• mavidyz

Tempar/Fertility friend

Hallå!

Jag är ny på det här med temp. Orkade inte läsa igenom hela tråden,
    men jag har för mig att om man tempar olika tider på morgonen måste
    man justera resultatet lite? Hur funkar det?
    Försöker att alltid tempa samma tid, men ibland funkar det inte pga
    jobb eller att man helt enkelt vaknar mkt tidigare av olika anledningar. 
    Dessutom kan jag inte tempa de mornar jag jobbar natt, stör det mkt?

• mavidyz

Ok! Var någon morgon när jag tempade ca två timmar tidigare som det var
    lägre temp (normal 36,5 och hade 36,1 den morgonen) men det var bara den 
    gången, sen gick det tillbaka till normalt. 
    Gör det något om man hoppar över någon morgon här och var?
    När jag jobbar natt sover jag väldigt olika mycket (har inte vaken natt) och ibland
    kan jag sova några timmar i sträck och ibland inte alls så blir ju inte bra att tempa
    då vad jag har förstått. Ibland måste jag även vara snabb upp även om jag sovit
    några timmar i sträck och då hinner jag ju inte tempa innan jag är upp och 
    springer ;) Allt hänger på min brukare.

• mavidyz
    Zora skrev 2014-08-26 08:45:03 följande:
    Om man hoppar över här och där är väl risken att grafen blir svårtolkad. Man kanske inte kan utläsa när äl varit. Lika så när man tempar olika tid. Då kan man få en väldigt hoppig kurva som är svår att tyda.
    Det jag misstänkte :/ får helt enkelt tempa så gott jag kan! Imorse hade jag tur och kunde tempa på jobbet, hoppas det fortsätter så :)
  • mavidyz

Hallå allihopa!

Kollar lite på era diagram och jämför med mitt eget.. Har inte haft någon ÄL eller mens sen jag började tempa (började tempa på CD 45 och är nu på CD 94..) så har ingen aning om hur min höjning efter ÄL normalt är.

FF har dock nu fyllt i att jag haft ÄL på CD 85 (27/9) men jag tycker att stegringen ser pytteliten ut? Så hur liten kan stegringen vara? Jag tempar lite olika (mellan 6-8 ungefär på morgonen) men alltid så snart jag vaknar och innan jag går upp!

• mavidyz
    Venne skrev 2014-10-06 20:09:55 följande:
    Kan du inte lägga in en bild? Jag vet faktiskt inte alls... Spontant tänker jag att det borde va svårare för FF att få rätt på en så strulig cykel. Tar du Äl-tester eller nåt också?

Ja, tänker mig också att det blir jätteknepigt med min extremt långa cykel...
    Men den har iaf inte velat sätta kryss för ÄL förrän nu! 
    Provar lägga till bild, aldrig gjort det innan så kanske failar helt ;)
    Som det även syns kan jag inte tempa varje morgon då jag inte kan få en
    sammanhängande sömn (ibland ingen alls) när jag jobbar natt.

• mavidyz
    Reflexen skrev 2014-10-06 22:55:26 följande:

Mavidyz:

Knepig kurva! smile5.gif

Förstår att du är fundersam. Om du noterar sekretet också, så får ff lite mer att gå på o kan då (förhoppningsvis) sätta ut ÄL säkrare.

Har du kontaktat gyn för att fråga om lång cykel?

Alltså.. Jag har i princip inget sekret alls... Det lilla som ibland finns är alltid lika :/

Funderar på att börja försöka känna på livmodertappen, det finns ju också så man kan fylla i i FF!

När jag ringde dit sa de bara att de gör undersökning när vi försökt ett år och bara som par. Min man vill gärna försöka mer på egen hand, men inte så mkt till försök utan ÄL :(
  • mavidyz

När jag pratade med gyn så sa hon något om att jag pratade om två olika saker. 
    Dels att jag inte har någon mens och dels att jag vill bli gravid. 
    Om problemet var att jag inte får någon mens så kunde man eventuellt få piller
    för att få just det, men det ger ingen ÄL i sig, utan bara mens. 
    Ville jag ha hjälp med ÄL blir det en fertilitetsutredning och det görs bara som par.

MEN, jag tkr verkligen inte att jag pratade om två olika saker? Den oregelbundna
    cyklen stör mig ju för att jag vill bli gravid. Ville jag inte ha barn hade jag inte haft några problem med att inte ha mens på flera månader liksom ;)
    Vafan ska jag med piller till som jag bara får mens av?

Jag slutade med p-piller i början av november förra året. Vi började försöka då 
    men eftersom att jag inte fick mens eller plus valde vi att ha skyddat sex tills jag fått en mens så vi visste att den kom igång. Drygt att testa varje vecka i onödan.
    6 månader senare fick jag min första mens, men då valde vi att vänta iaf tills efter vårat bröllop i somras (nämnde inte för sköterskan att vi valde att vänta). 
    Min första cykel därpå var på 42 dagar. 
    Cykeln därpå avbröt jag mensen med piller (sånna man skjuter upp mensen med) för att vi åkte utomlands. Så den cyklen blev på 17 dagar sen fick jag ju en pillermens. Sen dess har jag inte haft mens. 

Innan jag började med piller för alla dessa år sedan hade jag också väldigt oregelbunden mens. Ibland tog det inte ens en månad, ibland fler. 
    Det var därför jag började med det från början, för att få någon form av kontroll över det hela.
    Detta nämnde jag också för sköterskan. 

• mavidyz

Men vart söker man då? Vart hittar man privata gyn? Kan man söka vanligt gyn i annan stad?

• mavidyz

Hallå igen!

Skrev för någon vecka sen och bad och undrade om min liiiiilla tempökning verkligen kunde varit ÄL. Det stämde inte (FF tog bort krysset några dagar efter vad den beräknat som BIM). Nu har jag sett en annan sak som jag är osäker på om den varit där tidigare?

Den rutan (hoppas nu att bilden jag bifogar kommer med) som har en grön ram, vad betyder den? Jag är verkligen sämst på att hitta info i appen, tkr den är värdelös på den fronten :( de tre dagarna innan som då hamnar på september månad har också gröna ramar, men lite mörkare grön.

• mavidyz
    Zora skrev 2014-10-14 13:02:42 följande:

Ett tips för teckenförklaring är knapparna längst ner i appen under diagrammet. Där finns förklaringar till både diagrammet och kalendern phpcrR2vo00368.jpg

Tack för hjälpen!

Visste att det fanns förklaringar någonstans och att jag sett dem. Pinsamt att de var så lättåtkomliga ;)
  • mavidyz

Det här har säkert tagits upp tusen gånger i den här tråden men..

Jag vaknade 6 imorse och tempade direkt.

Sen lyckades jag (vilket jag sällan gör när jag väl vaknar) somna om, utan att ha gått upp. Vaknade nu 8 och tempade igen. Första gången hade jag 36,6 och nu andra hade jag 36,7. Bör jag ta första då jag sovit fler timmar i sträck innan jag tempade?

Svar på tråden Tempar/Fertility friend