• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • mavidyz
    Zora skrev 2014-08-26 08:45:03 följande:
    Om man hoppar över här och där är väl risken att grafen blir svårtolkad. Man kanske inte kan utläsa när äl varit. Lika så när man tempar olika tid. Då kan man få en väldigt hoppig kurva som är svår att tyda.
    Det jag misstänkte :/ får helt enkelt tempa så gott jag kan! Imorse hade jag tur och kunde tempa på jobbet, hoppas det fortsätter så :)
  • Fiiaaa

Hej på er! Ny i detta forum, men har tempat ett tag, och har en fråga. Igår var jag 14 dagar efter äl, min vanliga lutealfas, och tempen dippade med 0,3 (dock ej under cover line) men ingen mens kom. Förövrigt såg tempen ut precis som i en vanlig cykel. Idag på morgonen hade tempen gått upp 0,1 igen. Här avviker det från en vanlig cykel, då tempen brukar fortsätta att dippa i och med att mensen drar igång. Fortfarande ingen mens. Jag antar att den måste dyka upp under dagen idag, men är det nån som har nån aning om vad detta kan bero på?

• Zora
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 08:57:48 följande:

Hej på er! Ny i detta forum, men har tempat ett tag, och har en fråga. Igår var jag 14 dagar efter äl, min vanliga lutealfas, och tempen dippade med 0,3 (dock ej under cover line) men ingen mens kom. Förövrigt såg tempen ut precis som i en vanlig cykel. Idag på morgonen hade tempen gått upp 0,1 igen. Här avviker det från en vanlig cykel, då tempen brukar fortsätta att dippa i och med att mensen drar igång. Fortfarande ingen mens. Jag antar att den måste dyka upp under dagen idag, men är det nån som har nån aning om vad detta kan bero på?

Välkommen

För mig händer det ibland att tempen beter sig sådär och att mensen är lite sen och tyvärr har det hittills inte berott på graviditet Men om du misstänker graviditet bör du kunna ta ett test nu eftersom du är såpass många dagar efter äl. Eller så väntar du ytterligare någon/några dagar
  • Fiiaaa
    Zora skrev 2014-08-26 09:39:43 följande:

Välkommen

För mig händer det ibland att tempen beter sig sådär och att mensen är lite sen och tyvärr har det hittills inte berott på graviditet Men om du misstänker graviditet bör du kunna ta ett test nu eftersom du är såpass många dagar efter äl. Eller så väntar du ytterligare någon/några dagar

Å, tusen tack för svar! Tror inte att jag är gravid tyvärr, finns inget som tyder på det, även om man såklart aldrig kan vara helt säker. Känns verkligen som att mensen lurar runt hörnet så att säga... Men det är lite frustrerande med krångel nu i slutet när jag tycker att cykeln varit så perfekt fram tills nu (hade mf i våras och efter det har cyklarna strulat rejält). Har aldrig haft längre lutealfas än 14, men det har väl ändrat sig nu som det verkar.
  • Fjällsippa
    Zora skrev 2014-08-26 08:41:27 följande:

Jag tycker din graf ser ut ungefär som mina brukar göra. Jag får oftast inte en markant höjning efter äl, utan tempen brukar smyga sig upp. Sen om det har någon betydelse har jag ingen aning om, kanske någon annan som vet?

Din höga temp efter äl beror troligen på febern skulle jag säga. Angående magont bör det väl inte ha med svamp att göra tycker jag, för det ger väl inte sådana symptom överhuvudtaget? Själv brukar jag ha ont i magen från äl till mensen. Först ganska skarp smärta vid äl och sedan övergår det till att känns som allt från mensvärk till dragningar eller bara en känsla av svullnad eller "trötthet" i mage (och ibland även i ryggslutet). Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag hade aldrig så innan jag fick första barnet, det har kommit senare. Men det är väldigt störande att "alltid" ha ont, förutom vid mens, då går det över av någon anledning. Har läst någonstans att det kan komma ut vätska i buken vid äl och att det kan göra ont. Kanske är det? Men det är bara spekulationer.

Så är det antagligen. Jag råkade nog få en massa saker på en gång: ägglossningssmärta som jag aldrig känt tidigare, en febertopp av någon anledning, och så svamp. Inte konstigt man känner sig lite tjyvtjockt :)

Det är precis som du säger, det känns som en dragning eller trötthet i magen, och framförallt efter jag kissat. Jag har aldrig varit gravid men kroppen ändrar sig väl lite så egentligen är jag inte så orolig att det ska vara något allvarligt. Samtidigt som jag funderar på göra en fuling och ta tillfället i akt och boka tid hos gyn för att få en koll, lite försprång om det skulle vara nåt fel. (Vi har bara försökt bli gravida fem månader).

Frågan är isåfall när i cykeln man ska kontakta gyn?
  • Zora
    Fjällsippa skrev 2014-08-26 18:07:47 följande:

Så är det antagligen. Jag råkade nog få en massa saker på en gång: ägglossningssmärta som jag aldrig känt tidigare, en febertopp av någon anledning, och så svamp. Inte konstigt man känner sig lite tjyvtjockt :)

Det är precis som du säger, det känns som en dragning eller trötthet i magen, och framförallt efter jag kissat. Jag har aldrig varit gravid men kroppen ändrar sig väl lite så egentligen är jag inte så orolig att det ska vara något allvarligt. Samtidigt som jag funderar på göra en fuling och ta tillfället i akt och boka tid hos gyn för att få en koll, lite försprång om det skulle vara nåt fel. (Vi har bara försökt bli gravida fem månader).

Frågan är isåfall när i cykeln man ska kontakta gyn?

När jag blev gravid så var det oplanerat och jag hade inte en tanke på att jag kunde vara gravid. Det var först ca en vecka efter mensen skulle kommit som jag började misstänka något och testade positivt ungefär 1,5 v efter Mensen borde dykt upp. Vid tiden för mensen kändes det precis som det alltid gör innan mens, dvs mensvärk.

Sen vi började försöka nu så har jag varje gång tyckt att det känns likadant som det gjorde då jag var gravid (fast det har börjat typ direkt efter äl nu och det gjorde det inte när jag verkligen var gravid) men det har ju hittills inte varit något och jag har förstått att det är så här det känns för mig.

Men det betyder ju inte att det måste vara så för alla, för endel kanske en graviditet börjar känns tidigare Jag håller tummarna för att det du känner har med bebis att göra

Jag har aldrig varit i kontakt med gyn för att kolla upp något, men jag antar att det inte spelar någon roll när i cykeln man ringer eftersom man får en bokad tid och jag antar att gyn styr den tiden om det tex måste vara när man inte har mens.
  • Fiiaaa
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 08:57:48 följande:

Mensen kom igång till slut idag. Igång med ny kurva nu och hoppas på bättre lycka nästa gång...
  • Zora
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 20:55:35 följande:

Mensen kom igång till slut idag. Igång med ny kurva nu och hoppas på bättre lycka nästa gång...

Ja vi håller tummarna för att det tar sig nästa gång!
  • Reflexen

Hej o välkomna till alla nya!

Fiiaaa: min tempsänkning kan komma både före o efter att mensen dragit igång, verkar vara lite olika för mig.

Fjällsippa: jag tror du kan ringa gyn när som helst, de vet ju om de vill ha in dig nån speciell tid i cykeln. Ibland är det ju lång väntetid också..

Svar på tråden Tempar/Fertility friend