• Lavelii

Tempar/Fertility friend

Ny i tempvärlden och har inte tempat på allvar förrän de senaste dagarna. Så jag vet att det är för tidigt att säga något alls. Men skulle ändå vilja fråga... De senaste dagarna har min morgontemp legat på 36.8 grader. Idag på morgonen låg de på 36.2.

Enligt min app skulle jag haft ÄL i lördags men har nog inte haft det...sjunker tempen innan eller efter ÄL?? Så förvirrande detta är!! tacksam för svar och lite tips.

Måste man verkligen T ex fortf ligga kvar i sängen när man tar tempen? Gör det jättestor skillnad att gå knappa 2 meter till toaletten liksom eller?? Haha

• Lavelii

Hej Tempexperter

Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
    Jag fick MA i sept och min första mens därefter i okt. Har tempat mer eller mindre sen dess men mest seriöst sen mitten på nov.
    Fick då ÄL utslag både med clearblue dubbelhormon indikator och fertility friend som sammanfaller.
    Denna cykel tycker jag tempen varit lite hejsanhopsan mellan 36,2-36,5 (förra månaden mellan 36,2-36,4). Med clearblue äl test så fick jag blinkande smiley gubbe tors, fre, lör och sön men sen på söndag kväll tog jag ett till och då var det en fast smileygubbe, alltså maximal fertilitet. Äl sekret tycker jag att jag hade igår och idag (lite svårt att avgöra dock eftersom vi också mös på igår och det kan ju vara lite rester av det, ursäkta detaljer).
    Jag trodde att i och med fast smiley gubbe i söndags så borde jag ha ÄL typ igår, men det var ingen temphöjning i morse (hade 36,4). Har även haft lite koll på placeringen av cervix och den är ju långt bak och mjuk (detta var igår). Så det känns ju som att jag borde ha haft ÄL? Eller kan det vara så att jag har det idag? Blir ju inte klok!! Om jag har det idag så stämmer ju inte ÄL testet direkt, eftersom fast smiley gubbe indikerar maximal fertilitet de två dygnen. Det kan ju då vara söndag och måndag eller ska man räkna måndag och tisdag som de mest fertila dagarna? Hade jag inte tagit ett extra äl test söndag kväll så hade jag ju först på måndag morgon fått den fasta smiley gubben.

Jag är nog lika förvirrad i detta som ovanstående text är förvirrande!! Någon som kan ge någon sorts feedback på det?
    Och om vi då hade baby dance (som de så fint kallar det) torsdag, lördag, söndag, måndag...har vi då prickat in rätt så att säga? Ikväll kommer vi troligtvis också mysa på. 
    Är första barnet och sist jag blev gravid så hade jag inte fått riktig koll på min äl efter p piller stopp. Blev gravid ganska snabbt och sen kom MF och min cykel verkar ha blivit längre efter det...

Hursom, tacksam för någon som helst feedback!

• Lavelii

Det är ju detta som förvirrar mig. Med vanliga ÄL test så vet jag att ÄL sker 24-48 h efter positivt ÄL test. Men med clearblue digital dubbel hormonindikator så står det ju att vid blinkande gubbe så är fertiliteten hög "ha samlag idag om du vill öka dina chanser för graviditet" (eller liknande) och sen vid fast gubbe så står det att man har maximal fertilitet "ha samlag idag (vid fast gubbe) och imorgon för att maximera chanserna till graviditet" (eller något sånt) Så alltså på dagen av fast smiley gubbe och dagen efter. Och jag fick ju fast smiley gubbe i söndags kväll. Men men vi får väl se om det sker någon temphöjning imorgon eller övermorgon. Nu har vi myst på idag också. Så det känns som man gjort vad man kunnat iaf! :-/

Tack för era svar!

