• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • Voluptuous Shalimar
    EllisBell skrev 2014-01-14 21:10:37 följande:
    Nej? Men det är väl ingen som säger neger om en färg heller? Neger var som sagt länge det "rätta" inte alls värdeladdade ordet på en mörkhyad. Och på saker som negerboll, negerkyss osv. Det var vardagsord utan någon rasistisk innebörd alls tills att det för 10-15 år sedan kom dekret uppifrån att alla som använde dessa ord var obildade rasister.Vad är nästa ord att bli bannlyst?
    Syftade på argumentet "men det heter ju negerboll för att den är mörk och neger betyder faktiskt svart på spanska!"
  • niicky

Kolla på filmen "12 years a slave" så kanske ni förstår varför så många tar illa upp av ordet neger.

• Anonym (Ja)

Det gör jag. Dom brukar le/skratta till lite. 

• Tukt
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-08 22:04:20 följande:

Det gör jag. Dom brukar le/skratta till lite. 

Sökte du på "neger" eller "negerboll" när du sökte på en tråd som varit död sedan januari?
  • Anonym (E)
    Tukt skrev 2024-10-08 22:41:44 följande:
    Sökte du på "neger" eller "negerboll" när du sökte på en tråd som varit död sedan januari?
    Inte första tråden personen gör detta tyvärr. FL tycker det är helt ok att någon drar fram trådar av.... tja vi vet varför.
    Denna är från 2014 btw
  • Tukt
    Anonym (E) skrev 2024-10-08 22:46:24 följande:
    Inte första tråden personen gör detta tyvärr. FL tycker det är helt ok att någon drar fram trådar av.... tja vi vet varför.
    Denna är från 2014 btw
    Ibland inser man ju att det är politiskt betingar. I bland kan man ju undra. Men det faktum att någon söker på ämnesorden är ju rätt intressant.
    Sitter en normalt funtad människa och bara slås av tanken...."hm...tänk om jag skulle helt random söka på ordet negerboll och sedan uttala mig i en svingammal tråd"?
  • Anonym (Idioti)
    Tukt skrev 2024-10-08 22:59:44 följande:
    Ibland inser man ju att det är politiskt betingar. I bland kan man ju undra. Men det faktum att någon söker på ämnesorden är ju rätt intressant.
    Sitter en normalt funtad människa och bara slås av tanken...."hm...tänk om jag skulle helt random söka på ordet negerboll och sedan uttala mig i en svingammal tråd"?
    Tack för att du lyfter tråden, inte bara med ett inlägg utan två.

Varför ens svara första gången när du såg vad det handlade om?
  • Anonym (råger)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-14 20:10:38 följande:
    Färgen "neger" har dock inte kommit hit som låneord vad jag vet, ja, förutom i detta bakverk och i den Negerhirs som Embla hittat. Annars säger man som bekant svart i Sverige. 
    japp stämmer
    Svarting har vi sagt så länge jag kan minnas
  • Tukt
    Anonym (Idioti) skrev 2024-10-09 06:58:11 följande:
    Tack för att du lyfter tråden, inte bara med ett inlägg utan två.

Varför ens svara första gången när du såg vad det handlade om?
    Nu var det ju inte jag som "lyfte" tråden från glömskan. Dessutom var jag genuint  nyfiken på varför någon gör det.
  • stallet90
    niicky skrev 2014-01-17 17:18:09 följande:

Kolla på filmen "12 years a slave" så kanske ni förstår varför så många tar illa upp av ordet neger.

OK, nu använder inte jag ordet neger, men det ordet de använde då då var nigger. Ordet neger var mer att jämföra med negro, som svarta fram till 70-talet använde om sig själva, i vart fall Martin Luther King.
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?