• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Malmö01
    Marcia 790 skrev 2014-01-05 20:13:44 följande:
    Jag vet inte om du är verklig eller om du bara är ute för att göra debatter men min mamma har rökt sen jag var väl två år om inte sen jag var i magen och från min erfarenhet så kan jag säga att jag hatade det. Allt hon tänkt på var att röka och ifall hon skulle ha pengar till nästa fix. Jag blev bortglömd och ute stängd då hon inte ville röka i samma rum som jag var i. Jag kan helt allvarligt inte fatta varför man skaffar barn som kräver uppmärksamhet 24/7 när man har ett sånt beroende

Nästa fix....? Haha.
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 20:05:05 följande:
    Bevis på vad? Har jag missat något? Att graviditet och cannabis inte går ihop?

Du accepterade inte våra källor och påstod att du hade fler än 10 godkända vetenskapliga studier som motbevisade oss men när jag bad om att få se dem så skrev du att det var lönlöst att diskutera med knarkare.
  • Anonym (Ingen fara)

Jag känner en tjej som rökte cannabis under bägge graviditeter. En annars arbetsam och smart tjej och ingen missbrukande i samhällets bottenskrap direkt. Hon rökte inte dagligen men då och då. Hon drack en öl också ibland. När det var fest brukade hon köpa 1-2 2,5 or och båda hennes graviditer, förlossningar och barn är mer än perfekta. De är både välskapta och smarta. Antingen har hon haft tur eller så är all skräckpropaganda starkt överdriven.

• Anonym (Maria)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 20:31:18 följande:

Nästa fix....? Haha.
    Du accepterade inte våra källor och påstod att du hade fler än 10 godkända vetenskapliga studier som motbevisade oss men när jag bad om att få se dem så skrev du att det var lönlöst att diskutera med knarkare.
    Jaha, då tänkte jag bara skriva det jag skulle skriva. På viska finns en stor sammanställning av forskning kring schizofreni och cannabis. Du kan titta själv där så slipper jag sitta och klippa och klistra som en galning. Det finns länkar om hur vissa ämnen i cannabis verkar mot schizofreni (men inte drogen totalt), det finns länkar om hur cannabis förvärrar schizofreni och det finns ytterigare texter som beklagar det schizofrena (nu var jag rolig) forskningsläget angående schizofreni och cannabis.

Hur som helst kan man inte säga att det är ofarligt med cannabis vid schizofreni, än mindre att det är gynnsamt. Självklart ska det inte heller användas vid graviditet.
  • Anonym (riskera andra)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 20:31:53 följande:
    Jag känner en tjej som rökte cannabis under bägge graviditeter. En annars arbetsam och smart tjej och ingen missbrukande i samhällets bottenskrap direkt. Hon rökte inte dagligen men då och då. Hon drack en öl också ibland. När det var fest brukade hon köpa 1-2 2,5 or och båda hennes graviditer, förlossningar och barn är mer än perfekta. De är både välskapta och smarta. Antingen har hon haft tur eller så är all skräckpropaganda starkt överdriven.
    "A pregnant woman who regularly smokes marijuana or hashish may give birth prematurely to an undersized, underweight baby. Over the last ten years, many children of marijuana users have been born with reduced initiative and lessened abilities to concentrate and pursue life goals. Studies also suggest that prenatal (before birth) use of the drug may result in birth defects, mental abnormalities and increased risk of leukemia1 in children."

Men det är klart du känner någon som enbart hade tur, det representerar ju hur det ligger till..
    Artt köra rattfull är ju inte heller farligt det bevisas ju genom den personen som inte körde ihjäl någon.. eller kanske inte!

TS det är en sak att ta risker gällande sin egen hälsa, ditt val om du vill riskera den, men att riskera ditt barns hälsa genom droger, alkohol, fallskärmshoppning mm det är egoistiskt och dumt
  • Anonym (......)