• Lavelii

Gick också in och la till några

Temphöjningar tre dagar framåt från och med imorgon...då sätter fertility friend min ÄL på lördagen. Och då var det ju bara blinkande gubbe på ÄL testen. Och inte någon "egg white". Min kurva är ju väldigt spretig denna gång dock så vet inte hur jag ska tolka den. Får se dock hur det blir de närmsta dagarna antar jag!

• Lavelii
    stjärnasomärdin skrev 2014-12-09 18:43:34 följande:
    Jag tror du kan vara lugn :) Efter positivt test kan det ju ta upp till 48 timmar innan dess att ägglossning sker och tempen behöver inte stiga direkt, 2-3 dygn efter är inte ovanligt vad jag förstått! :)
    Okej. Jag trodde att tempen "var tvungen" att höjas direkt typ dagen efter ägget släppt? Men så kanske det inte är då? I morse var tempen 36.3... igår 36.4. Konstiga är att jag brukar ju känna av tempskillnad, vilket jag gjorde igår och idag, vaknar upp varm i sängen, minsta lilla "ansträngning" så känner jag hur jag blir varmare och varmare, så här har jag alltid varit typ 1-1,5 vecka innan mens, alltså under lutealfasen. Men det som avviker nu är väl att jag inte har någon temphöjning, trots att känner mig "varmare"... Någon som förstår hur jag menar?

Äh blir knäpp på detta! Känns som man ibland bara vill kasta alla äl test och termometrar!
  • Lavelii

Idag höjdes min temp från 36.3 till 36.7. Igår hade jag liten ÄL känning i tjejmagen och trådiga flytningar. Med andra ord, säkerligen ÄL igår då! Men, jag fick utslag på ÄL test maximal fertilitet i söndags och måndags. Och hade även då ÄL flytningar. Jag fattar inget. Om inte min temp bara är lite försenad så innebär ju det att vi missat äl denna gång. Då sist vi myste var tisdag kväll. Och hade jag ÄL igår så är ju inte sannolikheten så står för grav blir så ledsen! Hela kroppen är ju så rubbad efter MF! Innan hade jag aldrig behövt varken tempa eller använda ÄL tester!

Men vad tror ni? Förstår att detta är en tempar tråd men vilket ska jag gå efter eller förlita mig på? Har läst på vissa ställen att temphöjningen inte nödvändigtvis behöver ske precis dagen efter ÄL, det kan vara två dagar efter (eller till och med mer men det tvivlar jag på att det skulle vara mer än typ 2 dagar)?? Någon som vet?? Sen läste jag på 1177 att ÄL tester idag är bättre än andra metoder så som tempande och äl sekret då tempande kan påverkas väldigt mkt av stress och andra saker tex. Vilket för mig låter mkt logiskt. Men ja...fan man är ju så desperat!! :-/

• Lavelii

Gör ett försök att lägga upp dagens kurva. Vad säger den? Ang alla de plus därnere, jag testar ju med clearblue dubbelhormonindikator. Så jag har lagt in plus även när det är "hög fertilitet"/blinkande smiley gubbe. Det kanske är fel? Kanske bara ska lägga in då det är en fast?? Det är i så fall från söndag kväll som den blev fast.
  • Lavelii
    stjärnasomärdin skrev 2014-12-14 10:13:32 följande:
    Jag skulle säga att du bara lägger in när det är fast, annars blir det ju jättekonstigt. Fertiliteten är ju i regel som högst precis innan ÄL sker oavsett om man tar ett sådant test om du tar eller ett vanligt med streck! :)

Ja, du har nog rätt! Ska göra det hädanefter. 
    Det blev fast gubbe på söndag kväll (typ runt 18 tiden), på morgonen var det en blinkande smiley. Så då räknade jag typ sön, mån, tis som de mest fertila dagarna i och med att man vid andra ÄL test beräknas ha ÄL mellan 24-48 timmar efter positivt test.
    Testen måste dock ha visat fel. Fertility friend la ut min ÄL till fredags. Men analysen är lite osäker dock eftersom appen själv påtalar att det finns registrerat data som talar för ÄL vid annan tidpunkt. Så enligt appen borde jag tänka att jag fortfarande hade kunnat vara i en fertil period nu. Dock vet jag att från lördag morgon har jag inte haft ÄL flytningar eller sekret. 
    Idag gick tempen från 36,8 (lörd) och 36,9 (sön) till 36,5 idag. Sovit hur dåligt som helst dock och knappt fyra timmar heller...så det spelar säkert roll. 

