• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Zora

Ja du har nog rätt i att jag kan ta bort den. Gör väl knappast någon skillnad

E88: jag använder en P-dator som termometer (Lady-Comp) Har använt den tidigare i syfte att inte bli gravid, men fortsatt nu eftersom den ju går att använda i omvänt syfte också. För in siffrorna i FF för jag tycker att det blir överskådligare så. Den piper dock en hel del.. Inget problem för mig iof för dottern är den som väcker mig för temp. tagning (vaknar i princip ofelbart mellan 05.50 och 06.15).

Jag använder inte äl tester ännu eftersom vi i princip har sagt att det blir när det blir. Men jag känner att jag nog kommer att prova dessa om det inte tar sig relativt snart. Sambon är inte så förtjust i allt planerande och analyserande så jag får nog använda dom lite i smyg isåfall, precis som jag håller lite koll på äl redan nu med tempen lite halvt i smyg

• Reflexen

Jag har en termometer som piper en del, men den verkar dock inte störa dottern nämnvärt de mornar hon sover hos oss. Om jag ska skaffa en ny, vill jag ha en som mäter riktigt fort. Min tar närmare en minut på sig.

Zora: tycker ni att lady compen funkar bra som p-medel? Jag gillar inte hormonbaserade p-metoder, så vill ha alternativ när det är dags att skydda sig igen.

Anv inte ÄL-tester.

• Zora

Jag gillar inte heller hormoner.. Åt p-piller i runt 8 år, sen ledsnade jag på alla biverkningar och började använda Persona i kombination med pessar. Men jag tyckte det var krångligt att använda Persona och litade inte riktigt på pessaret, så då bytte jag till Lady-Comp + kondom.

Lady-Comp fungerar utmärkt om man har lite disciplin och inte har problem med kondomanvändande alt avhållsamhet. Sen blir det ganska många dagar som man måste använda kondom eller inte har sex. Hela mensperioden är ju grön, men jag är inte så bekväm med sex då.

Ju mer regelbunden cykel man har och ju längre man använt den desto färre röda dagar. Som exempel hade jag förra månaden 15 gröna dagar (mens ca 5-6 av dessa) 11 röda och 2 gula. Innan förra graviditeten tror jag att det var ungefär samma antal röda dagar. Kanske några färre.

Jag har använt den + kondom i runt 6 år och det har fungerar perfekt, utom en gång... då dottern blev till så den är ju inte en 100% säker metod. Vi var oerhört noga med kondom de gula och röda dagarna pga att vi inte varit tillsammans så länge (3 mån), men ändå blev det ett barn. Fattar inte hur det gick till faktiskt.. Borde varit omöjligt

Hur vi gör med p-medel efter nästa barn (om vi nu får något mer) vet jag inte. Skulle egentligen vilja ha något där man slipper kondom och funderar på kopparspiral alt hormonspiral (om det ger färre biverkningar än p-piller) men jag vet inte... Främmande föremål i kroppen känns lite läskigt. Så vi får väl se hur det blir.

• Reflexen

Lady comp låter ju bra, ungefär som att "bara" tempa m ff, fast med prognoser för ett dygn framåt.

För mig är inte spiral så lockande. Har rikliga blödningar o då är kopparspiral inte så bra.

Anv p-piller innan dottern o kondom efter det. Om jag inte hittar nåt annat, så blir det väl kondom i fortsättningen också.

.

• Zora

Fortfarande hög temp, men imorse vaknade lilla fröken vid 4 och somnade inte förrän vid 5 (vilket förstås gällde även mig) Tempen togs vid 7 så lite senare än vanligt. Av erfarenhet vet jag att tempen kan dippa när som helst. Ibland har min temp varit hög ända fram till dagen då mensen anländer och sedan dykt. Så det är väl bara att fortsätta vänta och se. Känner dock den vanliga mensvärken som jag brukar ha ända från äl och fram till mensen, så är väl inte så hoppfull.

• Reflexen

Zora, det blir svårt när barnen väcker en så man måste tempa "fel" tid.

Kurvan ser ju helt normal ut, lite hoppig bara. Håller tummarna för att du inte får nån sänkning!

• E88

Jaha så kom lingonveckan. Men nu är jag taggad ska köpa ÄL-test, ny termometer och någon ny leksak kanske ;) kan bli rätt intensivt tänker jag :P hur brukar tempen bete sig precis innan äl kommer?

• Reflexen

Tråkigt E88!

Man kan inte se på tempen att ÄL är på gång, får en höjning först efter att ÄL skett. FF gör en uppskattning om när de fertila dagarna är, men absolut svar får man först när ÄL konstaterats.

• Zora

Jahapp... Tempen har sjunkit så jag antar att mensen kommer imorgon, eller vad tror ni? Skit också

Svar på tråden Tempar/Fertility friend