• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • mavidyz

Hallå!

Jag är ny på det här med temp. Orkade inte läsa igenom hela tråden,
    men jag har för mig att om man tempar olika tider på morgonen måste
    man justera resultatet lite? Hur funkar det?
    Försöker att alltid tempa samma tid, men ibland funkar det inte pga
    jobb eller att man helt enkelt vaknar mkt tidigare av olika anledningar. 
    Dessutom kan jag inte tempa de mornar jag jobbar natt, stör det mkt?

• Reflexen

Hej o välkomna till nykomlingarna!

Fjällsippa: hur gick det för dig? Har tempen hoppat upp? Försvann smärtan? Hoppas det bara var nåt tillfälligt. Själva ägglossningen kan ju ha uteblivit även om ÄL-test ger utslag, de mäter ju halten av hormon, inte själva äggets lossnande.

Venne: hoppas tempningen ska hjälpa er i jakten på ett plus! Jag tycker att jag lärt mig mycket på bara några månader, har mycket bättre koll på kroppen nu. Din kurva ser onekligen intressant ut har du tempat olika tider? Min temp ändras lite om jag sover längre eller kortare än vanligt. Jag tar ibland om tempen om jag inte tycker den verkar stämma, tror att jag ibland har termometern lite fel i munnen tex. Fortsätt du, så ser du vad som händer.

Mavidyz: jag justerar inte för olika tider, så vet inte hur man gör. Vaknar iofs ungefär samtidigt alla dagar ändå. Om någon temp verkar helt tokig så markerar jag den som felaktig/discard, för att slippa den i kurvan.

Vet inte hur du ska göra när du jobbar natt, har du kollat FAQ på ff:s hemsida?

Att tempa funkar superbra på mig! Hoppas alla ni också kommer att få lättolkade o enkla kurvor! Och fina plus inom kort

• Venne

Jo, det har skiftat mellan ca 6-8 på morgonen. Är det jättenoga med att hålla en exakt tid? Jag räknade bort en där jag sov till nästan 12, då fick jag en sån där plötslig topp. Men jag har kollat runt och jämfört kurvor och har inte sett en enda som liknar min. Känns lite konstigt.

• Fjällsippa

Reflexen: jo, jag hade som träningsvärk i magen i några dagar, som avtog mer och mer. Nu sen igår känner jag absolut ingenting.

I fredags kväll (äl+2/3) kände jag mig helt sjuk, trodde jag hade hög feber men det var bara lite förhöjt. Och igår morse var tempen högre än vad den är normalt, men ingen feber och jag kände mig inte febrig. Nu är den vad den brukar vara efter äl, dvs den har sjunkit något igen, men ändå över linjen, om du vet vad jag menar.

När jag var typ 15 fick jag en dag superont i magen, åkte in till akuten och det visade sig vara en gulkroppscysta. Jag funderar på om det kan ha varit samma nu igen.

Jag är rätt säker på att det inte blev någon befruktning den här gången, oavsett om ägget släppte eller inte. Det känns bara som det har varit för mycket den här gången, hade ju svamp också. Så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så jag får mens, mensen går över och vi kan prova igen.

Äl +4/5 idag så det är länge att vänta....

• Zora

Var ett tag sedan jag var in här. Välkommen ni nya! jag är inte så duktig på att analysera kurvor, men den ser ju väldigt intressant ut Venne. Bara att fortsätta tempa och se vart den tar vägen

Fjällsippa: har du så du kan lägga in en bild på din kurva? Jag tycker det är lättare att försöka tolka när man ser kurvan. Jag brukar också få ont i magen vid ägglossning och det har kommit antingen någon/några dagar innan äl enligt tempen, eller precis på äl dagen. Den här månaden tänkte jag testa med äl stickor också, så jag ser om smärtan överensstämmer med när tempen säger att äl var (misstänker att FF ibland sätter äl lite fel, pga att det ibland varierar lite med tidpunkten jag tar tempen, och att smärtan är då den verkliga äl är). Så nu hoppas jag att jag får äl den här månaden och att jag även får den där smärtan jag brukar ha.

