• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Maria)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 18:39:26 följande:

Så du erkänner att cannabis inte orsakar psykos eller schizofreni och att det hjälper som medicin mot just de två sjukdomarna men säger ändå att cannabis är dåligt pga schizofreni?
    Va? Cannabis förvärrar schizofreni, men kan inte orsaka sjukdomen där inte anlag finns. Eftersom cannabis har en så förödande effekt på de positiva symtomen är det inte lämpligt att använda vid schizofreni, även om man kan se effekt på de negativa.
  • Anonym (Vågade inte)

Eftersom det finns så lite studier på rökning under graviditet och de som finns säger emot varandra så vågade inte jag röka varken under graviditeten eller amningen..  

Var riktig flummare innan och kunde röka från 2-5 gram varje dag. Samma dag jag fick reda på att jag va gravid så slutade jag.

Finns studier som menar på att barn där mamman rökt under graviditeten utvecklar ofta ADHD när de växer upp.. Andra studier menar på att det är ofarligt..

Så jävla onödigt att chansa bara för man vill vara bäng.. Som sagt, finns inte tillräckligt med studier.. 

Rök i sig är ju inte bra för bebisen så även om cannabis nu är ofarligt så är det ju inte bra när rök inhaleras....

Nä, skit i det och rök sen när bebis kommit och du slutat amma =)

• Blivande sköterska

Det ni inte skulle erbjuda erat barn utanför magen ska ni heller inte tvinga på dem i magen. Det kanske är den gravida kvinnans och fostrets patofysiologi ni borde läsa på om istället. Behöver man ha starka belägg för att avstå något under en graviditet så är man beroende tyvärr.

• Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:09:51 följande:
    Ja det har den, inga andra droger var inblandade så det var svårt att ge cannabis egenskaper vi anser den ha. Du har läst jamaican studie men är omedveten om vem som har utfört den? okey.

Ja, jag läser studier för studiens innehåll, inte för författarens namn.
  • Anonym (---)
    Anonym (Vågade inte) skrev 2014-01-05 18:52:31 följande:

Eftersom det finns så lite studier på rökning under graviditet och de som finns säger emot varandra så vågade inte jag röka varken under graviditeten eller amningen..  

Var riktig flummare innan och kunde röka från 2-5 gram varje dag. Samma dag jag fick reda på att jag va gravid så slutade jag.

Finns studier som menar på att barn där mamman rökt under graviditeten utvecklar ofta ADHD när de växer upp.. Andra studier menar på att det är ofarligt..

Så jävla onödigt att chansa bara för man vill vara bäng.. Som sagt, finns inte tillräckligt med studier.. 

Rök i sig är ju inte bra för bebisen så även om cannabis nu är ofarligt så är det ju inte bra när rök inhaleras....

Nä, skit i det och rök sen när bebis kommit och du slutat amma =)

Bara en sån där lustig grej, DU vågade inte röka under amningen, men du hade inga problem att ge ditt barn anandamid vilket är en kroppsegen cannabinoid, den förekommer naturligt i bröstmjölk.

Studier som pekar på en helt uppsjö av biverkningar, är allt som oftast studier där man undersökte gravida mammor i vä'stvärlden, mammor som rökte joints eller sigg för övrigt.

Att röka ren cannabis är ytterst sälsynt här.

• Malmö01
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 18:45:13 följande:
    Va? Cannabis förvärrar schizofreni, men kan inte orsaka sjukdomen där inte anlag finns. Eftersom cannabis har en så förödande effekt på de positiva symtomen är det inte lämpligt att använda vid schizofreni, även om man kan se effekt på de negativa.

www.nature.com/tp/journal/v2/n3/full/tp201215a.html Där man har bytt ut antipsykotiska läkemedel mot cannabis.
  • Iarwain
    Anonym (M) skrev 2014-01-05 18:24:59 följande:
    På tisdag när jag är tillbaka på jobbet kan jag gå in och länka till medicinska, vetenskapliga forskningsrapporter förutsatt att du har tillgång till någon av sidorna så du kan läsa hela, medicinska artiklar. Men det antar jag att du har?

Jag har tillgång till många vetenskapliga tidskrifter. Är det något som är publicerat i någon av de stora så har jag definitivt tillgång.
  • Anonym (Maria)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 19:02:43 följande:

www.nature.com/tp/journal/v2/n3/full/tp201215... Där man har bytt ut antipsykotiska läkemedel mot cannabis.
    Ska jag länka till tio andra där det inte gått lika bra?! Dessutom publicerade i vetenskapliga tidningar.
  • Anonym (......)

Och var är TS?? Detta är ju en bluff tråd!!!

Det är väl ingen av er som vet om ts har ett missbruk eller ej och det är väl inte det mest relevanta.. Det är skadligt att ta någon form av droger, röka, snusa eller dricka alkohol när man är gravid. Varför vill man riskera det?

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.