Jag gillar inte heller hormoner.. Åt p-piller i runt 8 år, sen ledsnade jag på alla biverkningar och började använda Persona i kombination med pessar. Men jag tyckte det var krångligt att använda Persona och litade inte riktigt på pessaret, så då bytte jag till Lady-Comp + kondom.
Lady-Comp fungerar utmärkt om man har lite disciplin och inte har problem med kondomanvändande alt avhållsamhet. Sen blir det ganska många dagar som man måste använda kondom eller inte har sex. Hela mensperioden är ju grön, men jag är inte så bekväm med sex då.
Ju mer regelbunden cykel man har och ju längre man använt den desto färre röda dagar. Som exempel hade jag förra månaden 15 gröna dagar (mens ca 5-6 av dessa) 11 röda och 2 gula. Innan förra graviditeten tror jag att det var ungefär samma antal röda dagar. Kanske några färre.
Jag har använt den + kondom i runt 6 år och det har fungerar perfekt, utom en gång... då dottern blev till så den är ju inte en 100% säker metod. Vi var oerhört noga med kondom de gula och röda dagarna pga att vi inte varit tillsammans så länge (3 mån), men ändå blev det ett barn. Fattar inte hur det gick till faktiskt.. Borde varit omöjligt
Hur vi gör med p-medel efter nästa barn (om vi nu får något mer) vet jag inte. Skulle egentligen vilja ha något där man slipper kondom och funderar på kopparspiral alt hormonspiral (om det ger färre biverkningar än p-piller) men jag vet inte... Främmande föremål i kroppen känns lite läskigt. Så vi får väl se hur det blir.