• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • Antje
    enthymeme skrev 2014-01-09 20:30:21 följande:
    Kakao ger ju chokladsmak, så jag tycker inte att det är så märkligt att de kallas det. Men jag borde inte skriva mer till dig. Risken finns ju att jag läser fel igen och missförstår dig.
    Ja, du verkar läsa fel lite då och då. Chokladsmak och choklad är absolut inte samma sak.
  • Rainbow gg

Säger negerbollar hemma och kokosbollar ute - oftast. Vilket inte är så ofta för jag gillar inte kokos. Bollarna smakar inte så gott för den delen heller. Choklad tycker inte jag de smakar, kanske för att det varit kaffe i de jag smakat ( är det alltid det?).
    Det hette alltid negerbollar på tex förskolan, hos dagmamma, söndagsskolan (eller vad det egentligen heter, kvällsdagis där folk försöker få en att tro på gud), så i ung ålder så tänkte jag aldrig på det. Sen när man blev lite äldre så var det ju så fult att säga neger, så då började jag säga kokosboll istället.

• Hannah76

Säger det varken på café eller hemma. Förstår inte hur man kan slåss med näbbar o klor för att "få" säga negerboll?

• Antje
    Rainbow gg skrev 2014-01-09 20:36:44 följande:
    Säger negerbollar hemma och kokosbollar ute - oftast. Vilket inte är så ofta för jag gillar inte kokos. Bollarna smakar inte så gott för den delen heller. Choklad tycker inte jag de smakar, kanske för att det varit kaffe i de jag smakat ( är det alltid det?).
    Det hette alltid negerbollar på tex förskolan, hos dagmamma, söndagsskolan (eller vad det egentligen heter, kvällsdagis där folk försöker få en att tro på gud), så i ung ålder så tänkte jag aldrig på det. Sen när man blev lite äldre så var det ju så fult att säga neger, så då började jag säga kokosboll istället.
    Ryggradslöst.
  • Antje
    Hannah76 skrev 2014-01-09 20:38:54 följande:
    Säger det varken på café eller hemma. Förstår inte hur man kan slåss med näbbar o klor för att "få" säga negerboll?
    Förstår inte hur man kan slåss med näbbar o klor för att få säga "chokladboll" då det inte heter så.

Det heter ju negerboll. Det här vet ju alla egentligen.
  • Jenn86

Vad sägs om alternativet: jag säger aldrig negerboll. Mina är gjorda med kakao, inte afrikaner.

• Antje
    Jenn86 skrev 2014-01-09 20:47:47 följande:
    Vad sägs om alternativet: jag säger aldrig negerboll. Mina är gjorda med kakao, inte afrikaner.
    Du kallar säkert kakan "dröm" för dröm trots att den har helt andra ingredienser än drömmar.

Sluta vara så barnslig, är alla på Familjeliv 13år? Åldersgräns mod?
  • Johan70
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:17:09 följande:
    Fast de är ju bruna och inte svarta, så då borde de hetat brunbollar (med färgen på spanska av någon anledning, så det skulle då bli "marrónbollar"). 
    Det kanske man kan tycka, men ordet har också ofta använts om något som har varit mörkt även om det inte var helt svart.

Det finns mycket annat också som har namn av en färg men inte riktigt har den färgen. Svartsoppa är brun. Svartrot är brun. Grönsaker kan vara röda eller gula eller nästan vilken färg som helst. Blåmusslor är ofta mer grå än blå. Vitvaror och vitböcker är inte alltid vita. Bläck kan vara av alla möjliga färger trots att ordet kommer av samma ordstam som har givit svenskans blå och engelskans black.
  • Pyret 85

Chokladboll säger jag för det är väl så det heter eller? Flört

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Johan70
    Jenn86 skrev 2014-01-09 20:47:47 följande:
    Jag använder inte heller ordet på n., men jag använder inte så töntiga argument som du för att förklara det. Ordet kommer av latinets ord för svart och gavs dessa bollar för att de är mörka till färgen, och det bör man känna till, men eftersom det finns folk som inte gillar ordet så kan man lika gärna avstå från det. Det finns ju vettiga synonymer att ta till.
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?