• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (liljan)

Har en polare som rökte då och då under sin graviditet. Hennes unge är fullt frisk och var tidig med vissa saker som liten utvecklingsmässigt. Det farliga är ju om man blandar med tobak, barn kan få lägre födslovikt osv om man röker tobak. Har läst mycket om det på nätet, finns inga svenska studier om mödrar som rökt cb men finns bla jamaicanska studier om det, googla, det borde du läsa om du är orolig TS. Lycka till med din graviditet och bebisen och hoppas den föds frisk men det tror jag nog, alkohol och cigaretter är dubbelt så farligt och trots det föds friska barn, finns ju tom knarkare som får friska barn trots att tex benzo är känt för att ge fosterskador.

Tror nog inte det är någon fara men googla efter den där studien om gravida mödrar om du är orolig.

Vad visar ultraljud och sfmått och blodprov osv då? Om allt verkar bra så är det nog bra.

• Anonym (riskera andra)
    WallesMamma skrev 2014-01-05 22:01:58 följande:
    Hej! Jag har rökt cannabis inprinsip största delen av mitt liv. och även under hela graviditeten. ca några gram om dagen. Nu sitter jag här med min 7 månaders son som är hur lugn snäll och go som helst! Och han är fullt frisk! Tror inte cannabis gör någon skada alls faktiskt! sen har ju dom flesta sina fördomar mot folk som brukar olika saker. men när de gäller cannabis så är de bara brist på kunskap från deras sida! Kram och lycka till med din bebis :)
    Du tror inte det gör någon skada, du utsätter alltså ditt barn för en risk som du inte vet om det skadar eller inte.

Sen vilken effekt ditt missbruk haft på ditt barn kanske visar sig senare - vad gör du då?

Nej låt ditt missbruk gå ut över dig själv, ditt val men när det går ut över andra då är det något fel, man påtvingar inte andra sitt missbruk, eller blir du en stolt mamma om du kan överföra ditt missbruk på barnet?
  • Iarwain
    WallesMamma skrev 2014-01-05 22:01:58 följande:
    Hej! Jag har rökt cannabis inprinsip största delen av mitt liv. och även under hela graviditeten. ca några gram om dagen. Nu sitter jag här med min 7 månaders son som är hur lugn snäll och go som helst! Och han är fullt frisk! Tror inte cannabis gör någon skada alls faktiskt! sen har ju dom flesta sina fördomar mot folk som brukar olika saker. men när de gäller cannabis så är de bara brist på kunskap från deras sida! Kram och lycka till med din bebis :)

Anekdoter är inte bevis. Vi har alla kunskapsbrist inom detta område då det inte finns entydig eller täckande forskning.
  • Anonym (Inget vin för mig)

Nu har inte jag läst allt. Men jag funderar bara på diskussionen angående att ett glad vin eller en cigg då och då inte skadar barnet,men är det värt risken? Att det faktiskt KAN hända något. Tycker ni att det är värt det? För det tycker då inte jag. Om man inte kan skippa det där glaset eller den där ciggen då kanske man ska ta sig en funderare innan man blir gravid. Men de kanske bara är jag..

• Iarwain
    Anonym (liljan) skrev 2014-01-05 22:02:38 följande:
    Har en polare som rökte då och då under sin graviditet. Hennes unge är fullt frisk och var tidig med vissa saker som liten utvecklingsmässigt. Det farliga är ju om man blandar med tobak, barn kan få lägre födslovikt osv om man röker tobak. Har läst mycket om det på nätet, finns inga svenska studier om mödrar som rökt cb men finns bla jamaicanska studier om det, googla, det borde du läsa om du är orolig TS. Lycka till med din graviditet och bebisen och hoppas den föds frisk men det tror jag nog, alkohol och cigaretter är dubbelt så farligt och trots det föds friska barn, finns ju tom knarkare som får friska barn trots att tex benzo är känt för att ge fosterskador. Tror nog inte det är någon fara men googla efter den där studien om gravida mödrar om du är orolig. Vad visar ultraljud och sfmått och blodprov osv då? Om allt verkar bra så är det nog bra.

Den Jamaikanska studien är av låg kvalitet och ger inte svaret på denna fråga.
  • Malmö01
    Iarwain skrev 2014-01-05 22:07:37 följande:
    Anekdoter är inte bevis. Vi har alla kunskapsbrist inom detta område då det inte finns entydig eller täckande forskning.

Hon har inte påstått att det var bevis. Anekdoter är välkomna i en debatt, många personliga resultat blir trots allt bevis till slut.
  • Iarwain

För att avsluta tills det kommer länkar till studier... Man är en idiot om man tar någon som helst drog, under graviditet, enbart för sin egen njutnings skull, om man inte är 100% säker på att det är riskfritt.

• WallesMamma

Ska bli så jävla gött när alla dessa trångsynta människorna som påstår att man missbrukar osv för att man röker en spliff och varvar ner ibland, får legaliseringen i facet och de sanningen visar sig att de inte e nått farligt! och snälla, sluta jämföra gräs och alkohol!!

• Anonym (sorgligt)
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:56:55 följande:

Jag har inte det sparat på datorn, googla på DR Melanie dreher och the jamaican study, en av dom få eller kanske till och med det enda studien som är gjort på strikt cannabisrökande kvinnor, då inte som i västvärlden undersöker jointrökande kvinnor och tillskriver cannabis tobakens biverkningar.

Låter trovärdigt......?

Fy vilken sorglig tråd!! Gråter

Att barn tvingas födas in i en familj där föräldrarna i princip konstant är påverkade av en drog.....

Snälla sök hjälp!!
  • Anonym (riskera andra)
    WallesMamma skrev 2014-01-05 22:22:08 följande:
    Ska bli så jävla gött när alla dessa trångsynta människorna som påstår att man missbrukar osv för att man röker en spliff och varvar ner ibland, får legaliseringen i facet och de sanningen visar sig att de inte e nått farligt! och snälla, sluta jämföra gräs och alkohol!!
    Du missar tydligen att en massa människor säger att du får göra vad du vill men att det är fel att påtvinga sina val på ett barn.

Eller man kanske ska få tvinga på andra sina vanor? vad fint då skipper jag min toa nästa gång och uträttar mina behov på ditt huvud nästa gång

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.