• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Orka

Hej Ylle99. Så du är ännu inte helt återställd? Men på bättringsvägen i alla fall.
    Jag var också rejält mörbultad, kunde knappt gå de första dagarna. Men sen blev det snabbt bättre och jag kunde träna som vanligt efter en vecka. Jag hoppas du snart känner dig som vanligt igen!

Överallt där det står om IVF så påpekar man ju att man vill minska risken för tvillingfödeslar. Då kom jag att tänka på att man inte skriver något om det när man pratar om FET. Om man försöker på egen hand samtidigt som man åker och sätter in ett upptinad embryo så föreligger det ju en ökad risk för tvillingar, tänkte jag. Eget ägg+upptinat ägg=2. Så jag frågade om det och fick svaret att man bör använda preventivmedel.

Jag kan dock erkänna att vi inte har använt preventivmedel den här månaden. Det är inte säkert att jag kommer hinna åka och sätta in något embryo på grund av en massa jobb och flytt, så då vill vi ju inte missa denna månadens chans för att vi använder kondom. Jag har precis börjat använda ägglossningsstickor igen för att se när FET kan bli aktuellt. Jag har inte använt dem över ett år. Det har varit skönt att slippa, men nu är det alltså dags igen.

• Calqyl

Hej!
    Skönt att det börjar kännas lite bättre Orka och att ni kommer bättre överens därhemma. Att bråka tar så mycket onödig energi, tro mig jag har stor erfarenhet ;) Förstår att det känns helt fel att ta preventivmedel, vet inte hur jag hade gjort. Spontant tänker jag att jag gärna tar så många barn jag kan få ;) finns det några större risker med att bära tvillingar eller varför är de så rädda för att det ska bli tvillingar?

Bara 10 dagar kvar Ylle99!! Hur känns det? Håller tummarna stenhårt!
    Valborg säger vi också, iaf jag ;)

Själv fick jag det efterlängtade beskedet igår att vi får börja behandlingen! Känns helt sjukt att dagen är här.. Om allt går som det ska kan jag vara gravid om en månad! Vågar dock inte riktigt hoppas på det.. Ska ta första sprutan idag och på fredag blir det första UL. Jag kommer också köra gonal-f och orgalutran, är lite orolig för hur jag kommer reagera på hormonerna. Märkte ni någon skillnad på humöret?

Igår var jag och provade brudklänning, så kul!! Men så svårt att bestämma vilken jag vill ha! Och sen den lilla detaljen att jag förhoppningsvis har en lite större mage som ska få plats.. Vet inte hur jag ska göra för jag borde beställa klänningen nu för att vara säker på att den hinner bli klar i tid. Samtidigt hade det varit bra att vänta tills efter den första ivf:en..

Kram

• Ylle99

Hej på er igen!

Kul att du börjar nu, Calqyl! Jag vet att blev helt rörd och lite tårögd när jag fick beskedet att jag skulle börja. Förhoppningsvis får du inga särskilda biverkningar. Jag märkte inget i humöret. Blev dock väldigt trött på sprutdag 7-8 och behövde vila mkt. Som tur var inföll det i samband med påsken.

Vilken dos ska du ha? Jag hade 125 på gonal-f'en.

Min tantgympa resulterade i svullen mage igen så det får bli promenader.

Annars känner jag som vanligt...ömma bröst som attan stundtals, men det har jag haft i några veckor ;).

Va spännande med brudklänning!!! Är det i början av sommaren ni gifter er?

Ang tvillingfödslar så är det högre risker. Större risk att de föds för tidigt, vet jag. Sen är det säkert fler risker.

Jag hade nog skippat prev medel. Vad är chansen liksom? Eller...svårt!

Hur många dagar efter äp fick du mens, Orka? Fick du också testdag 3 veckor efter äp?

Försöker tagga för ny arbetsvecka... yeah! Eller nåt ;).

Ha det bra!

• Ylle99

Nån mer än jag som inte kan sluta läsa bloggar, trådar, artiklar om chanserna och symptomen? Innan var det mer sansat men efter återinföringen har jag helt klart peakat.

Och jag vet inte om jag blir mer klok.

Jo, att det jag känner är biverkningar av lutinus.

Tur att det är jobb im.

