enthymeme skrev 2014-01-09 18:57:14 följande:
Nej, jag säger chokladboll eller kokosboll eller vad det nu står på skylten i just det caféet, men aldrig negerboll.
När flera säger att man "plötsligt bytt namn på ett av Sveriges vanligaste bakverk" började jag undra om jag har förträngt någonting, då jag inte kan minnas att alla brukade säga negerboll när jag var liten. Jag kom på att jag har en gammal handskriven bakbok som min mormor har skrivit i, så jag tittade i den. Chokladboll står det där. Kan min mormor ha blivit övertalad av en tidsresande PK-ist? Märkligt!
Är du 12 år eller?

Så måste det vara om jag är äldre än din mormor. Chokladboll har det aldrig hetat och heter såklart inte nu heller, det verkar vara något slags märkligt nyspråk skapat av politiskt korrekta flummare, lite som ordet hen, det ordet finns inte heller.
För att klargöra, negerbollen heter alltså negerboll och antal kön för arten homosapiens är två. Det här är alltså inga konstigheter egentligen och det är besynnerligt att vissa känner något sjukligt behov av att krångla till saker och skapa debatter av luft.