• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Venne

Men oj, av någon anledning syntes inte sista sidan när jag läste innan. Svarade på gammalt inlägg.

• Fiiaaa
    Reflexen skrev 2014-08-26 23:51:51 följande:

Hej o välkomna till alla nya!

Fiiaaa: min tempsänkning kan komma både före o efter att mensen dragit igång, verkar vara lite olika för mig.

Fjällsippa: jag tror du kan ringa gyn när som helst, de vet ju om de vill ha in dig nån speciell tid i cykeln. Ibland är det ju lång väntetid också..

Ja min tempsänkning brukar oftast komma samma dag, men ibland har den kommit dagen efter. Dock var det första gången jag fick tempsänkning och mesen drog igång först dagen efter. Men det finns ju en första gång för allt, hehe. Har bestämt mig för att varken tempa eller äl-testa kommande månader, behöver släppa lite på kontrollen och fokusera på annat känner jag. Återkommer säkert till forumet om ett par månader eller så =) Lycka till!
  • Reflexen

Fiiaaa: Förstår att du tar en paus från FL eett tag, det kan bli lite mycket ibland.

Lycka till!! Hoppas att du inte behöver komma tillbaka till den här tråden med annat än plusbesked

• plopp76

Hej, är nygammal på att tempa. Gjorde det för två år sen men slutade... nu kör jag igen :) Vill bara fråga om det är bättre att köpa en termometer med två decimaler eller om jag kan ha min vanliga som jag använder i munnen för att mäta feber? 

Det finns ju såna med två decimaler, basala termometrar, är det bättre eller duger den jag har?

Tack på förhand!

• Reflexen

Hej Plopp!

Jag har en vanlig digital termometer, tror jag. Den har iofs två decimaler o behöver ganska lång tid på sig för att mäta (typ 45 s kanske, men det känns som en evighet )

FF rekommenderar ju en basaltermometer men jag tror din vanliga funkar. Jag misstänker att huvudsaken är att man anv samma hela tiden/cykeln så inte tempen diffar pga att man byter termometer.

• plopp76
    Reflexen skrev 2014-08-29 21:54:43 följande:

Hej Plopp!

Jag har en vanlig digital termometer, tror jag. Den har iofs två decimaler o behöver ganska lång tid på sig för att mäta (typ 45 s kanske, men det känns som en evighet )

FF rekommenderar ju en basaltermometer men jag tror din vanliga funkar. Jag misstänker att huvudsaken är att man anv samma hela tiden/cykeln så inte tempen diffar pga att man byter termometer.

Tack! Då struntar jag i att köpa en ny :) Har klockan på 06.00 varje morgon så jag kan tempa samma tid. Lite surt på helgen bara, får hoppas jag kan somna om bara!
  • Reflexen

Jag tempar när jag vaknar. Det brukar diffa på nån timme hit å dit, men jag vaknar ofta mellan 05:30-07:00 både helg o veckodagar. Om jag får en temp som är högre/lägre än förväntat o jag vaknat annan tid än vanligt, så kryssar jag i discarded o slipper den i kurvan.

Använder notes-fältet rätt mycket för noteringar om sömn, molvärk o sånt. Tycker det är lättare än att kryssa i rutor överallt. Jag har gratisversionen, så kan tänka mig att det är lite annorlunda m betal-FF.

• plopp76

Ok, så det är viktigare att tempa direkt när man vaknar än att det är exakt samma tid? I morse vaknade jag till vid 5.15, slumrade till 5.50 då jag var så kissnödig att jag var tvungen att hå upp... Tempade innan jag gick upp precis. Kurvan ser helt koko ut! Men jag får ta denna cykel som en test-cykel tror jag... Det är ju egentligen inte så mycket att lita på denna gång då jag började efter ÄL :)

• Fjällsippa

Jag har för mig att man ska ha legat i sängen typ tre timmar när man tar tempen. För om man går upp så ökar den. Mitt problem är att jag ibland vaknar tidigt på morgonen och är sjukt kissnödig. Då måste jag antingen hålla mig eller ta tempen fast det känns som det är mitt i natten. Om jag inte har sovmorgon och kan sova ytterligare tre timmar efter jag tagit tempen.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend