• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Malmö01
    ClaraV skrev 2014-01-05 17:59:02 följande:
    Det finns forskning som tyder på att det ÄR skadligt att röka cannabis när man är gravid. Och att SKADA SITT BARN för att man inte kan hålla sig borta från att röka ÄR ATT MISSBRUKA. DU försvarar ju människan som sitter och är påtänd största delen av sin vakna tid och påstår att denna inte missbrukar. Personen jag ställde frågan till har för övrigt inte försvarat sig själv. Utan det är DU som hoppat på mig om att jag har fel. Har du hört en annan historia från personen jag ifrågasatte? För om inte så gör ju du exakt samma sak. Eller nej, du antar att personen INTE missbrukar. Men du har ju inte mer fakta än mig och bör därför inte säga så mycket. Och du. Jag tänker inte säga ett ord till till dig, jag har inget i utbyte av att diskutera detta med någon som inte ens vågar stå för sina åsikter och visa vem den är.

Var har du hittat den faktan? För inte är den en godkänd undersökning för då skulle jag ha läst det själv med ganska stor sannolikhet.
  • korralin

Jag röker cannabis dagligen men skulle absolut sluta ifall jag blev gravid (och bestämde mig för att behålla).
    Det finns inga som helst belägg för att det skulle vara nyttigt att inta cannabis under graviditet och det finns skiljeaktiga meningar om huruvida det är skadligt eller ej. Med den vetskapen i ryggen så är det oansvarigt och egoiskt att fortsätta röka under graviditeten. 

• Anonym (Maria)
    Tokfrans skrev 2014-01-05 17:59:45 följande:
    Alla har olika åsikter om allt, och de borde alla respektera. Behöver inte vara eniga, men ändå respektera de.
    Om nu någon vill ta en "spliff" så låt dom, de är deras ensak, och skadar de barnet, ja då hoppas jag dom känner skuld.
    Inte tror jag en mamma eller pappa sitter och röker framför sitt barn, utan ute någon helg och vill unna sig en? en "vettig" person pratar jag om då, såklart. De gör dom inte till en dålig förälder? 
    En dålig förälder är enligt mig, en som misshandlar, tar ej hand om sina barn (skiter i dom), våldtar osv osv.
    Då har vi olika uppfattningar om vad en dålig förälder är. Enligt mig behöver det inte gå till ytterligheterna du skriver om för att man ska förtjäna epitetet, det gör man långt tidigare. Som när man utsätter sitt barn för onödiga risker, till exempel.
  • Anonym (---)
    ClaraV skrev 2014-01-05 17:59:02 följande:
    Det finns forskning som tyder på att det ÄR skadligt att röka cannabis när man är gravid. Och att SKADA SITT BARN för att man inte kan hålla sig borta från att röka ÄR ATT MISSBRUKA.

DU försvarar ju människan som sitter och är påtänd största delen av sin vakna tid och påstår att denna inte missbrukar.
    Personen jag ställde frågan till har för övrigt inte försvarat sig själv. Utan det är DU som hoppat på mig om att jag har fel. Har du hört en annan historia från personen jag ifrågasatte? För om inte så gör ju du exakt samma sak. Eller nej, du antar att personen INTE missbrukar. Men du har ju inte mer fakta än mig och bör därför inte säga så mycket.

Och du. Jag tänker inte säga ett ord till till dig, jag har inget i utbyte av att diskutera detta med någon som inte ens vågar stå för sina åsikter och visa vem den är.

Nej, det finns ingen tillförlitlig forskning i västvärlden då det alltid handlar om flera droger där cannabis blir till syndabock.

Jag håller mig till fakta helt enkelt, fakta säger oss att det inte finns nån missbruk så länge man inte uppfyler vårdens kriterier, ä'r det så svårt att förstå?
    du kan absolut hålla på med några hemmasnikrande åsikter om vad missbruk är men det förändrar ingeting, sen hoppar jag inte på folk per se, jag svarar i omkring samma ton som inlägget jag bemöter, i såna här teman brukar tonen var brysk av dom som hoppar på ts och tillskriver denna egenskaper dragna från röven.

• Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:56:55 följande:
    Jag har inte det sparat på datorn, googla på DR Melanie dreher och the jamaican study, en av dom få eller kanske till och med det enda studien som är gjort på strikt cannabisrökande kvinnor, då inte som i västvärlden undersöker jointrökande kvinnor och tillskriver cannabis tobakens biverkningar.  

Jag har läst den Jamaicanska studien, den har stora brister. Är Melanies studier av samma klass så är det ingenting att gå på. Ge mig en länk, så ska jag se om de håller god forskningsnivå. Vilka tidsskrifter är de publicerade i?
  • Anonym (---)
    Anonym (M) skrev 2014-01-05 18:00:37 följande:

Nä du jag studerar hjärnans anatomi och psykologi och rapporterna tyder på starka kopplingar mellan regelbundet bruk av Cannabis och Schizofreni det är b la därför det är olämpligt att använda det i medicinskt syfte.

Underligt, varför har man då inte sett detta i statistiken?

Det har gjorts flertal undersökningar i flertal länder där cannabisbruk har stigit med flera hundra procent under mätperioden men man hittade ingen som helst linjär ökning bland dom med psykisk ohälsa.

Ursäkta? Cannabis är en av dom mest allsidiga mediciner vi har tillgång till, verksam ä'ven mot schitzofreni där den toppar antipsykotiska lagliga piler och du säger vad?

• Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-05 18:07:40 följande:

Jag har läst den Jamaicanska studien, den har stora brister. Är Melanies studier av samma klass så är det ingenting att gå på. Ge mig en länk, så ska jag se om de håller god forskningsnivå. Vilka tidsskrifter är de publicerade i?

Ja det har den, inga andra droger var inblandade så det var svårt att ge cannabis egenskaper vi anser den ha.

Du har läst jamaican studie men är omedveten om vem som har utfört den?

okey.

• Anonym (Maria)
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:07:42 följande:

Underligt, varför har man då inte sett detta i statistiken?

Det har gjorts flertal undersökningar i flertal länder där cannabisbruk har stigit med flera hundra procent under mätperioden men man hittade ingen som helst linjär ökning bland dom med psykisk ohälsa.

Ursäkta? Cannabis är en av dom mest allsidiga mediciner vi har tillgång till, verksam ä'ven mot schitzofreni där den toppar antipsykotiska lagliga piler och du säger vad?

Cannabis är självklart inte mer verksamt än antipsykotiska överlag. Sprid inte lögner som kan få människor att självmedicinera med förödande konsekvenser.
  • Anonym (pucko)
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:55:33 följande:

jaså det är det?

Av vilken drog om jag får fråga då cannabis saknar sådana egenskaper.

Källa på det?
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.