• Fjällsippa

Tempar/Fertility friend

Hej! Jag hoppar in här med en fråga som någon kanske kan svara på?

Jag tempar sedan ca ett år tillbaka. Först som p-medel, nu i motsatt syfte.

Idag är det BIM-3 och min temp. har stigit de sista dagarna. Inte mycket, bara ca 0,1-0,2 grad över vad den brukar. Det ger mig ändå lite hopp om att det kanske har tagit sig den här gången, även om jag vet att stegringen är väldigt liten. Det jag undrar är om temperaturen i rummet man sover i inte påverkar kroppstemperaturen. Det var 26 grader i morse när jag vaknade. Klart man blir varm av det?! Men, andra morgnar när det har varit så här varmt i rummet så har jag inte legat så här högt. Men som sagt, höjningen är inte särskilt hög.

Vad jag undrar är egentligen hur ni förhåller er till rummets temperatur, hur påverkar det kroppstemperaturen?

• Fjällsippa
    Reflexen skrev 2014-08-03 10:23:20 följande:

Hej Fjällsippa!

Jag vet inte hur rumstempen påverkar ens egen temp. Har inte tempat under de varma sommarveckorna, så har ingen egen erfarenhet. Har nån gång vaknat varm o svettig o då haft lite högre temp, men det kan ju vara en släng av feber oxå

Hoppas att din temp håller sig hög nu då! Spännande dagar

Tyvärr gjorde den inte det, utan dippade och i vanlig ordning kom fröken Röd.
  • Fjällsippa

Hej. Hoppas jag får vara med här trots att jag inte använder FF utan en annan app. Men ni verkar ha koll på det här med temperaturen.

Jag fick positivt äl-test i söndags och beräknade att jag skulle ha ägglossning i tisdags. Men den där temphöjningen kom inte. Bara sakta har den smugit sig uppåt och Idag ligger tempen precis på medellinjen. Min app menar att jag inte har haft ägglossning än. Men eftersom testet var positivt i söndags så bör den ju ha varit?!

Igår fick jag väldigt ont på vänster sida i magen. Det höll i sig från lunch till kvällen ungefär. Jag har aldrig känt av ägglossningen förut så jag är mycket tveksam till om det kan ha varit det. Kanske var det bara gaser... :) idag känner jag mig iofs lite öm i vänster sida och kring naveln.

Vad tror ni, är det kört den här månaden? Något man borde kolla upp?

• Fjällsippa

Reflexen: jo, jag hade som träningsvärk i magen i några dagar, som avtog mer och mer. Nu sen igår känner jag absolut ingenting.

I fredags kväll (äl+2/3) kände jag mig helt sjuk, trodde jag hade hög feber men det var bara lite förhöjt. Och igår morse var tempen högre än vad den är normalt, men ingen feber och jag kände mig inte febrig. Nu är den vad den brukar vara efter äl, dvs den har sjunkit något igen, men ändå över linjen, om du vet vad jag menar.

När jag var typ 15 fick jag en dag superont i magen, åkte in till akuten och det visade sig vara en gulkroppscysta. Jag funderar på om det kan ha varit samma nu igen.

Jag är rätt säker på att det inte blev någon befruktning den här gången, oavsett om ägget släppte eller inte. Det känns bara som det har varit för mycket den här gången, hade ju svamp också. Så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så jag får mens, mensen går över och vi kan prova igen.

Äl +4/5 idag så det är länge att vänta....

• Fjällsippa
    Zora skrev 2014-08-24 15:47:55 följande:

Fjällsippa: har du så du kan lägga in en bild på din kurva? Jag tycker det är lättare att försöka tolka när man ser kurvan. Jag brukar också få ont i magen vid ägglossning och det har kommit antingen någon/några dagar innan äl enligt tempen, eller precis på äl dagen.

Jag använder ju en annan app, NaturalCycles, och kurvan blir inte lika överskådlig, men lägger in en bild. Jag brukar ha en ganska tydlig höjning vid äl, men det är det inte här. Sen fick jag kvällsfeber kvällen innan tempen är som högst här på kurvan. Vet inte om det hörde ihop med smärtan i samband med äl, febern kom ju två dagar senare.

Jag har fortfarande ont , eller snarare känningar ibland men nu känns det mer i mitten, och nästan bara efter jag har kissat. Då liksom drar det i vad som känns som blåsan. Inte ont och inte svider utan drag, lite som träningsvärk.

Jag har kollat och det är inte uvi. Är lite orolig att det ska vara svampen jag hade, men den är ju borta.

• Fjällsippa
    Zora skrev 2014-08-26 08:41:27 följande:

Jag tycker din graf ser ut ungefär som mina brukar göra. Jag får oftast inte en markant höjning efter äl, utan tempen brukar smyga sig upp. Sen om det har någon betydelse har jag ingen aning om, kanske någon annan som vet?

Din höga temp efter äl beror troligen på febern skulle jag säga. Angående magont bör det väl inte ha med svamp att göra tycker jag, för det ger väl inte sådana symptom överhuvudtaget? Själv brukar jag ha ont i magen från äl till mensen. Först ganska skarp smärta vid äl och sedan övergår det till att känns som allt från mensvärk till dragningar eller bara en känsla av svullnad eller "trötthet" i mage (och ibland även i ryggslutet). Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag hade aldrig så innan jag fick första barnet, det har kommit senare. Men det är väldigt störande att "alltid" ha ont, förutom vid mens, då går det över av någon anledning. Har läst någonstans att det kan komma ut vätska i buken vid äl och att det kan göra ont. Kanske är det? Men det är bara spekulationer.

Så är det antagligen. Jag råkade nog få en massa saker på en gång: ägglossningssmärta som jag aldrig känt tidigare, en febertopp av någon anledning, och så svamp. Inte konstigt man känner sig lite tjyvtjockt :)

Det är precis som du säger, det känns som en dragning eller trötthet i magen, och framförallt efter jag kissat. Jag har aldrig varit gravid men kroppen ändrar sig väl lite så egentligen är jag inte så orolig att det ska vara något allvarligt. Samtidigt som jag funderar på göra en fuling och ta tillfället i akt och boka tid hos gyn för att få en koll, lite försprång om det skulle vara nåt fel. (Vi har bara försökt bli gravida fem månader).

Frågan är isåfall när i cykeln man ska kontakta gyn?
  • Fjällsippa

Jag har för mig att man ska ha legat i sängen typ tre timmar när man tar tempen. För om man går upp så ökar den. Mitt problem är att jag ibland vaknar tidigt på morgonen och är sjukt kissnödig. Då måste jag antingen hålla mig eller ta tempen fast det känns som det är mitt i natten. Om jag inte har sovmorgon och kan sova ytterligare tre timmar efter jag tagit tempen.

• Fjällsippa

Jag tog en printscreen från min app, och sen hör nere kan man välja Lägg till bild. Har inte heller FL-appen utan webbläsaren.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend