• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • Paulina P P

Jag säger "Chokladbiskvi" och sedan käkar jag upp den.

• Paulina P P
    Antje skrev 2014-01-09 22:08:14 följande:
    Varför säger du i så fall inte kakaoboll?

Negerboll säger man av en enkla anledningen att det heter så, visste du verkligen inte det?

Visst har man hört att skolresultaten försämrats i Sverige men det här är ju verkligen basala kunskaper som dom flesta barn under tio år känner till, min yngsta bad om en negerboll på ett cafe för första gången redan i fyraårsåldern.

Jag vet ärligt talat inte varför så många inte vet om det korrekta namnet på just det här bakverket, ej heller hur jag ska kunna lära er? Handlar det om någon slags politiskt korrekt hysteri eller någonting annat? Ni är väl vuxna människor här?

Jag provar med en bild som kommer från en bakrecepts-bok för barn ifall ni på ett mer pedagogiskt vis behöver hjälp att lära er det korrekta namnet på negerbollen.

För ännu längre sedan hette de "Negerkyssar" men det är det ju ingen som säger längre.
  • Paulina P P
    Johan70 skrev 2014-01-09 22:01:12 följande:
    Nej, jag anser att det heter cocosboll. Flört
    Kokosboll för mig är det som andra kallar gräddbullar.
  • Selmalinen

Jag brukar säga winnerbread! (Som Sunes pappa i sunes sommar) nä jag äter faktiskt inte chokladbollar eller negerbollar på café .

• Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:25:44 följande:
    Du äter alltså inte negerbollar? Om man annars ska beställa en negerboll måste man ju säga att man ska ha en negerboll, annars riskerar man att få någonting helt annat.
    Så om jag går in på ett café och beställer en chokladboll som ligger i vitrinen så säljer expediten valfri vara till mig? När jag sitter vid bordet upptäcker jag en räkbaguette på tallriken?
  • mariab77

Säger aldrig negerboll. Sa det när jag var liten, sen tyckte jag chokladboll lät bättre och började säga det. Funkade bra för mig.

• Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:38:34 följande:
    Ordet chokladboll finns inte, bakverket heter negerboll och då måste man säga negerboll.
    Nämen, då får du lära dig ett nytt ord idag! Det står med i SAOL. Grattis! Du blev lite klokare på kuppen!
  • La Lola
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:39:39 följande:
    Varför använder du ett ord som inte existerar?  Finns det andra ord som du också byter namn på utan anledning?

Märkligt beteende.
    Det är lite märkligt beteende att byta nicknamn men ändå använda samma språk också.....fast du kanske ville bli igenkänd iofs.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?