• plopp76

Tempar/Fertility friend

Hej, är nygammal på att tempa. Gjorde det för två år sen men slutade... nu kör jag igen :) Vill bara fråga om det är bättre att köpa en termometer med två decimaler eller om jag kan ha min vanliga som jag använder i munnen för att mäta feber? 

Det finns ju såna med två decimaler, basala termometrar, är det bättre eller duger den jag har?

Tack på förhand!

• plopp76
    Reflexen skrev 2014-08-29 21:54:43 följande:

Hej Plopp!

Jag har en vanlig digital termometer, tror jag. Den har iofs två decimaler o behöver ganska lång tid på sig för att mäta (typ 45 s kanske, men det känns som en evighet )

FF rekommenderar ju en basaltermometer men jag tror din vanliga funkar. Jag misstänker att huvudsaken är att man anv samma hela tiden/cykeln så inte tempen diffar pga att man byter termometer.

Tack! Då struntar jag i att köpa en ny :) Har klockan på 06.00 varje morgon så jag kan tempa samma tid. Lite surt på helgen bara, får hoppas jag kan somna om bara!
  • plopp76

Ok, så det är viktigare att tempa direkt när man vaknar än att det är exakt samma tid? I morse vaknade jag till vid 5.15, slumrade till 5.50 då jag var så kissnödig att jag var tvungen att hå upp... Tempade innan jag gick upp precis. Kurvan ser helt koko ut! Men jag får ta denna cykel som en test-cykel tror jag... Det är ju egentligen inte så mycket att lita på denna gång då jag började efter ÄL :)

• plopp76

Hej!

Jag är ju som sagt lite ny på att tempa? men jag har en fråga:

När jag ska skriva in tempen så går jag in i mappen och trycker på "temp" och skriver in tempen.

Men går man in på "data" så finns det ju ett ställe där man kan skriva in tempen också? Där i den menyn finns det även en inställning för tid. Det står förvalt 12.00 AM där och jag ändrar aldrig det. Borde jag ändra där? Och vilken tid är det då jag ska skriva in? 

• plopp76
    Zora skrev 2014-09-03 09:23:32 följande:
    Jag brukar trycka på dagen i kalendern, då kommer man också till "data". Tiden du fyller i är den tid du tar tempen på morgonen. Är det alltid samma tid kan du ju gå in under "temp" annars ändrar du tiden under data.

FF använder tiden i sin analys av hur tillförlitlig temperaturen är. Tar man tempen vid olika tider kan man i sitt diagram få tomma ringar, vilket indikerar att tempen den dagen kanske inte är helt korrekt.
    Aha! Ok, så om jag har testat samma tid varje morgon så kan jag alltså ställa in tiden en gång bara? 

Jag ska kika lite mer i appen och bekanta mig. Tack för hjälpen!
  • plopp76
    AnnC skrev 2014-09-03 10:24:03 följande:

Men fyller ni in på datorn då?
    Jag har iphone och på min app står den tiden som är då jag fyller i, så behöver aldrig tänka på det. Om man inte fyller i senare än vad tempar då men jag fyller alltid i med en gång..

Jag fyller i i min app, visserligen inte iPhone utan en Samsung (android). Där står det alltid 12.00 AM? Men nu vet jag ju att jag ska ändra det med så då är det ok :) Kanske går det att förinställa tiden på nåt vis på den tid som jag har klockan på?
  • plopp76

Hej!

Det är min första månad som FF-are? och jag har plussat :) Så här ser min kurva ut om nån är nyfiken:

Nu hoppas jag att det håller i sig och blir en bebis av det med :)

Svar på tråden Tempar/Fertility friend