Inlägg från: Johan70 |Visa alla inlägg
  • Johan70

Säger du "negerboll" när du äter på café?

Du har glömt ett alternativ att rösta på:

Jag köper sådana bollar ibland, men jag använder aldrig n-ordet för dem, varken ute bland folk eller mer privat. För mig heter de cocosbollar eller möjligen chokladbollar och hette så redan när jag var liten på 70-talet.

• Johan70
    såärdet skrev 2014-01-09 19:23:27 följande:
    men varför dyker det upp såna här trådar hela tiden? 

Finns det choklad i? ja
    Finns det neger i? nej

case closed
    Faktum är att det inte finns choklad i dem heller, även om det finns kakao i dem. Men det är ju ungefär som ostkaka, det finns inte ost i ostkaka heller men det finns ostmassa.

Och vad är det du menar skulle finnas i, i det andra alternativet? Neger betyder svart, mörk, och det är därför bollarna har hetat så, för att de har haft en mörk färg. På samma sätt som Montenegro ("Svarta berget") och Nigeria ("Svarta landet").

Fast jag har som sagt aldrig kallat dem negerbollar. Jag har alltid kallat dem cocosbollar, för det hette de hemma när jag var liten. Jag kallar dem faktiskt så även i de fall då de inte är rullade i cocos utan i något annat, t.ex. strössel.
  • Johan70
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-09 20:17:09 följande:
    Fast de är ju bruna och inte svarta, så då borde de hetat brunbollar (med färgen på spanska av någon anledning, så det skulle då bli "marrónbollar"). 
    Det kanske man kan tycka, men ordet har också ofta använts om något som har varit mörkt även om det inte var helt svart.

Det finns mycket annat också som har namn av en färg men inte riktigt har den färgen. Svartsoppa är brun. Svartrot är brun. Grönsaker kan vara röda eller gula eller nästan vilken färg som helst. Blåmusslor är ofta mer grå än blå. Vitvaror och vitböcker är inte alltid vita. Bläck kan vara av alla möjliga färger trots att ordet kommer av samma ordstam som har givit svenskans blå och engelskans black.
  • Johan70
    Jenn86 skrev 2014-01-09 20:47:47 följande:
    Vad sägs om alternativet: jag säger aldrig negerboll. Mina är gjorda med kakao, inte afrikaner.
    Jag använder inte heller ordet på n., men jag använder inte så töntiga argument som du för att förklara det. Ordet kommer av latinets ord för svart och gavs dessa bollar för att de är mörka till färgen, och det bör man känna till, men eftersom det finns folk som inte gillar ordet så kan man lika gärna avstå från det. Det finns ju vettiga synonymer att ta till.
  • Johan70
    Pyret 85 skrev 2014-01-09 21:58:08 följande:
    Chokladboll säger jag för det är väl så det heter eller? Flört
    Nej, jag anser att det heter cocosboll. Flört
Svar på tråden Säger du "negerboll" när du äter på café?