• mavidyz

Ok! Var någon morgon när jag tempade ca två timmar tidigare som det var
    lägre temp (normal 36,5 och hade 36,1 den morgonen) men det var bara den 
    gången, sen gick det tillbaka till normalt. 
    Gör det något om man hoppar över någon morgon här och var?
    När jag jobbar natt sover jag väldigt olika mycket (har inte vaken natt) och ibland
    kan jag sova några timmar i sträck och ibland inte alls så blir ju inte bra att tempa
    då vad jag har förstått. Ibland måste jag även vara snabb upp även om jag sovit
    några timmar i sträck och då hinner jag ju inte tempa innan jag är upp och 
    springer ;) Allt hänger på min brukare.

• Fjällsippa
    Zora skrev 2014-08-24 15:47:55 följande:

Fjällsippa: har du så du kan lägga in en bild på din kurva? Jag tycker det är lättare att försöka tolka när man ser kurvan. Jag brukar också få ont i magen vid ägglossning och det har kommit antingen någon/några dagar innan äl enligt tempen, eller precis på äl dagen.

Jag använder ju en annan app, NaturalCycles, och kurvan blir inte lika överskådlig, men lägger in en bild. Jag brukar ha en ganska tydlig höjning vid äl, men det är det inte här. Sen fick jag kvällsfeber kvällen innan tempen är som högst här på kurvan. Vet inte om det hörde ihop med smärtan i samband med äl, febern kom ju två dagar senare.

Jag har fortfarande ont , eller snarare känningar ibland men nu känns det mer i mitten, och nästan bara efter jag har kissat. Då liksom drar det i vad som känns som blåsan. Inte ont och inte svider utan drag, lite som träningsvärk.

Jag har kollat och det är inte uvi. Är lite orolig att det ska vara svampen jag hade, men den är ju borta.

• Zora

Jag tycker din graf ser ut ungefär som mina brukar göra. Jag får oftast inte en markant höjning efter äl, utan tempen brukar smyga sig upp. Sen om det har någon betydelse har jag ingen aning om, kanske någon annan som vet?

Din höga temp efter äl beror troligen på febern skulle jag säga. Angående magont bör det väl inte ha med svamp att göra tycker jag, för det ger väl inte sådana symptom överhuvudtaget? Själv brukar jag ha ont i magen från äl till mensen. Först ganska skarp smärta vid äl och sedan övergår det till att känns som allt från mensvärk till dragningar eller bara en känsla av svullnad eller "trötthet" i mage (och ibland även i ryggslutet). Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag hade aldrig så innan jag fick första barnet, det har kommit senare. Men det är väldigt störande att "alltid" ha ont, förutom vid mens, då går det över av någon anledning. Har läst någonstans att det kan komma ut vätska i buken vid äl och att det kan göra ont. Kanske är det? Men det är bara spekulationer.

• Zora
    mavidyz skrev 2014-08-25 10:19:05 följande:

Ok! Var någon morgon när jag tempade ca två timmar tidigare som det var

lägre temp (normal 36,5 och hade 36,1 den morgonen) men det var bara den 

gången, sen gick det tillbaka till normalt. 

Gör det något om man hoppar över någon morgon här och var?

När jag jobbar natt sover jag väldigt olika mycket (har inte vaken natt) och ibland

kan jag sova några timmar i sträck och ibland inte alls så blir ju inte bra att tempa

då vad jag har förstått. Ibland måste jag även vara snabb upp även om jag sovit

några timmar i sträck och då hinner jag ju inte tempa innan jag är upp och 

springer ;) Allt hänger på min brukare.

Om man hoppar över här och där är väl risken att grafen blir svårtolkad. Man kanske inte kan utläsa när äl varit. Lika så när man tempar olika tid. Då kan man få en väldigt hoppig kurva som är svår att tyda.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend