• Fiiaaa

Tempar/Fertility friend

Hej på er! Ny i detta forum, men har tempat ett tag, och har en fråga. Igår var jag 14 dagar efter äl, min vanliga lutealfas, och tempen dippade med 0,3 (dock ej under cover line) men ingen mens kom. Förövrigt såg tempen ut precis som i en vanlig cykel. Idag på morgonen hade tempen gått upp 0,1 igen. Här avviker det från en vanlig cykel, då tempen brukar fortsätta att dippa i och med att mensen drar igång. Fortfarande ingen mens. Jag antar att den måste dyka upp under dagen idag, men är det nån som har nån aning om vad detta kan bero på?

• Fiiaaa
    Zora skrev 2014-08-26 09:39:43 följande:

Välkommen

För mig händer det ibland att tempen beter sig sådär och att mensen är lite sen och tyvärr har det hittills inte berott på graviditet Men om du misstänker graviditet bör du kunna ta ett test nu eftersom du är såpass många dagar efter äl. Eller så väntar du ytterligare någon/några dagar

Å, tusen tack för svar! Tror inte att jag är gravid tyvärr, finns inget som tyder på det, även om man såklart aldrig kan vara helt säker. Känns verkligen som att mensen lurar runt hörnet så att säga... Men det är lite frustrerande med krångel nu i slutet när jag tycker att cykeln varit så perfekt fram tills nu (hade mf i våras och efter det har cyklarna strulat rejält). Har aldrig haft längre lutealfas än 14, men det har väl ändrat sig nu som det verkar.
  • Fiiaaa
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 08:57:48 följande:

Hej på er! Ny i detta forum, men har tempat ett tag, och har en fråga. Igår var jag 14 dagar efter äl, min vanliga lutealfas, och tempen dippade med 0,3 (dock ej under cover line) men ingen mens kom. Förövrigt såg tempen ut precis som i en vanlig cykel. Idag på morgonen hade tempen gått upp 0,1 igen. Här avviker det från en vanlig cykel, då tempen brukar fortsätta att dippa i och med att mensen drar igång. Fortfarande ingen mens. Jag antar att den måste dyka upp under dagen idag, men är det nån som har nån aning om vad detta kan bero på?

Mensen kom igång till slut idag. Igång med ny kurva nu och hoppas på bättre lycka nästa gång...
  • Fiiaaa
    Reflexen skrev 2014-08-26 23:51:51 följande:

Hej o välkomna till alla nya!

Fiiaaa: min tempsänkning kan komma både före o efter att mensen dragit igång, verkar vara lite olika för mig.

Fjällsippa: jag tror du kan ringa gyn när som helst, de vet ju om de vill ha in dig nån speciell tid i cykeln. Ibland är det ju lång väntetid också..

Ja min tempsänkning brukar oftast komma samma dag, men ibland har den kommit dagen efter. Dock var det första gången jag fick tempsänkning och mesen drog igång först dagen efter. Men det finns ju en första gång för allt, hehe. Har bestämt mig för att varken tempa eller äl-testa kommande månader, behöver släppa lite på kontrollen och fokusera på annat känner jag. Återkommer säkert till forumet om ett par månader eller så =) Lycka till!
  • Fiiaaa

Hej!

Skrev i den här tråden i somras då jag började tempa efter mf i maj, men bestämde mig sen för att skippa tempen en månad och vips så hade jag ett plus. Tyvärr visade sig på RUL i v 20 i början av januari att fostret var allvarligt missbildat och vi var tvungna att avbryta graviditeten och föda fram vårt barn en vecka senare, usch vilken kalldusch det var, jag har varit så nere den första tiden, men nu börjar jag äntligen känna mig bättre och nästa månad är det nog dags att våga oss på ett nytt försök. Tredje gången gillt heter det ju :)

Jag fick tillbaka mensen c:a fem veckor efter förlossningen och c:a två veckor efter det hade jag tydliga äl känningar, både flytningar, värk och humör. Nån dag efter detta fick jag för mig att jag skulle tempa igen, även fast jag var mitt i cykeln och efter äl. Men - tempen låg på typisk pre-äl-nivå, eller iaf mittemellan pre och post, iaf som det var de cykler jag hann tempa i somras. Den låg hyfsat lågt nån dag till, men sen, c:a 5 dar efter det jag trodde var äl steg den, och ligger nu stabilt lite högre, c:a 0,2.

Först trodde jag att det skulle bli en cykel utan äl (inte så konstigt om hormonerna fortfarande skulle vara i obalans liksom). Men nu när temphöjningen ändå verkar ha kommit instar jag...Hade jag äl fast mycket senare än alla övriga äl-symtom? Eller kan tempen ta så lång tid att stegra? Eller kan lägsta nivån variera mellan cyklerna och när jag tyckte att den var låg/mellan så hade den i själva verket redan höjts?

Hoppas nån kunnig tempare har någon tanke. Sorry för långt inlägg, men kände att jag var tvungen att dra bakgrunden.

Stort tack på förhand!

• Fiiaaa
    Reflexen skrev 2015-03-09 06:30:38 följande:

Hej Fiiaaa!! Vilken fruktansvärd upplevelse, jag beklagar verkligen!

Jag har också haft väldigt annorlunda temp någon cykel. Då sänktes den inte så mkt som den brukar under mensen, utan jag låg då nästan på post-äl temp under nästan hela tiden fram till äl. Den sänktes några dagar innan äl o sen fick jag en stegring som vanligt.

Om du tempar vidare nu så får du ju se vad som händer. Förhoppningsvis behöver du inte tempa så länge!

Tack <3 Ja usch, jag önskar verkligen ingen att behöva gå igenom det. Men man är ofattbart stark i sådana situationer ändå.

Tempen låg 0,1 högre ändå i morse, ny är det 4 dagar i rad, så det verkar faktiskt som jag har ägglossat (yay!!). Efter missfallet var andra cykeln anovulatorisk så jag var rätt inställd på att det skulle bli så igen. Men det blir spännande att se när mensen dyker upp nu för jag fattar inte riktigt när jag ägglossat :) nästa månad kör vi, spännande!!!

Håller tummarna för er alla <3
  • Fiiaaa

Tempen ligger stabilt kvar lite högre. Det måste väl ändå betyda att jag haft äl. Frågan är om jag kan haft det tidigare än vad ff tror, eftersom jag inte började tempa förrän efter jag trodde att jag redan haft äl... Vad tror ni? Graviditet kan jag nog inte hoppas på sen här månaden tyvärr...

• Fiiaaa

Ja eller hur, jag vet, hade inte tänkt att tempa denna cykel egentligen, men blev nyfiken om jag hade haft äl, då detta är andra cykeln efter avbrytandet, motsvarande cykel efter mitt mf var anovulatorisk. Tycker dock detta ser lovande ut, skulle tro att den här tempen nu fem dagar i rad innebär att jag ägglossat, men det är lite svårt att veta när det hände bara :)

Som kuriosa har jag en tempkurva en av de månaderna jag blev gravid. Den månaden hittade ff ingen äl. Jag äl-testade dessutom och fick inget utslag. Blev sjukt chockad när jag plussade. Bild från denna månad nedan :)

• Fiiaaa

Känner mig konstig. Trött, halsbränna, lätt yrsel och svagt mol i magen. Det är ju en sjukt liten sannolikhet att jag skulle blivit gravid den här månaden, så varför blir jag ändå skenis?? Haha, trött på mej själv ;p

• Fiiaaa

Bim på lördag. Jag vill ju inte ha några större förhoppningar, men jag blir ändå helt knäpp varje gång bim närmar sig... Är dessutom så kluven till det här med att plussa igen efter min historia :/

Härligt med positivt äl-test, bara att köra järnet nu och sen hoppas på det bästa ;)

• Fiiaaa
    Shoreline skrev 2015-03-11 19:48:07 följande:

Hej ni tempkunniga!!

Hade ÄL i måndags, men igår och idag har min temp varit lägre än vad den brukar vara efter ÄL. Igår låg den på 35,99 och idag 35,96. I vanliga fall ligger den kring 36,30-36,70 efter ÄL. 

Vad betyder det? Är det ett tecken på att vi inte lyckats bli gravida denna månad?

Såg du nån stegring mot tempen innan äl? Eller ligger den kvar på samma som innan? Jag hade lite samma fråga den här månaden, kom upp i normal efter-äl-temp först fyra dagar efter jag trodde jag haft äl. Tempade dock inte innan så jag har ju inget att jämföra med.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend