• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Ingen fara)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 21:05:48 följande:
    12 sidor innan den personliga anekdoten dök upp. Måste vara något slags rekord. Men med ditt sätt att räkna är det alltså inte farligt att röka under graviditeten heller. Eller i huvud taget. Det finns ju folk som blir 90 år gamla trots att de är storrökare så det kan ju inte vara farligt.
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 20:52:37 följande:
    ja fast det är ju en studie gjord på missbrukare som röker flera joints om dagen och inte två i månaden. Alkohol är också jätteskadligt, barnen blir missbildade och bla... ja åter igen vid ÖVERDRIVEN konsumtion. Jag vet många gravida som tagit sig ett glas rött mer än en gång under graviditeten och INGEN av dem har fått barn det är fel på. Hela frankrikes befolkning skulle vara missbildade adhd ungar om det stämde, där är det väldigt vanligt att man dricker måttligt under grav. Nä jag tror att så länge man håller det på en liten måttlig nivå gör det inte mer skada än alla jävla avgaser vi drar ner i lungorna eller alla andra gifter vi utsätts för genom kläder och städartiklar m.m
    TS röker 6-7 jointar om dagen varje dag i veckan. Hur tycker du att "måttligt" passar in där?

Nä, Ts borde helt klart dra ner på intaget. Men hon måste inte sluta helt om hon inte vill. Rökning är annorlunda, det finns så många man vet om och känner som dött i kol. Men VET du om någon som fött ett alkoholskadat barn för att att hon tog ett glas vin el drack en öl på midsommar? Nä skräckpropagandan är överdriven. Foster skadas inte av en öl, en cigg el en joint. Jag pratade med en barnmorska om detta och hon erkände att man har nolltolerans och motkampanjer för att skydda de barn vars mamma har missbruksproblem inte kan hålla sig till ett glas vin el en öl på en kväll. Tyvärr blir det häxjakt och hat mot de som KAN hantera det och vill ta ett glas vin eftersom folk inte kan tänka själva utan går på direkt. Missbruk försvarar jag inte, det ÄR skadligt både för mor o barn. Men en öl till jul betyder inte barnet kommer födas utan armar och ben. fatta det. Det finns inte ens en risk för det.
  • Malmö01
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 21:13:09 följande:
    Vilka "man"?

Alla som är seriösa debattörer.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 21:22:08 följande:

Nä, Ts borde helt klart dra ner på intaget. Men hon måste inte sluta helt om hon inte vill. Rökning är annorlunda, det finns så många man vet om och känner som dött i kol. Men VET du om någon som fött ett alkoholskadat barn för att att hon tog ett glas vin el drack en öl på midsommar? Nä skräckpropagandan är överdriven. Foster skadas inte av en öl, en cigg el en joint. Jag pratade med en barnmorska om detta och hon erkände att man har nolltolerans och motkampanjer för att skydda de barn vars mamma har missbruksproblem inte kan hålla sig till ett glas vin el en öl på en kväll. Tyvärr blir det häxjakt och hat mot de som KAN hantera det och vill ta ett glas vin eftersom folk inte kan tänka själva utan går på direkt. Missbruk försvarar jag inte, det ÄR skadligt både för mor o barn. Men en öl till jul betyder inte barnet kommer födas utan armar och ben. fatta det. Det finns inte ens en risk för det.
    Finns det en enda person här som påstått det?
  • Iarwain
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 20:57:24 följande:
    "Forskargruppen konstaterar att de barn vars mammor rökt en joint om dagen eller mer under den första tredjedelen av graviditeten hade inlärningssvårigheter i signifikant högre grad än vad som är normalt för åldersgruppen'# publicerad i tidskriften Neurotoxicology and Teratology 34 (2012) 161-167 www.rns.se/2012/02/24/l%C3%A4gre-intelligens-...

