• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Ylle99

Jag kanske överreagerade. Jag ber om ursäkt. Jag låg här utmattad med gigantisk mage och kände att ingen mer får råka ut för det här, mkt känslor i omlopp.

Mår du bra så är det säkert ok.

Så det är äggplock redan im?! Jag tycker du började nyss med sprutorna. Va' tiden går fort ;).

Då önskar jag dig ett stooort lycka till imorgon!

Kram

• Calqyl

Ingen fara, kul att du bryr dig ;)

Allt gick bra idag, känner mig trött, öm och lite bakfull bara. Det blev 7 ägg och ska ringa dit imorgon för att höra hur det gått med befruktningen. Så håll tummarna för mig! Hoppas vi får några till frysen ifall det inte tar sig första gången för jag är inte så sugen på att göra om äggplocket även om det gick bra..

Börja du känns dig bättre Ylle99? Vågar du tro på att du är gravid?

• Ylle99

Vad spännande, Calqyl!

Nä, man har gjort roligare saker än äggplock ;). Skönt ändå att det gick bra och att det inte blev en total mardröm. Jag hade en otroligt omhändertagande bm så jag kände mig väldigt trygg hela tiden. Jag var på äggplock för exakt tre veckor sen, så du ligger exakt tre veckor efter mig.

Jag hade testdag idag och ringde rmc för att meddela dem dels det positiva resultatet och dels sjukhusvistelsen. Hon tyckte jag skulle vara lite glad nu över resultatet och inte noja över missfall och blodproppar.

Att få några till frysen känns ju lite lyxigt, tycker jag. Precis som du skriver slipper man plocket! Ett mindre "ingrepp" liksom ;).

Vi var fyra personer här i början men nu är vi tre. Jag tror hon hette Novabusen...ändrade hon sig kring ivf kanske, el missade jag nåt?

Nu hoppas vi på bra resultat till på fredag, Calqyl :).

Kram

• Calqyl

Då säger vi grattis på riktigt nu!! Så roligt för dig :) Har du fått tid till UL? På min klinik gör man det i v7.

Jag hade väldigt bra personal men dom var så många och allt gick så snabbt så efter jag fått lugnande fick jag lite panik och började gråta, min sambo var och lämnade sitt prov och kom inte förrän vi nästan var klara så kan ha varit det som kändes jobbigt också... Men men skönt att det är över och att jag fick bra resultat :) Fick också precis beskedet att 4 ägg blivit befruktade! Så skönt, ett steg närmre :) Ska ringa imorgon och få tid för återinförande.

Vet inte var Novabusen tog vägen, kanske att hon fortfarande väntar på att få börja med ivf och håller sig borta härifrån sålänge. Jag brukar själv göra så för att försöka tänka på annat.

• Ylle99

Tack för grattiset ;).

Men, men fortfarande tidigt. Vi försöker vara coola här...

4 befruktade ägg- bra!!! Så du ska inte dit im alltså?

Så du reagerade också på situationen... Vi är säkert inte ensamma. Jag tänker dock att gör man det en gång till vet man vad som väntar på ett helt annat sätt, vilket känns skönt.

Vi ska till vår mottagning om tre veckor. Så...v.8 kanske? Är inte helt säker.Men försvinner inte vätskan jag bär på blir det besök innan dess.

Ja, just det, så kan det ju vara (ang vår fjärde deltagare). Det var klokt tänkt ;).

Ha en skön fredag!

• Calqyl

Ja det är nog bra att försöka va lite coola ;) jag har märkt att för varje steg man klarar av är man överlycklig ca 5 minuter sen börjar man oroa sig för nästa steg! kommer nog inte vara helt lugnt förrän bebisen liggen i armarna men då kommer man ha tusen nya saker att oroa sig för ;)

Jag har fått tid på måndag för återförande, var helt inställd på att det skulle bli idag eller imorgon men eftersom jag har fyra fina, befruktade ägg gör dom en långtidodling och så får jag tillbaka en blastocyst på måndag. Så spännande och så nervöst!!

Nu ska jag försöka jobba lite, inte så lätt att hålla tankarna i styr dock ;)

Trevlig helg!

• Orka

Hej på er! Nu har jag varit borta några dagar, för jag har haft fullt upp med flyttande. Calqyl, jobbigt att vänta till på måndag, men det är ju väldigt positivt att göra en långtidsodling. Då kan man välja den bästa blastocysten sen. Jag är väldigt trött i huvudet och orkar inte skriva så långt idag, men jag följer med spänning hur det går för er båda. Kram!

