och ja, jag säger även skruvmejsel eftersom det heter så.

Varför använder du ord som inte finns istället för att använda den korrekta benämningen? Jag fattar ingenting ....
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?