• Calqyl

Ja hoppas jag slipper biverkningar, har inte känt något idag iaf ;) Jag tar också 125. Hur många dagar fick du spruta? Jag tycker det är så svårt att inte veta någonting, jag vet ju att jag ska på UL på fredag och att äggplock blir någon gång nästa vecka men det är också allt. Så svårt hur man ska göra på jobb, vågar inte boka in några möten..

Vi ska gifta oss i oktober men leveranstiden på de flesta klänningar är 4 mån och man vill gärna ha den nån vecka innan ifall man måste justera något. Men blir jag gravid nu kommer jag vara i 4-5 månaden och då kan jag inte ha vilken klänning som helst ;)

Jag har hållt mig borta rätt länge men nu när vi är igång kan jag heller inte hålla mig borta ;)

• Orka

Calqyl: Jag förstår att du är brydd över det där med klänningen. Det låter som en bagatell men det är ju faktiskt svårt att veta hur man ska göra. När jag gifte mig köpte vi klänningen några månader innan, och då beställde vi den inte utan jag köpte en färdig i en affär. Men jag visste att jag inte skulle vara gravid för vi tog en paus i bebisverkstaden. Vi visste inte då att vi skulle fortsätta kämpandet i flera år.
    En sak du kan göra är att köpa en modell som funkar att flera lägen, till exempel en med snörning. Det är dessutom snyggt (tycker jag för det hade jag). Prata med någon som har koll.
    Sen är det ju en fråga om hur mycket pengar du tänker lägga och om du kan tänka dig att ta "risken" med att behöva köpa en ny klänning om du skulle få en bulle i ugnen.

Jag lyssnade på ett radioprogram där ett par hade genomgått 7 IVF innan det lyckades. Tjejen tyckte att man skulle planera sitt liv som om man inte skulle bli gravid, t.ex. boka in resor. Försöka leva lite i nuet. Kanske inte är helt applicerbart på brudklänningsköp, men lite.

Ylle99, jag hängde också en del på trådar om symtom efter insättning. Jag kunde inte hålla mig därifrån trots att jag var skeptisk. Jag kom också fram till att mina symtom var resultatet av alla hormoner. Men så var jag ju inte gravid heller.

Jag fick testdag 18 dagar efter ÄP. Mensen smygstartade 14 dagar efter ÄP och brakade loss ordentligt när jag slutade med lutinus 16 dagar efter ÄP. Men nu ska ni inte tänka så mycket på det. Det kommer gå bättre för er, och dessutom har jag 9 eskimåer som jag planerar att sätta in.

• Ylle99

Började ta gonalen fredag och tog sista sprutorna söndag ( alltså 10 dagar, tror jag det blev ). Fick sänka dosen dag 8 till 100 eftersom jag hade stora äggblåsor och det blev påsk. Tog ovitrellen måndag efter andra vul och äp sen på onsdagen.

Idag har det varit en skräpdag fysiskt. Svullen som ballong över hela magen och ont från revbenen och ner. Känns som (bland annat ) träningsvärk fast en oskön sådan. Har försökt gå så lite som möjligt eftersom det skakar. Måtte det vara värt det. Hoppas det är bättre im.

Hm, ja, är bröllopet så pass långt borta är det nog klokt att vänta en månad innan du beställer. Eller finns det så pass flexibla klänningar?

Kul ändå att fokusera på annat!

Ha det bra!

• Orka

Hej Ylle99. Det där låter inte alltför kul. När jag hade varit på ÄP var de lite oroliga för att jag skulle bli överstimulerad, bland annat eftersom jag hade så många äggblåsor. De bad mig hålla koll på vikten så att den inte gick upp och att jag inte kände mig svullen och illamående. Jag antar att din klinik har informerat dig också.

• Ylle99

Nej, det har de inte sagt. Mår tyvärr askass. Ska ringa sjukvårdsupplysningen. Ont som fasen när jag går.

• Calqyl

Så tråkigt att höra Ylle99 :( vad sa dom på sjukvårdsupplysningen?

Två frågor om sprutorna, tvättade ni med sprit på magen innan? Och när ni tog orgalutran, drog ni ut lite för att se så det inte kommer blod? Känner jag börrjar bli nervös inför den imorgon...

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?