• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Maria)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 18:39:26 följande:

Så du erkänner att cannabis inte orsakar psykos eller schizofreni och att det hjälper som medicin mot just de två sjukdomarna men säger ändå att cannabis är dåligt pga schizofreni?
    Va? Cannabis förvärrar schizofreni, men kan inte orsaka sjukdomen där inte anlag finns. Eftersom cannabis har en så förödande effekt på de positiva symtomen är det inte lämpligt att använda vid schizofreni, även om man kan se effekt på de negativa.
  • Anonym (Vågade inte)

Eftersom det finns så lite studier på rökning under graviditet och de som finns säger emot varandra så vågade inte jag röka varken under graviditeten eller amningen..  

Var riktig flummare innan och kunde röka från 2-5 gram varje dag. Samma dag jag fick reda på att jag va gravid så slutade jag.

Finns studier som menar på att barn där mamman rökt under graviditeten utvecklar ofta ADHD när de växer upp.. Andra studier menar på att det är ofarligt..

Så jävla onödigt att chansa bara för man vill vara bäng.. Som sagt, finns inte tillräckligt med studier.. 

Rök i sig är ju inte bra för bebisen så även om cannabis nu är ofarligt så är det ju inte bra när rök inhaleras....

Nä, skit i det och rök sen när bebis kommit och du slutat amma =)

• Blivande sköterska

Det ni inte skulle erbjuda erat barn utanför magen ska ni heller inte tvinga på dem i magen. Det kanske är den gravida kvinnans och fostrets patofysiologi ni borde läsa på om istället. Behöver man ha starka belägg för att avstå något under en graviditet så är man beroende tyvärr.

• Iarwain