Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Säger du "negerboll" när du äter på café?

DenNamnbitne skrev 2014-01-09 17:09:35 följande:
    Ibland blir man barnslig av den barnsliga debatten. Dessutom är det inte fel att vara barnslig. Jag tycker de som hatar ordet negerboll har patetiska synpunkter men jag respekterar deras åsikter. 
    Fel i din logiska slutledning där. 

Följande antaganden:
    1. Det är inte fel att vara barnslig 
    samt 
    2. Det är barnsligt att säga negerboll
    ger ej kontentan du vill få det till. Om det vore så enkelt skulle det inte heller vara fel att bita sin chef när man inte får som man vill, eller slå sin partner med en spade om h*n tar sista godisen eller mosa sönder en fiskpinne i handen och sedan försöka trycka in den i örat. 

Nu är inte alla barnsliga saker helt OK att ta sig för när man är vuxen. 
  • Voluptuous Shalimar
    DenNamnbitne skrev 2014-01-09 17:35:24 följande:
    Fel i din överdrivet logiska konsekvens där. Det är inte (alltid) fel att vara barnslig. Flört
    Det har jag väl aldrig påstått? Jag försöker bara förklara för dig att det inte går att säga att det inte är fel att vara barnslig som ett försvar för att ägna sig åt barnsligheter som att retas.
  • Voluptuous Shalimar
    Antje skrev 2014-01-09 20:08:55 följande:
    Varför det? Det heter ju negerboll.

Nu får du nog allt förklara dig, vi är många som vill ha ett tillkännagivande till din märkliga och udda namnsättning på negerbollen.

Lite som att jag skulle säga:  "jag kallar bil för cykel, både hemma, på verkstaden och bland vänner - gjorde det redan som barn" Du hör väl själv hur sjukt det låter?
    Svårt det måste vara med ett så specifikt talfel. Du kan säga skruvmejsel, men när det kommer till chokladboll så ploppar det ut ett n-e-g... OJOJOJ så fel det kan bli!
  • Voluptuous Shalimar
    Johan70 skrev 2014-01-09 19:32:29 följande:
    Faktum är att det inte finns choklad i dem heller, även om det finns kakao i dem. Men det är ju ungefär som ostkaka, det finns inte ost i ostkaka heller men det finns ostmassa.

Och vad är det du menar skulle finnas i, i det andra alternativet? Neger betyder svart, mörk, och det är därför bollarna har hetat så, för att de har haft en mörk färg. På samma sätt som Montenegro ("Svarta berget") och Nigeria ("Svarta landet").

Fast jag har som sagt aldrig kallat dem negerbollar. Jag har alltid kallat dem cocosbollar, för det hette de hemma när jag var liten. Jag kallar dem faktiskt så även i de fall då de inte är rullade i cocos utan i något annat, t.ex. strössel.
    Fast de är ju bruna och inte svarta, så då borde de hetat brunbollar (med färgen på spanska av någon anledning, så det skulle då bli "marrónbollar"). 
  • Voluptuous Shalimar
    Antje skrev 2014-01-09 20:19:29 följande:
    Vadå när det kommer till chokladboll? Det ordet finns inte och har aldrig funnits. Det heter negerboll och det är just precis därför att just det ordet ploppar ur munnen då bakverket ska benämnas.

Och ja, jag säger även skruvmejsel eftersom det heter så.

Varför använder du ord som inte finns istället för att använda den korrekta benämningen? Jag fattar ingenting ....
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Första spalten, trettonde ordet nerifrån.
  • Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:25:44 följande:
    Du äter alltså inte negerbollar? Om man annars ska beställa en negerboll måste man ju säga att man ska ha en negerboll, annars riskerar man att få någonting helt annat.
    Så om jag går in på ett café och beställer en chokladboll som ligger i vitrinen så säljer expediten valfri vara till mig? När jag sitter vid bordet upptäcker jag en räkbaguette på tallriken?
  • Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:38:34 följande:
    Ordet chokladboll finns inte, bakverket heter negerboll och då måste man säga negerboll.
    Nämen, då får du lära dig ett nytt ord idag! Det står med i SAOL. Grattis! Du blev lite klokare på kuppen!
  • Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-10 14:45:31 följande:
    Det står negerboll i SAOL, vänsterextrema och politiskt korrekta krafter har dock tvingat uppslagsverket att göra ett tillägg "använd hellre ordet chokladboll"

Detta trots att ordet inte existerar och att det alltid hetat negerboll i alla tider.

Men varför ska man låta illsinniga mörkerkrafter diktera vår verklighet?

• Voluptuous Shalimar
    JoJs mamma skrev 2014-01-10 15:19:23 följande:
    Vad har begåvning med diskussionen att göra?

Obegåvat är väl i så fall att nedlåta sig till personangrepp för att hävda sig.
    Det blir så om man inte har något vettigt att säga. 
  • Voluptuous Shalimar
    enthymeme skrev 2014-01-10 15:22:32 följande:
    Såg i en annan tråd att du röstar på SD och dina inlägg här är som en parodi på SD:ares åsikter.

Men hur kan du använda ordet "utvecklingsstörd"? Det är faktiskt inte heller något ord. Idiot, imbecill eller sinnesslö heter det på riktigt. Sen hittade PK-nissarna på att det heter utvecklingsstörd, men det gör det ju inte. Det är lika sjukt att säga "utvecklingsstörd" som att säga "chokladboll".
    Eller kanske mongo eller CP? 

För att inte tala om allt man kan hitta på att kalla ogifta och deras oäkta ungar.

Suck. 30-talet ringde och ville ha sina åsikter mm mm mm tillbaka.
  • Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 18:08:14 följande:
    Naaaw!

Så gulligt med politiskt korrekta medlöpare som lärt sig nya ord som "trångsynt" av det styrande etablissemanget.

Negerbollar innehåller inte choklad heller utan kakao, däremot heter bakverket negerboll och har så alltid gjort.

Tycker du verkar väldigt barnslig, för att inte tala om obildad som inte ens vet att negerboll heter negerboll.

År 2014 liksom, vet du inte vad spade heter heller?

Nä väx upp någon gång och sluta med PK-tramset (Gå gärna i skolan med, det behövs)

• Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 18:08:14 följande:
    Naaaw!

Så gulligt med politiskt korrekta medlöpare som lärt sig nya ord som "trångsynt" av det styrande etablissemanget.

Negerbollar innehåller inte choklad heller utan kakao, däremot heter bakverket negerboll och har så alltid gjort.

Tycker du verkar väldigt barnslig, för att inte tala om obildad som inte ens vet att negerboll heter negerboll.

År 2014 liksom, vet du inte vad spade heter heller?

Nä väx upp någon gång och sluta med PK-tramset (Gå gärna i skolan med, det behövs)

Kan tillägga att mitt urklipp ur SAOL är inte redigerat, till skillnad från ditt. Du glömde dessutom redigera bort kommentaren till "negerkyss". 
  • Voluptuous Shalimar
    asta66 skrev 2014-01-11 18:35:48 följande:
    Jag har hittills inte förstått problemet med pepparkakor.
    Inte jag heller. Inte Nogger black heller om jag ska vara ärlig. 
  • Voluptuous Shalimar
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 20:06:15 följande:
    Ja så tycks det onekligen förhålla sig, man måste ha i åtanke att politiskt korrekt slödder ofta är väldigt irrationella och deras synapser är inte helt sällan igenkättade, därför är inte ordvalen logiska alla gånger - se exemplet med negerbollen

På din andra fråga så kan jag förtälja att det korrekta namnet på bakverket som äts i Luciatider är inget mindre än Lussekatt

Inte lusseblatt(e)?
  • Voluptuous Shalimar
    Velouria skrev 2014-01-11 23:47:50 följande:
    Det skrivs "de flesta", inte "dom flesta". Det borde ju du veta, annars är du okunnig.
    Severus skrev 2014-01-12 09:31:24 följande:
    Äh, strunta i honom. Jag går efter mottot "saker med svans är bra om dom bor hos mig och spinner och är fluffiga och mysiga, om inte väntar jag glatt på att de ska explodera i solen". 

• Voluptuous Shalimar
    Jenn86 skrev 2014-01-14 09:03:24 följande:
    Men jösses, humor? Det är klart att det finns vettigare argument, jag försökte mig bara på ett skämt. Kanske är jag som är otroligt o-rolig.

Äh, ditt argument var väl lika dugligt som alla dessa "men de innehåller ju inte CHOKLAD, alltså kan man inte säga chokladbollar!" 

Sedan vill jag tillägga att ordet negerbollar knappast kom till för att beskriva färgen på detta bakverk. jag kan inte komma på ett enda exempel där det spanska (eller latinska) namnet på en färg används på liknande sätt i svenskan.

Eller ska vi använda fler färger på detta sätt? Rödhake - rojohake, vitsippa - blancasippa, blåtira - azultira osv. 
  • Voluptuous Shalimar
    Severus skrev 2014-01-14 15:03:46 följande:

Rödskinnsmacka
    Gulingbulle
    Zigenartårta

Exempelvis om man nu vill använda nedsättande uttryck på folk i sina bakverk
    Men du FÖRSTÅR väl att man bara säger negerboll eftersom neger betyder svart på spanska? Det är ju alldeles superlogiskt!
  • Voluptuous Shalimar
    EllisBell skrev 2014-01-14 16:01:16 följande:
    Det finns ju massa lånord som kommit hit vid olika tidsepoker. Marin och cerise är franska tex. Oavsett så har alla lånord sin egen historia. Länge i USA (och fortfarande i Sydamerika) är/var negro det mest respektfulla att använda. I Sverige var det inte heller ett ord med någon värdering i fram till några decennier sedan. Jag säger inte negerboll men du måste ju förstå att det provocerar när vissa ord som varit självklara plötsligt förbjuds.
    Färgen "neger" har dock inte kommit hit som låneord vad jag vet, ja, förutom i detta bakverk och i den Negerhirs som Embla hittat. Annars säger man som bekant svart i Sverige. 
  • Voluptuous Shalimar
    EllisBell skrev 2014-01-14 21:10:37 följande:
    Nej? Men det är väl ingen som säger neger om en färg heller? Neger var som sagt länge det "rätta" inte alls värdeladdade ordet på en mörkhyad. Och på saker som negerboll, negerkyss osv. Det var vardagsord utan någon rasistisk innebörd alls tills att det för 10-15 år sedan kom dekret uppifrån att alla som använde dessa ord var obildade rasister.Vad är nästa ord att bli bannlyst?
    Syftade på argumentet "men det heter ju negerboll för att den är mörk och neger betyder faktiskt svart på spanska!"
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?