• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:41:36 följande:
    Som sagt, enligt ramström så får man cancer av att röka cannabis, när ramström skrev sitt propagandahäfte så kämpade tushkin på att bevisa länken mellan cannabis och cancer, efter 30 årig forskning så medgav han att cannabis dels inte skapar cancer så har den även en viss skyddande verkan på användaren. Fast i sverige är det fortfarande samma ramströms version som gäller, det var omkring det första som fastnade i häftet du postade och det tar bort trovärdigheten med 100%  

Nu är jag inte helt hundra, då det var ett tag jag läste in mig på cannabis, men om jag inte minns fel så var det inte så som du skriver. Det saknas stöd för att säga att cannabis orsakar cancer. Det är inte samma sak som att Ramström säger att "cannabis [] inte skapar cancer". En liten men viktig skillnad. Vad jag minns så saknas det även här studier för att säga något definitivt.
  • Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:11:37 följande:

Nu är jag inte helt hundra, då det var ett tag jag läste in mig på cannabis, men om jag inte minns fel så var det inte så som du skriver. Det saknas stöd för att säga att cannabis orsakar cancer. Det är inte samma sak som att Ramström säger att "cannabis [] inte skapar cancer". En liten men viktig skillnad. Vad jag minns så saknas det även här studier för att säga något definitivt.

Dags då att göra det, det är bara att googla tushkin och lugn cancer, har för mig han har flera videos på tuben om man vill nu har nått lättsmält.

Annars så ja, ramström skriver svart på vit att cannabis ger cancer.

Propaganda där den är som sämst.

• Malmö01
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 19:06:05 följande:
    Ska jag länka till tio andra där det inte gått lika bra?! Dessutom publicerade i vetenskapliga tidningar.

Ja gärna.
  • Iarwain
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 19:06:05 följande:
    Ska jag länka till tio andra där det inte gått lika bra?! Dessutom publicerade i vetenskapliga tidningar.

Hmm, om jag någonsin skulle bli publicerad i Nature skulle jag kunna dra mig tillbaka.... Men... Den studien säger ingenting om cannabis rökningens eventuella positiva effekter på schizofreni. Man har här tagit ut ett verksamt ämne (CBD), framställt syntetiskt och använt. Det går inte att dra paralleller med att röka på...
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-05 18:37:23 följande:

Ja fyfan för källkritik..
    Nej då, jag är helt med på att det är bra med både källor och källkritik. Det är källskrikans omättliga behov av ANDRA källor än de som presenteras jag är kritisk mot. För källskrikan hittar alltid fel. Alltid. Eller så försvinner den från sin lilla buske för att aldrig höras av igen.

Välkänt fenomen här på FL.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 19:16:40 följande:
    Dags då att göra det, det är bara att googla tushkin och lugn cancer, har för mig han har flera videos på tuben om man vill nu har nått lättsmält. Annars så ja, ramström skriver svart på vit att cannabis ger cancer. Propaganda där den är som sämst.    

Det är du som har bevisbördan när du gör dessa påståenden. Med andra ord får du googla om du vill föra in information till duskussionen.
  • Anonym (Vågade inte)
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 19:00:18 följande:

Bara en sån där lustig grej, DU vågade inte röka under amningen, men du hade inga problem att ge ditt barn anandamid vilket är en kroppsegen cannabinoid, den förekommer naturligt i bröstmjölk.

Studier som pekar på en helt uppsjö av biverkningar, är allt som oftast studier där man undersökte gravida mammor i vä'stvärlden, mammor som rökte joints eller sigg för övrigt.

Att röka ren cannabis är ytterst sälsynt här.

för mig är det skillnad på det som redan finns i kroppen och det man själv tillsätter
  • Anonym (ndfnf)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:01:04 följande:

Det där är ingen studie. Den säger ingenting säkert om graviditet och cannabis, endasten kort rad om att det finns möjlighet till låg födslovikt. Ge mig länk till en studie!
    Du är säkert lika bra på att googla som jag, det står dig fritt att leta fram egna studier som bevisar antingen det ena eller det andra. Eller så rotar du i din hög med vetenskapliga tidningar, där finns det säkert något matnyttigt.

Anledningen till att jag inte sitter och "hjälper" dig med länkar osv är att jag aldrig kommer hitta någon du blir nöjd med. Det är ok. Du får tycka att det är ok att missbruka cannabis under graviditeten. Du är nämligen inte mamma till mina barn och med all säkerhet är du inte heller någon jag någonsin kommer umgås med heller!
  • Iarwain
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 19:31:17 följande:
    Du är säkert lika bra på att googla som jag, det står dig fritt att leta fram egna studier som bevisar antingen det ena eller det andra. Eller så rotar du i din hög med vetenskapliga tidningar, där finns det säkert något matnyttigt. Anledningen till att jag inte sitter och "hjälper" dig med länkar osv är att jag aldrig kommer hitta någon du blir nöjd med. Det är ok. Du får tycka att det är ok att missbruka cannabis under graviditeten. Du är nämligen inte mamma till mina barn och med all säkerhet är du inte heller någon jag någonsin kommer umgås med heller!

Jag blir nöjd om du hittar en artikel,publicerad i en peer-review tidsskrift, som säger det du påstår. Men för säkerhet måste studien även ha upprepats, med samma resultat. Det är vad som krävs för att vetenskapligt säkerställa något. Allt annat är ovetenskapligt tyckande och verkar vara vad du pysslar med...
  • Anonym (Maria)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:23:29 följande:

Hmm, om jag någonsin skulle bli publicerad i Nature skulle jag kunna dra mig tillbaka.... Men... Den studien säger ingenting om cannabis rökningens eventuella positiva effekter på schizofreni. Man har här tagit ut ett verksamt ämne (CBD), framställt syntetiskt och använt. Det går inte att dra paralleller med att röka på...
    Fast den är inte vetenskaplig enligt Ulrik väl? Eller har det ändrats senaste tiden? Jag tänkte också på det du skriver, men jag orkar inte tjäbbla med knarkarna mer. Det är helt lönlöst. De försvarar sin  drog med näbbar och klor och vill nu ge den till sina ofödda barn.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.