• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Reflexen

Zora:

Jag skulle tro att ökningen idag är tillräcklig, så att du kommer få ÄL utsatt till igår.

• Zora

Reflexen: Okej, tack! Om det stämmer att ÄL var igår så finns det ju kanske en liiten chans att det blir en bebis även fast det i så fall var 2-3 dagar innan ÄL vi hade det lite trevligt. Men jag hyser inga större förhoppningar..

• Lavelii

Ny i tempvärlden och har inte tempat på allvar förrän de senaste dagarna. Så jag vet att det är för tidigt att säga något alls. Men skulle ändå vilja fråga... De senaste dagarna har min morgontemp legat på 36.8 grader. Idag på morgonen låg de på 36.2.

Enligt min app skulle jag haft ÄL i lördags men har nog inte haft det...sjunker tempen innan eller efter ÄL?? Så förvirrande detta är!! tacksam för svar och lite tips.

Måste man verkligen T ex fortf ligga kvar i sängen när man tar tempen? Gör det jättestor skillnad att gå knappa 2 meter till toaletten liksom eller?? Haha

• Reflexen

Hej o välkommen Lavelii!

Man behöver nästan tempa en hel månad innan man kan se nåt riktigt mönster, så du får ge dig till tåls ett litet tag till.

Du ska tempa innan du gått upp, för du ska mäta din vilotemp o den har du bara innan du rört på dig. Lägg tempen på sängbordet o tempa liggandes så får du mest korrekt resultat.

Din vilotemp ligger på en viss nivå, tex 36,2, mellan mens och ÄL. När ÄL sker höjs vilotempen med några tiondels grader, till tex 36,5. Där ligger den sen kvar fram till mens. Om du inte är gravid sjunker tempen strax innan eller i början av mensen. Om du är gravid sjunker tempen inte.

Tempen kan också variera någon tiondel hit eller dit från dag till dag, utan att det betyder något.

• Vikkan333
    Reflexen skrev 2014-07-07 15:16:03 följande:

Så roligt! Grattis Vikkkan!! Vad härligt, då tog det ju inte så lång tid smile1.gif

Nä andra äl:en. ;) hur känner du dig?
  • Reflexen
    Vikkan333 skrev 2014-07-07 22:06:29 följande:

Nä andra äl:en. ;) hur känner du dig?

Jag mår fint, känner mig precis som vanligt På gott o ont, lite svårt att tro på det när jag inte märker av graviditeten liksom. Jag hade dock inga krämpor m dottern heller, så det ska nog va så för mig!

Hur känner du dig? Blir det nedkomst i mars?

Jag hade ju jättemånga symptom (molvärk, flytningar, varm, ömma bröst mm) i början, typ från ÄL+5 till nån vecka senare. Nu är det bara lite ömma bröst ibland.
  • Vikkan333
    Reflexen skrev 2014-07-07 22:58:27 följande:
    Jag mår fint, känner mig precis som vanligt smile5.gif På gott o ont, lite svårt att tro på det när jag inte märker av graviditeten liksom. Jag hade dock inga krämpor m dottern heller, så det ska nog va så för mig!

Hur känner du dig? Blir det nedkomst i mars?

Jag hade ju jättemånga symptom (molvärk, flytningar, varm, ömma bröst mm) i början, typ från ÄL+5 till nån vecka senare. Nu är det bara lite ömma bröst ibland.
    Kanske att brösten spänner lite mer och magen molar lite lite mer kissnödig men annars ok. Tidigare grav har gått smärtfritt så jag hoppas på det igen. :)
  • Reflexen

Här blev det missfall... Trist! Får väl börja tempa igen, så jag ser när kroppen kommer igång.

• carro90
    Reflexen skrev 2014-07-24 15:15:12 följande:

Här blev det missfall... Trist! Får väl börja tempa igen, så jag ser när kroppen kommer igång.

Nej, fy vad tråkigt!! :( Vilken vecka va du i? 

Håller verkligen tummarna för att din kropp kommer igång snart igen! :(

• Reflexen
    carro90 skrev 2014-07-24 16:03:16 följande:

Nej, fy vad tråkigt!! :( Vilken vecka va du i? 

Håller verkligen tummarna för att din kropp kommer igång snart igen! :(

Jag var i v12, men fostret hade dött i v 7. (Så är ju eg en missed abortion) Jag började blöda i lördags. Var inne på koll i måndags, då såg läkaren att det var dött o för litet.

Hur går det för dig?
Svar på tråden Tempar/Fertility friend