• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • AngelandDevil

Finns inget som heter negerbollar så det har jag aldrig köpt. :)

• Miss Obsessive
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 22:26:26 följande:
    Ännu ett barnsligt inlägg från dig, skärpning!
    Äsch, jag har bättre saker för mig än att slösa energi på töntiga barnbokskaraktärer.. 
  • Velouria
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 20:22:49 följande:
    Kommer du från ett hem i den nedre samhällsklassen?

I dom flesta akademiker-familjer så vet man att negerboll heter negerboll, även vanligaste benämningen på bakverket bland medelklassen.

Det tillhör ju trots allt vanlig allmänbildning att veta namnet på negerbollen.
    Det skrivs "de flesta", inte "dom flesta". Det borde ju du veta, annars är du okunnig.
    Mother cake
  • Severus
    Velouria skrev 2014-01-11 23:47:50 följande:
    Det skrivs "de flesta", inte "dom flesta". Det borde ju du veta, annars är du okunnig.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Voluptuous Shalimar
    Velouria skrev 2014-01-11 23:47:50 följande:
    Severus skrev 2014-01-12 09:31:24 följande:
    Äh, strunta i honom. Jag går efter mottot "saker med svans är bra om dom bor hos mig och spinner och är fluffiga och mysiga, om inte väntar jag glatt på att de ska explodera i solen". 

• EnAnonumius
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 20:22:49 följande:
    Kommer du från ett hem i den nedre samhällsklassen?

I dom flesta akademiker-familjer så vet man att negerboll heter negerboll, även vanligaste benämningen på bakverket bland medelklassen.

Det tillhör ju trots allt vanlig allmänbildning att veta namnet på negerbollen.
    Vad har samhällsklass med saken att göra? 

Jag växte upp på den tiden då allt från överklassen till uteliggaren sa negerboll. 
    Hade kokböcker med recept på negerboll också.
    Det var från tidevarv innan någon fick för sig att negerboll skulle klassas som "nedvärderande".
    Många (inte alla) i den nedre-, medel-, överklassen av den äldre generationen (födda på 70-talet och tidigare) säger fortfarande negerboll. 

Så vad snackar du för skit om "klasser" och att det skulle vara "klassfråga" om huruvida man säger "chokladboll" eller "negerboll"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jungblom

Negerboll säger jag ytterst sällan nu för tiden men det hette så när jag växte upp (född på 80-talet) och vår scoutledare var adopterad och mörkhyad sa också negerboll och skojade friskt med oss om negerbollar med mjäll.

Beställer jag på café så säger jag absolut chokladboll som det oftast också står på tillhörande liten skylt.

• Velouria
    EnAnonumius skrev 2014-01-12 12:03:35 följande:
    Vad har samhällsklass med saken att göra? 

Jag växte upp på den tiden då allt från överklassen till uteliggaren sa negerboll. 
    Hade kokböcker med recept på negerboll också.
    Det var från tidevarv innan någon fick för sig att negerboll skulle klassas som "nedvärderande".
    Många (inte alla) i den nedre-, medel-, överklassen av den äldre generationen (födda på 70-talet och tidigare) säger fortfarande negerboll. 

Så vad snackar du för skit om "klasser" och att det skulle vara "klassfråga" om huruvida man säger "chokladboll" eller "negerboll"?

Äh, det var bara ett försök till härskarteknik som misslyckades totalt
    Mother cake
  • Jenn86
    Jenn86 skrev 2014-01-09 20:47:47 följande:
    Vad sägs om alternativet: jag säger aldrig negerboll. Mina är gjorda med kakao, inte afrikaner.
    Johan70 skrev 2014-01-09 21:59:25 följande:
    Jag använder inte heller ordet på n., men jag använder inte så töntiga argument som du för att förklara det. Ordet kommer av latinets ord för svart och gavs dessa bollar för att de är mörka till färgen, och det bör man känna till, men eftersom det finns folk som inte gillar ordet så kan man lika gärna avstå från det. Det finns ju vettiga synonymer att ta till.
    Antje skrev 2014-01-09 20:59:46 följande:
    Du kallar säkert kakan "dröm" för dröm trots att den har helt andra ingredienser än drömmar.

Sluta vara så barnslig, är alla på Familjeliv 13år? Åldersgräns mod?
    Men jösses, humor? Det är klart att det finns vettigare argument, jag försökte mig bara på ett skämt. Kanske är jag som är otroligt o-rolig.

Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?