• snippgympa

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?
  • Minniemousemommy
    snippgympa skrev 2014-01-09 01:50:30 följande:
    Säger du "negerboll" när du beställer på café?  Typ "Hej, jag skulle vilja ha en negerboll." Eller säger du något annat?

Själv säger jag oftast negerboll när jag är med kompisar, men när jag är på café pekar jag bara på negerbollarna eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva säga negerboll, tycker det är genant att behöva säga det.

Jag säger det som står på skylten framför det jag vill ha, annars blir det ju inte rätt.
    Står det negerboll (vilket det aldrig gör ändå) så skulle jag säga det.

• Akua

Alltså....varför säger du inte chokladboll då???

• Litet My

Nej det gör jag inte hemma, inte hemma heller.

• fluu

Säger alltid chokladboll.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • catwinter

Jag skulle väl peka och säga "en sån" eller chokladboll typ. "Negerboll" har jag vant mig av med för 15 år sen ... men de flesta kafé jag går till har ta-själv luckor och för det mesta köper jag en macka ist för kakor... så jag har nog inte stött på bekymret någon endaste gång tror jag.

• Little Mrs Li
    snippgympa skrev 2014-01-09 01:50:30 följande:

Det var längesen jag sa Negerboll. Det var naturligt när jag var yngre, men nu känns det konstigt att säga, det blir chokladboll.

Jag jobbar däremot på ett café och de flesta kunder säger chokladboll.

Det finns två typer av kunder som säger Negerboll.

Den ena säger det naturligt, utan att tänka på det.

Den andra säger det för att provocera lite och se hur man reagerar när de säger så. Man kan se hur de knappt kan vänta på att få säga det och ögonen riktigt lyser och de har ett leende på läpparna.
  • MadHatter
    Little Mrs Li skrev 2014-01-09 06:55:05 följande:
    Det var längesen jag sa Negerboll. Det var naturligt när jag var yngre, men nu känns det konstigt att säga, det blir chokladboll.

Den andra säger det för att provocera lite och se hur man reagerar när de säger så. Man kan se hur de knappt kan vänta på att få säga det och ögonen riktigt lyser och de har ett leende på läpparna.

Vad roligt. De känner sig rebelliska då eller?

Själv gillar jag inte chokladbollar men om jag skulle köpa en skulle jag kalla dem för det eftersom det är det de heter. Har aldrig sett ett café där chokladbollen hetat "negerboll".
  • Bedelia

Diskussionen är så uttjatad att det enbart är patetiska människor som ska envisas med att säga "negerboll".  Håller med ovanstående att man kan hårddra det till en viss kategori av människor.

Jag säger självklart "chokladboll".

• EnGladPingvin

Kan inte minnas sist jag åt en sådan, men i dagsläget skulle jag nog peka och säga "en sådan" eller säga chokladboll. Uppvuxen med att det kallades negerboll tycker jag fortfarande det känns konstigt att säga chokladboll även om jag självklart förstår varför. Får som en känsla att andra inte ska förstå vad jag menar med chokladboll, vilket de med största sannolikhet gör. I vilket fall kan det nog hända någon gång att ordet neger kommer ur min mun, men det är inte illa menat. Det är bara svårt att vänja sig av med och så fort jag inser vad jag sagt skäms jag lite.

Kom spontant att tänka på en bild jag sett där ett café hade satt en liten skylt vid chokladbollen som sa "Kalla den va fan du vill!". Lite humor först, men samtidigt om man tänker ett steg till så är det ju inte så enkelt.

• Litet My
    Little Mrs Li skrev 2014-01-09 06:55:05 följande:

Känner igen den "typen" samma som brukar testa att säga negerboll och samtidigt sneglar på mig som mörkhyad för att se reaktionen...

Patetiskt.
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?