• Calqyl

Kul att få lite livstecken från dig Orka ;) Hoppas det gått bra med flytten!

Jag har tyckt det varit skönt att få vila både kropp och knopp ett par dagar, när jag väl får in blastocysten kommer jag börja oroa mig igen.. Imorgon ska jag prova brudklänningar igen så då är det skönt att inte behöva oroa sig ;)

Hur mår du Ylle99? Känner du dig lite bättre?

Kram på er!

• Ylle99

Hej på er igen!

Här går det framåt och idag kunde jag gå helt upprätt när jag vaknade. Vikten minskar och likaså midjemått, jätteskönt! Sen har jag en rejäl mage fortfarande men den är mindre och gör inte ont :).

Men precis Calqyl! Man är nöjd med det steg man just tagit/genomfört sen börjar man oroa sig inför nästa!

Jag har förstått att man ibland gör längre odlingar. Jag har inte förstått skillnaderna... Ökar man chansen för att det ska lyckas, eller? I vårt fall var det aldrig tal om att göra nån längre odling, utan det som gällde, från första samtalet, var ET två dagar efter äp.

Har ni fått mer info?

Bra att helgen kom emellan nu, Calqyl, så att du kunde ta det lite lugnt. Håller tummarna inför imorgon!

Är ni helt färdigflyttade nu, Orka? Bor ni i lägenhet el hus?

Ha en fortsatt skön helg och hoppas ni får lite sol på er!

• Orka

Nu har vi jobbat hela helgen och lite till med att komma i ordning i lägenheten. Vi har fått en del hjälp av våra föräldrar, framförallt med att skruva lampor. Så nu kan man bo och leva här. Men det finns såklart mycket kvar att ordna med.

Angående längre odlingar så är väl det vanligaste nuförtiden att göra tvådagarsodling. På min klinik gör man ibland längre odlingar (5 dagar) om man har fått många befruktade ägg. Då kan man använda det som en extra urvalsmetod. Det är nämligen större risk för att vissa ägg dör under den långa odlingstiden, men då resonerar man som så att det är de starkaste äggen som överlever. Inte så kul om man bra har två ägg som blivit befruktade, men som i mitt fall med 17 befruktade tror jag det var, så har man råd att tappa några på vägen.

Nu när ni båda genomgått äggplock kan jag passa på att gnälla lite över mitt eget äggplock ;)
    Allt gick bra under ingreppet. Min man var med hela tiden och det var en jättebra sköterska och läkare. 
    Så kom vi tillbaka på rummet och allt var frid och fröjd. Min man var hungrig så han gick iväg för att hämta en macka. Sköterskan försvann till ett annat par efter att ha gett mig lite mer smärtstillande i form av ett stolpiller. Jag låg ensam på sängen kände mig nöjd med mig själv. 31 ägg! Inte illa! Så plötsligt kom smärtorna!! Man är ju lite groggy och jag trodde jag höll på att krevera. Jag försökte nå larmknappen men den var för långt borta. Efter en evighet kom min man tillbaka och han fick hämta sköterskan som kunde ge mig mer smärtstillande intravenöst. 

Sen gick det lite bättre och jag låg och vilade några timmar. Så tyckte sköterskan att vi kunde åka hem, så jag skulle bara gå på toaletten först. Men det var ingen som hade förvarnat mig att det skulle vara så mycket blod! Eftersom jag hade legat ner i flera timmar så hade blodet levrats till en klump och det hade ramlat ut i bindan. Jag trodde igen att jag var på väg att dö... groggy som jag var. Jag höll på att svimma och en annan sköterska fick komma och rädda mig till sängen igen. 

Så fick jag vila lite till. Då kom illamåendet. Jag spydde flera gånger. Klockan segade sig framåt och tillslut närmade den sig stängningsdags för kliniken. Då var vi tvungna att åka hem. Jag spydde i bilen också. Sen var det bättre med den saken.
    På kvällen och natten hade jag hemska kramper i revbenen och nyckelbenen. 
    Men sen tog det inte så många dagar innan jag var helt återställd, faktiskt. Så det var skönt.

Efter äggplock tänkte jag en stund att en graviditet kanske inte är något att stå efter trots allt. Äggplocket känndes lite som en miniförlossning. Det verkar inte alltför kul att föda barn faktiskt. Men trots det är jag sjukt sugen på att bli gravid.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?