• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Olik)
    Anonym (rökrök) skrev 2014-01-05 17:21:03 följande:

Jag rökte cannabis fram till v.19 dagligen, upp till 6-7 spliffar. 
    Men la av då jag inte ville ta den chansen _ifall_ nått hände med mitt barn, även att de inte finns konkreta bevis att de skadar, men hade de i bakhuvudet hela tiden. Så för att stilla min oro och tänkte på bebbe så la jag av, men min sambo röker än och jag lääängtar tills jag kan ta en spliff, väntar på att bebbe ska födas här.Glad

Du vet att fostrets största och viktigaste orkan/funktioner bildas fram till vecka 12 va?

Lönt att sluta vid vecka 19 ,du har redan kvaddat allt om du har otur.
  • Malmö01
    ClaraV skrev 2014-01-05 17:27:26 följande:
    Så du menar att du på fullaste allvar kommer sitta och röka på när du har ditt barn närvarande? Eller hoppas du att soc placerar ungen redan vid förlossningen? Det är fan en skam med missbruksföräldrar som inte gör annat än att längta efter att kunna fortsätta missbruka. Varför ens skaffa barn om man inte är frivillig att bli fri sitt missbruk först?

• Malmö01
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:32:05 följande:

Lär dig skillnaden mellan bruk och missbruk.
  • Malmö01
    Anonym (Olik) skrev 2014-01-05 17:30:15 följande:
    Du vet att fostrets största och viktigaste orkan/funktioner bildas fram till vecka 12 va? Lönt att sluta vid vecka 19 ,du har redan kvaddat allt om du har otur.

Serenad man har kunnat se är att tungt cannabisbruk kunde förkorta graviditeten med Max 0.8 veckor, dock utan viktminskning.
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:32:46 följande:

Du menar att 6-7 spliffar om dagen 7 dagar i veckan är bruk? Var går din gräns för missbruk?
  • Malmö01
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 17:37:01 följande:
    Du menar att 6-7 spliffar om dagen 7 dagar i veckan är bruk? Var går din gräns för missbruk?

Om det är bruk eller missbruk har inget med mängden att göra utan har med konsekvenserna och anledningen bakom bruket att göra.
  • Anonym (---)

Så länge du inte blandar med tobak så.

• ClaraV
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:32:46 följande:

Fast att använda något som är olagligt och att dessutom göra det 6-7 gånger om dagen är missbruk. Att ens röka på en gång om dagen är missbruk.

Men det är klart att en missbrukare själv inte erkänner sånt.

• Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-05 17:16:35 följande:
    Det finns inga tillförlitliga studier på cannabis och ofödda barn. Så det går inte att säga något om risker med säkerhet. Frågan du måste ställa dig är; Är detta en risk jag är villig att ta?

Det finns det, så det går att säga med säkerhet att cannabis inte påverkar foster negativt, man skulle nästan kunna strecka sig till att säga tvärt om.

• Malmö01
    ClaraV skrev 2014-01-05 17:39:35 följande:
    Fast att använda något som är olagligt och att dessutom göra det 6-7 gånger om dagen är missbruk. Att ens röka på en gång om dagen är missbruk.   Men det är klart att en missbrukare själv inte erkänner sånt.

Varför skulle den legala frågan vara på något sett avgörande? Sluta med påhopp, du skämmer bara ut dig själv.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.