Troll, troll  TROLL!!!!!

• Iarwain
    Malmö01 skrev 2014-01-05 20:27:50 följande:
    Ja det är ju exakt det jag säger som du påstår att studien visar. Jag sa aldrig att studien visade att schizofreni inte orsakades av cannabis.

Nej. Inom forskning är det viktigt med språkstringens. Men vi kan släppa detta nu för min del.
  • Anonym (pucko)
    Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 20:39:42 följande:
    "A pregnant woman who regularly smokes marijuana or hashish may give birth prematurely to an undersized, underweight baby. Over the last ten years, many children of marijuana users have been born with reduced initiative and lessened abilities to concentrate and pursue life goals. Studies also suggest that prenatal (before birth) use of the drug may result in birth defects, mental abnormalities and increased risk of leukemia1 in children."

Men det är klart du känner någon som enbart hade tur, det representerar ju hur det ligger till..
    Artt köra rattfull är ju inte heller farligt det bevisas ju genom den personen som inte körde ihjäl någon.. eller kanske inte!

TS det är en sak att ta risker gällande sin egen hälsa, ditt val om du vill riskera den, men att riskera ditt barns hälsa genom droger, alkohol, fallskärmshoppning mm det är egoistiskt och dumt

Exakt.
  • Iarwain
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 20:31:53 följande:

Anekdoter säger väldigt lite om verkligheten.
  • Malmö01
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 20:35:56 följande:
    Jaha, då tänkte jag bara skriva det jag skulle skriva. På viska finns en stor sammanställning av forskning kring schizofreni och cannabis. Du kan titta själv där så slipper jag sitta och klippa och klistra som en galning. Det finns länkar om hur vissa ämnen i cannabis verkar mot schizofreni (men inte drogen totalt), det finns länkar om hur cannabis förvärrar schizofreni och det finns ytterigare texter som beklagar det schizofrena (nu var jag rolig) forskningsläget angående schizofreni och cannabis. Hur som helst kan man inte säga att det är ofarligt med cannabis vid schizofreni, än mindre att det är gynnsamt. Självklart ska det inte heller användas vid graviditet.

I vissa fall håller jag med dig. det många misstolkar som schizofreni och psykos är egentligen negativa symptom av cannabisanvändning och att dessa kan inträffa under en pågående psykos och tillsynes förvärrar sjukdomen, köper jag. Dock måste man hålla isär drogen och sjukdomen då drogen i sig inte förvärrar sjukdomen utan kan i vissa fall bara ge liknande symptom. Vad det har med ofödda foster att göra, där går vi lite isär. Men varken du eller jag VET hur det påverkar fostret, lika lite som vi vet om jorden är rund eller platt. Så visst kan det vara synd och chansa, å andra sidan, hade det gett några märkbara skillnader på fostret hade man vetat om detta sedan länge.
  • Malmö01
    Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 20:39:42 följande:
    "A pregnant woman who regularly smokes marijuana or hashish may give birth prematurely to an undersized, underweight baby. Over the last ten years, many children of marijuana users have been born with reduced initiative and lessened abilities to concentrate and pursue life goals. Studies also suggest that prenatal (before birth) use of the drug may result in birth defects, mental abnormalities and increased risk of leukemia1 in children." Men det är klart du känner någon som enbart hade tur, det representerar ju hur det ligger till.. Artt köra rattfull är ju inte heller farligt det bevisas ju genom den personen som inte körde ihjäl någon.. eller kanske inte! TS det är en sak att ta risker gällande sin egen hälsa, ditt val om du vill riskera den, men att riskera ditt barns hälsa genom droger, alkohol, fallskärmshoppning mm det är egoistiskt och dumt

Det räcker inte bara att citera någon. Fram med källa. Ditt påstående fungerar åt båda hållen, om det nu finns fall då cannabisrökande har fött tidiga barn så säger inte det på något sätt att det hade med cannabisen att göra.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.