• Lavelii

en fråga... hur mkt kan det påverka tempen att man ständigt känner sig frusen?
    FF prickar ut ÄL till i fredags. Dagen efter höjdes min temp från 36.3 till 36.7 och sedan på söndagen var tempen 36.8. I går och i dag har tempen legat på 36.5.
    Känns ju lite lågt. Min basala temperatur brukar ligga på mellan 36.2-36.4.
    Märkliga är att jag är frusen men kan ändå känna mig varm?!

Undrar om jag börjar bli sjuk eller något? Stress kanske. Sånt påverkar ju.
    Känns iaf inte som någon grav denna månad heller...

• Lavelii
    Petto 83 skrev 2014-12-16 15:13:57 följande:

Hejsan!

Har en liten fundering, fick i dag fast gubbe på ÄL-test men på monitorn bara Hög. Då lillkillen är sjuk så är det mycket vakna nätter och sjukhusvistelse så jag har inte kunnat tempa som jag brukar. Men vilket ska jag tro på? ÄL-testet är den modellen som visar blinkande och fast gubbe.

Har du något annat att gå på? Sekret tex? Har aldrig använt ÄL monitor så jag har ingen aning. Denna cykel testade jag med ÄL tester (CB dubbelhormonindikator) och de gav utslag ca 4-5 dagar innan FF prickade ut ÄL. Ingen aning om när ÄL då inföll för min del. Troligtvis när FF prickade ut det eftersom temphöjningen också kom då. Men det innebär ju då att ÄL testen visat fel...

(Hade koll på ÄL sekret under tiden också och såg det både vid ÄL enligt äl test och när FF prickade ut det)...
  • Lavelii

Detta bådar ju inte gott... kan få så olika temp från dag till dag. Samtidigt som det är kul att hålla koll på tempen och se hur kroppen fungerar så blir jag så frustrerad av att se dessa små dippar. Kan inte bara tempen hålla sig upp på 36.7 och högre!!!

Aja, blir nog ingen bebis i julklapp känns det som...
  • Lavelii

Ingen mens och inget plus. BIM idag. Så mensen kommer säkert. Dock inget som tyder på det i dagsläget. Brukar få spottings 1-2 dagar innan om jag kollar tidigare kurvor och anteckningar. Inte fått det denna gång...än! Brukar få det på ÄL +10 typ.

Idag dök tempen. Dock fortf över coverline. Men vet inte om jag borde sätta den som discarded. Jag sov så oroligt och vaknade flera gånger under natten. Gick upp och gick på toa och var frusen. Knappt 1 tim senare så var det dags för tempen (för att hålla tiden). Men kändes ju inte optimalt egentligen. Hursom... Slänger in min kurva. Jag har varit osäker på min ÄL denna cykel. Fick plus på ÄL test flera dagar innan temphöjningen kom. (Alla plus är för att jag använder dubbelhormonindikator, så jag har lagt plus även på blinkande gubbe. Kanske felaktigt. Men i så fall fick jag fast gubbe på söndag kväll och då trolig ÄL 24-48 h efter. Men FF la ut trolig ÄL fredagen efter pos äl test). Hade inte mkt hopp för denna gång men när mensen inte dykt upp än så börjar man hoppas. Tar ett nytt test om inte mensen dykt upp till annandag.

Någon som är duktig på kurvorna som har något att säga om den? Är inte så där jätteduktig. Bara tempat 2 cykler.

God jul på er alla!!

Svar på tråden Tempar/Fertility friend