Jag skummade studien som ligger till grund för den artikeln du länkade till. Den var intressant och jag hade inte läst den tidigare. Jag skulle vilja titta lite mer på de två föregående studierna för att kanske räta ut några frågetecken, innan jag uttalar mig, men onekligen så talar denna studie starkt för att marijuana undr graviditet påverkar negativt. Den svenska sammanfattningen som länken går till är jag däremot inte så glad i. Den påstår saker utan belägg.
  • Anonym (idiot!)

Din dumma j@#$la idiot! Att du tar dö på dig själv skiter jag fullständigt i! Men ett oskyldigt barn som fan inte bett att få dig som mamma!

Sluta vara egoistisk.

• Malmö01
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 20:57:24 följande:
    "Forskargruppen konstaterar att de barn vars mammor rökt en joint om dagen eller mer under den första tredjedelen av graviditeten hade inlärningssvårigheter i signifikant högre grad än vad som är normalt för åldersgruppen'# publicerad i tidskriften Neurotoxicology and Teratology 34 (2012) 161-167 www.rns.se/2012/02/24/l%C3%A4gre-intelligens-...

Nu ska jag inte tala illa om studien eftersom jag inte kunde läsa den, men att länks till RNS i en debatt är lite kontraproduktivt. Lite som att länka till SD eller SMR i en debatt om invandring.
  • Anonym (Arg)

Jag kan inte sluta gråta, hur tänker ni, är ni på riktigt? Snälla ge mig alla små stackars barn som utsätts för sånt här av sina föräldrar. Så ska jag ta hand om dom och älska dom. Hur kan man ens chansa på en sån här grej när det gäller ens egna barn? Jag tappar hoppet om människan när jag läser sånt här. EGOISTER! :'(

• Anonym (riskera andra)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 21:24:46 följande:

Alla som är seriösa debattörer.
    Såna seriösa som uttalar sig så här "om det nu finns fall då cannabisrökande har fött tidiga barn så säger inte det på något sätt att det hade med cannabisen att göra."

Jodå jätteseriöst debatt man kan ha med sådana personer

Det är som att säga att det är inte rattfulla som dödar utan det är bilen som dödar, om det nu var bilen för det kunde lika gärna vara marken..

Man kan helt enkelt inte ha seriösa debatter med någon som förkastar andras fakta och åsikter medan de egna åsikterna och fakta som dessa presenterar ses som sanningar.

• Malmö01
    Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 21:45:00 följande:
    Såna seriösa som uttalar sig så här "om det nu finns fall då cannabisrökande har fött tidiga barn så säger inte det på något sätt att det hade med cannabisen att göra." Jodå jätteseriöst debatt man kan ha med sådana personer Det är som att säga att det är inte rattfulla som dödar utan det är bilen som dödar, om det nu var bilen för det kunde lika gärna vara marken.. Man kan helt enkelt inte ha seriösa debatter med någon som förkastar andras fakta och åsikter medan de egna åsikterna och fakta som dessa presenterar ses som sanningar.

Det var ju faktiskt 'onödig risk' som började med den retoriken. Jag använde bara samma mynt. Att hitta ett barn med adhd och sedan skylla det på att mamman rökte cannabis under graviditeten är ett dåligt sätt att argumentera på, eftersom det lika gärna kunde vara all mjölk hon drack eller allt solljus hon fick på sig under sin semester på Kreta, SÅVIDA man inte har andra argument att backa upp sitt påstående.
  • WallesMamma

Hej! Jag har rökt cannabis inprinsip största delen av mitt liv. och även under hela graviditeten. ca några gram om dagen. Nu sitter jag här med min 7 månaders son som är hur lugn snäll och go som helst! Och han är fullt frisk! Tror inte cannabis gör någon skada alls faktiskt! sen har ju dom flesta sina fördomar mot folk som brukar olika saker. men när de gäller cannabis så är de bara brist på kunskap från deras sida! Kram och lycka till med din bebis :)

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.